Průvodce pilota při cestách do zahraničí

Čeští piloti létají nejen na českých terénech. Z těch zahraničních jsou nejfrekventovanější terény v sousedících státech. Ve všech těchto státech platí české PL i TP. Naši sousedé mají i trochu jinak rozdělené třídy prostorů, což je přehledně znázorněno na obrázku níže. Pro PK jsou (stejně jako v ČR) přístupné pouze prostory třídy G a E.

Hrubý přehled o situaci v ostatních státech lze získat v pdf dokumentu který vydal roku 2007 Eurocontrol.

Stejně jako v ČR i v okolních zemích existuje obdoba českého AUP kde zjistíte informace o plánovaných prostorech a AIP kde najdete popis prostorů:

Mapy prostorů online

Neoficiální mapu omezených a zakázaných prostorů ve vybraných evropských státech si můžete prohlédnout na serveru XContest.

Další kolekcí pro celý svět jsou mapy prostoru pro Google Earth od Lloyda Bailey.

Nejedná se o oficiální letecké mapy, data byla získána od lidí z jednotlivých států, oficiální letecké ICAO mapy evropských států můžete zakoupit na ŘLP.

 

Doklady a pojištění

Při cestách do zahraničí je třeba kromě běžného cestovního či úrazového pojištění myslet i na splnění náležitostí, které požaduje příslušná země. Co se týká pilotních licencí některé země akceptují Český pilotní průkaz, většina zemí akceptuje IPPI kartu a v některých zemích ani nebudete licenci potřebovat. Maximální výše povinného ručení v Evropských zemích je 1 500 000eur. Ve většině alpských států je výše krytí sice nižší, ale i tak často přesahuje 1 000 000 eur.

Podrobnější informace o platnosti české licence a pojištění v rámci EU najdete v sekci PL v zahraničí. V této části je uveden stručný přehled pro celý svět  spolu s odkazy na národní letecké organizece (NAC), kde je možné najít informaci která Vás zajímá. Zvýrazněny jsou informace o těch Evropských zemích, kde český pilot přecijen létá častěji. Informace uvedené zde jsou převzaty z FAI, svaz pg neručí za 100% správnost.

Stát IPPI akceptována Jiná platná licence Min. výše zákonného pojištění odpovědnosti za škody TP NAC
Argentina Ano není FAVL
Australie Ano AUD $ 10 000 000 na pozemcích vlastněných státem (většina startovišť) HGFA
Belgie Ano není, FBVL vyžaduje 1 500 000eur FBVL
Dánsko Ano ?? DHPU
Finsko Ano není FAA
Francie Ano ŘP* není FFVL
Francie – Menton/Monaco Ano, IPPI 5 jedná se o podmínky města a lokálního klubu pro létání na terénu Mont Gros nad Monacem. více
Island nemá licence není zatím není
Irsko Ano není IHPA
Itálie Ano FAI licence 500 000eur FIVL
Japonsko Ano není JHF
JAR Ano R 300 000/ 45 000eur SAHPA
Kanada Ano není HPAC
Kypr nemá licence není
Maďarsko Ano není HFFA
Malaysie Ano
Monako, Francie pouze IPPI 5 jedná se o podmínky města a lokálního klubu pro létání na terénu Mont Gros nad Monacem. více
Německo Ano PL ČR 750 000eur TP ČR DHV
Nizozemí Ano NLG 2 000 000 / 907 560eur KNV
Nový Zéland Ano není, $2000 doporučuje NZHGPA NZHGPA
Norsko Ano NOK 5 000 000 NLF
Polsko Ano platí PL všech zemí EU 350 000 PLN TP ČR Aeroclub
Portugalsko Ano PTE 50 000 000$ / EUR 250 000
Rakousko Ano PL ČR 1 235 000eur odpovědnost, Tandem HG/PG navíc pojištění pasažéra: odpovědnost 218 000eur , úraz pasažéra: 40 000eur TP ČR Aeroclub
Rumunsko Ano není AZLR
Slovensko Ano PL ČR 12000eur TP ČR LAA SK
Slovinsko Ano není SFFA
Švédsko Ano 5 000 000SEK (plánuje se zdvojnásobení) SSFF
Švýcarsko Ano FRS 1 000 000 SHV
Turecko Neakceptuje FAI licence není
Velká Británie Ano PL ČR není TP ČR
USA Ano Federální zákon nevyžaduje ani piloťák ani pojištění, takže záleží na zákonech danného státu či požadavcích lokálního klubu. Většinou je třeba min. IPPI 4 a často i členství v USHGA aby vás pustili na startoviště. Pojištění je možné získat u USHGA USHGA

*Ve Francii je dostatečnou kvalifikací pro létání na PK vlastnictví řidičského průkazu (stačí na motocykl)

Chtěli by jste tuto tabulku doplnit o nějakou informaci, nebo jste v ní našli chybu? Pošlete mi prosím email s informací (a ideálně i odkazem na zdroj) na adresu: chrom (zavinac) fzu.cz .

Jako zdroj byly použity zejména informace ze stránek FAI kde také najdete přehled kde je IPPI karta akceptovaná spolu se základními informacemi o létání v příslušné zemi. Tyto informace nemusí být úplné a aktuální, ale jedná se pravděpodobně o nejucelenější přehled o podmínkách pro létání ve světě.