Čeští piloti létají nejen na českých terénech. Z těch zahraničních jsou nejfrekventovanější terény v sousedících státech. Ve všech těchto státech platí české PL i TP. Naši sousedé mají i trochu jinak rozdělené třídy prostorů, což je přehledně znázorněno na obrázku níže. Pro PK jsou (stejně jako v ČR) přístupné pouze prostory třídy G a E.
Hrubý přehled o situaci v ostatních státech lze získat v pdf dokumentu který vydal roku 2007 Eurocontrol.
Stejně jako v ČR i v okolních zemích existuje obdoba českého AUP kde zjistíte informace o plánovaných prostorech a AIP kde najdete popis prostorů:
- Polský AUP, interaktivní mapa Polska (nefunguje-li odkaz přímo, klikněte v levém menu na 1.link v sekci Mapy)
- Slovenský AIP, AUP, interaktivní mapa prostorů zde (pouze pro registrované, nemáte-li vlastní účet použijte účet svazu – uživatel i heslo je svazpg, poté odkaz “mapa” v horním menu ), mapa prostorů SR ve formátu jpg
- informace o startovišti Straník (pro rok 2012)
- Slovinské prostory a NOTAM na stránkách Slovinského “ŘLP”: NOTAM a mapa slovinského vzdušného prostoru
- Chrovatská “Croatia control” (nutná registrace), výtah z dokumentů z HKZP: prostory 2012 v pdf, startoviště pdf
- Seznam webových prezentací národních řlp naleznete na webu aerobriefing.com
- eurocontrol (DE,CH,F..): http://www.eurocontrol.int/muac/public/standard_page/FAB.html
Mapy prostorů online
Neoficiální mapu omezených a zakázaných prostorů ve vybraných evropských státech si můžete prohlédnout na serveru XContest.
Další kolekcí pro celý svět jsou mapy prostoru pro Google Earth od Lloyda Bailey.
Nejedná se o oficiální letecké mapy, data byla získána od lidí z jednotlivých států, oficiální letecké ICAO mapy evropských států můžete zakoupit na ŘLP.
Doklady a pojištění
Při cestách do zahraničí je třeba kromě běžného cestovního či úrazového pojištění myslet i na splnění náležitostí, které požaduje příslušná země. Co se týká pilotních licencí některé země akceptují Český pilotní průkaz, většina zemí akceptuje IPPI kartu a v některých zemích ani nebudete licenci potřebovat. Maximální výše povinného ručení v Evropských zemích je 1 500 000eur. Ve většině alpských států je výše krytí sice nižší, ale i tak často přesahuje 1 000 000 eur.
Podrobnější informace o platnosti české licence a pojištění v rámci EU najdete v sekci PL v zahraničí. V této části je uveden stručný přehled pro celý svět spolu s odkazy na národní letecké organizece (NAC), kde je možné najít informaci která Vás zajímá. Zvýrazněny jsou informace o těch Evropských zemích, kde český pilot přecijen létá častěji. Informace uvedené zde jsou převzaty z FAI, svaz pg neručí za 100% správnost.
Stát | IPPI akceptována | Jiná platná licence | Min. výše zákonného pojištění odpovědnosti za škody | TP | NAC |
Argentina | Ano | není | FAVL | ||
Australie | Ano | AUD $ 10 000 000 na pozemcích vlastněných státem (většina startovišť) | HGFA | ||
Belgie | Ano | není, FBVL vyžaduje 1 500 000eur | FBVL | ||
Dánsko | Ano | ?? | DHPU | ||
Finsko | Ano | není | FAA | ||
Francie | Ano | ŘP* | není | FFVL | |
Francie – Menton/Monaco | Ano, IPPI 5 | jedná se o podmínky města a lokálního klubu pro létání na terénu Mont Gros nad Monacem. | více | ||
Island | nemá licence | není | zatím není | ||
Irsko | Ano | není | IHPA | ||
Itálie | Ano | FAI licence | 500 000eur | FIVL | |
Japonsko | Ano | není | JHF | ||
JAR | Ano | R 300 000/ 45 000eur | SAHPA | ||
Kanada | Ano | není | HPAC | ||
Kypr | nemá licence | není | |||
Maďarsko | Ano | není | HFFA | ||
Malaysie | Ano | ||||
Monako, Francie | pouze IPPI 5 | jedná se o podmínky města a lokálního klubu pro létání na terénu Mont Gros nad Monacem. | více | ||
Německo | Ano | PL ČR | 750 000eur | TP ČR | DHV |
Nizozemí | Ano | NLG 2 000 000 / 907 560eur | KNV | ||
Nový Zéland | Ano | není, $2000 doporučuje NZHGPA | NZHGPA | ||
Norsko | Ano | NOK 5 000 000 | NLF | ||
Polsko | Ano | platí PL všech zemí EU | 350 000 PLN | TP ČR | Aeroclub |
Portugalsko | Ano | PTE 50 000 000$ / EUR 250 000 | |||
Rakousko | Ano | PL ČR | 1 235 000eur odpovědnost, Tandem HG/PG navíc pojištění pasažéra: odpovědnost 218 000eur , úraz pasažéra: 40 000eur | TP ČR | Aeroclub |
Rumunsko | Ano | není | AZLR | ||
Slovensko | Ano | PL ČR | 12000eur | TP ČR | LAA SK |
Slovinsko | Ano | není | SFFA | ||
Švédsko | Ano | 5 000 000SEK (plánuje se zdvojnásobení) | SSFF | ||
Švýcarsko | Ano | FRS 1 000 000 | SHV | ||
Turecko | Neakceptuje | FAI licence | není | ||
Velká Británie | Ano | PL ČR | není | TP ČR | |
USA | Ano | Federální zákon nevyžaduje ani piloťák ani pojištění, takže záleží na zákonech danného státu či požadavcích lokálního klubu. Většinou je třeba min. IPPI 4 a často i členství v USHGA aby vás pustili na startoviště. Pojištění je možné získat u USHGA | USHGA |
*Ve Francii je dostatečnou kvalifikací pro létání na PK vlastnictví řidičského průkazu (stačí na motocykl)
Chtěli by jste tuto tabulku doplnit o nějakou informaci, nebo jste v ní našli chybu? Pošlete mi prosím email s informací (a ideálně i odkazem na zdroj) na adresu: chrom (zavinac) fzu.cz .
Jako zdroj byly použity zejména informace ze stránek FAI kde také najdete přehled kde je IPPI karta akceptovaná spolu se základními informacemi o létání v příslušné zemi. Tyto informace nemusí být úplné a aktuální, ale jedná se pravděpodobně o nejucelenější přehled o podmínkách pro létání ve světě.