jednání probíhá za přítomnosti českého delegáta svazu PG Laa ČR Kamila Konečného, zde čtěte jeho záznam z jednání.
Shrnutí závěrů jednání:
1. sezóny 2013 a 2014 se poletí stále na padácích EN-D
2. od 1.1.2015 se soutěže FAI 1 poletí na padácích Competition class s omezením štíhlosti na 7, max. rychlostí 65km/h a provedeným letovým testem dle EN-D s povolenou reakcí pilota po 1s.
3. od 1.1.2014 budou piloti povinni na FAI 1 závodech mít buď záložák, který je možné odhodit oběma rukama nebo dva záložní padáky.
4. od 1.1.2014 budou piloti získávat body za výšku v cíli
14.2.2013 – revize agendy pro jednání
- Probíhá spojené jednání PG a HG které prochází agendu jednání.
- na nejdůležitější jednání o soutěžních padácích (dále jen CC) je vyhrazen pátek od 9 do 15h
- Zajímavá byla poznámka Stephana Malbose, žeBulharsko stáhne návrh, aby mohli spolu soutěžit EN-D i CC padáky. Jakmile dorazil bulharský delegát, tak jsem se ho zeptal, proč to stahuje a on nic stáhnout nechce…
- Proběhla diskuze o povinnosti dvou záložních padáků
- Návrh výboru CIVL je prostě dva padáky (výchozí návrh)
- Další návrh je možnost mít jeden padák, který ale lze odhodit oběma rukama
- Nabídky organizátorů MS 2015 (je jen jedna nabídka na výběr, takže pokud tam nebudou zásadní nedostatky, tak bude schválena.
15.2.2013 – Competition class padáky
- Jednání zahájil Stephan Malbos a vysvětlil pozadí vzniku aktuálních návrhů pro zavedení CC
- Pro změnu SC 7 je potřeba 2/3 většina delegátů a existuje obava, že několik delegátů může zablokovat přijetí návrhů.
- Klaus Tanzler přednesl názor EHPU
- EHPU je skupina vysokých zástupců národních organizací a ti řeší převážně právní podmínky pro létání. Z jejich pohledu létání na netestovaných padácích přináší problémy s právními podmínkami a s pojištěním
- Zmínil, že ČR se nepřipojila k prohlášení
- EHPU nesouhlasí s návrhem PMA, ale nepřináší žádné řešení
- Zástupci PMA (Luc Armand a Dav Dagault) vysvětlili návrh PMA:
- Důležité je omezení štíhlosti padáků, které by mělo
- Analýza rychlostí ukázala, že aktuální padáky létají v dokluzu do cíle o více než 10km pomalejinež padáky používané v Piedrahitě (max. rychlost se blížila k 80km/h). Limitace rychlosti by měla udržet padáky v rozsahu rychlostí, kde pilot může vyřešit vzniklé problémy. Rizika rostou exponenciálně s rychlostí.
- 65km/h je stanoveno na základě analýzy rychlostí padáků na přeskoku mezi stoupáky, kde se rychlost pohybuje pod 60km/h. Pokud se zároveň zavede kónický ESS (end of speed section) piloti by neměli být motivováni k úpravě padáků, protože jim to nepřinese žádnou výhodu (na dokluzu do cíle je důležitá výška, při přeskoku mezi stoupáky, je vyšší rychlost
- PMA se nebrání zavedení letových testů, které ale umožní reakci pilota
- Alain Zoller vysvětlil názor zkušeben na aktuální situaci
- EN-D (žádný test) není o bezpečnosti a nezajistí bezpečnost je to jen filtr, který porovná chování padáku s přepisem normy a ohodnotí ho.
- Aktuální situace je neudržitelná a škodí vývoji padákůpro běžné piloty. Je třeba soutěžní padáky dostat mimo EN certifikaci
- Alan v zásadě podporuje návrh PMA a doporučuje doplnit nějakou formu letového testu s povolenou aktivní pilotáží
- Závěr
- Buro připraví tyto variany návrhu o kterých se bude zítra hlasovat. Pokud jeden z těchto návrhů neprojde 2/3 většinou bude nadále platit EN-D. Pokud bude návrh schválen bude platný pro následující 2 roky od roku 2014. Pro soutěžení bude možné použít také EN-D padáky, které ale vyhovují podmínce AR7 and max. rychlosti 65km/h:
- čistý PMA návrh
- PMA návrh plus letový test definovaný OCTWG
- K hlasování bude připraven návrh PMA o kónickém ESS
- Buro připraví tyto variany návrhu o kterých se bude zítra hlasovat. Pokud jeden z těchto návrhů neprojde 2/3 většinou bude nadále platit EN-D. Pokud bude návrh schválen bude platný pro následující 2 roky od roku 2014. Pro soutěžení bude možné použít také EN-D padáky, které ale vyhovují podmínce AR7 and max. rychlosti 65km/h:
Komentář KK:
Zítřek bude rozhodující, jestli zůstane nevyhovující EN-D nebo se (znovu)zrodí nová kategorie CC. Je zde ale velké množství lidí, kteří si stále myslí, že EN-D přineslo zvýšení bezpečnosti a chtějí zachovat stávající stav. Problém je, že do diskuze s experty se zapojilo pouze pár lidí a ostatní buď mlčí nebo jen na chodbě říkají, že se jim návrh PMA nelíbí. Pořád mám obavu, jestli se podaří sehnat 2/3 většinu.
Stále se zde proklamuje možnost dokončení nové normy, postavené na závěrech OCTWG. Pokud bude přijato letový test podle OCTWG pak zřejmě pro dokončení testu podle EN-X (či jak se to bude jmenovat) bude stačit razítko zkušebny. Ale je otázka, jak se to vyvine. Snahou je dokončit změny normy ve WG6 letos. padly i návrhy počkat na dokončení této normy a pak pokračovat podle ní. To by přineslo další odklad, ale myslím, že tento scénař nebude.
Zajímavým detailem je to, že se vůbec neřeší změna disciplín a to i přes suprfinále PWC, kde rozdíly mezi piloty byly v sekundách. Důvodem je to, že to naráží na extrémní odpor pilotů, které stávající model závodění (asi) baví…
CIVL bude sledovat soutěže v Open distance a pokud budou mít úroveň vyhovujícíí požadavkům CIVL je možné, že se připraví návrh pro WCH/CCH v této discilíně.
Překvapilo mě, jak klidné to jednání zde je. Je to naprosto nesrovnatelné s předchozími lety.
Držte zítra palce…
16.2.2013 – CIVL Plenary – 1. den
V sále je 33 delegátů a napjatá atmosféra, protože podle průzkumů budou o schválení nebo neschálení nové CC rozhodovat jednotlivé hlasy.
Znění návrhu:
- Návrh je shodný s přílohou 19a a 19b (návrh PMA) s následujícími dodatky. O každém dodatku se bude samostatně hlasovat. Pro hlasování změn je potřeba 2/3 většina…
- Dodatek 1 – Z návrhu je odstraněná vyjímka pro EN-D padáky otestované před 1.3.2013, které nesplňují omezení štíhlosti a rychlosti. Tyto padáky se nebudou moci zúčastnit ME 2014.
- Dodatek 2 – Přidání letového testu
- Video z testu bude k dispozici CIVL (nebude zveřejněno bez dovolení výrobce). Následující manévry musí být předvedeny s reakcí padáku dle EN-D, ale s povoleným zásahem pilota.
- Spirála
- Front stall
- Opuštění deep stallu
- Obnovení vrchlíku po full stallu
- Asymetrické zaklopení (50% náběžné hrany)
- Změna směru po asymetrickém zaklopení
- Režim rychlé ztráty výšky v přímém letu
- Video z testu bude k dispozici CIVL (nebude zveřejněno bez dovolení výrobce). Následující manévry musí být předvedeny s reakcí padáku dle EN-D, ale s povoleným zásahem pilota.
- Dodatek 3 – CIVL doporučení
- CIVL ustaví pracovní skupinu, která připraví, prostřednictvím EN WG6, návrh nové EN třídy, podle výše uvedeného návrhu CIVL.
- CIVL deklaruje, že výše uvedené pravidla budou platná do jednání CIVL 2015, tj. měla by beze změn platit minimálně 2 roky
- End of speed section
- Po velké diskuzi zůstavá návrh tak jak byl připraven a prezentován před jednáním. Také pro tuto změnu je třeba 2/3 většina
- Second reserve
- S platností od 1.5.2014 musí všichni piloti na soutěžích kategorie FAI 1 být vybaveni dvěmi záložními padáky, kde druhý záložní padák musí být možné odhodit druhou rukou než hlavní záložní padák.
- 72 Deklarace pilotní úrovně
- Do systému IPPI bude přidána úroveň ParaPro 6, která bude definovat úroveň soutěžního pilota.
- V budoucnu by CIVL chtěla zahrnout i úrovně pro tandemové piloty a vlekání.
Komentář KK:
Martin Scheel zprostředkoval kompromis mezi ortodoxním odmítáním netestovaných padáků z EHPU, reprezentovanýcm Klausem Tanclerem a zbytkem světa. Nebyla to úplně čistá hra, protože tam znělo vydírání zákazem létání CC padáků v některý zemích (Německo, Rakousko). Nakonec byl představen návrh, který byl schválen. Byl pro nás překvapením, protože byl z větší části vytvořen zákulisním jednání v kuloárech. Bohužel v situaci, kdy byla nutná 2/3 většina hrozilo, že několik hlasů v sále zruší dlouhou práci CIVL a PMA na přípravě CC. Nakonec byl návrh přijat a protože byly zavedené letové testy ve zkušebně bylo nutno odložit platnost CC až na rok 2015. O zbytku si udělejte obrázek sami…