Ultralehké letouny

Ultralighty jsou letadla, která je možno na rozdíl od “velkých” letadel postavit vlastníma rukama. Vlastní létání se liší od létání na “dospělých” letadlech hlavně výrazně nižší cenou. Ultraligty mají ze všech sportovních létajících zařízení nejvyšší výkony a umožňují turistické cestování na tisícikilometrové vzdálenosti.

Pořizovací náklady: pořizovací náklady jsou velmi závislé na tom, zda stavíte letadlo vlastními silami, nebo jestli koupíte nové letadlo tovární výroby. Cena vlastní stavby se pohybuje řádově v jednotkách statisíců (největší položkou je vhodný motor, který lze úpravou automobilového motoru získat za relativně dostupných nákladů) pokud nepočítáte řádově několik tisíc hodin vlastní práce. Cena továrně vyráběných letadel se pohybuje od 1 do 2 milionů Kč.

Létání s ultralightem je ze všech sportovních létajících zařízení patrně nejdražší. Provozní náklady jsou závislé na tom, zda letadlo vlastníte, nebo zda létáte s najatým letadlem. V současnosti existuje řada provozovatelů půjčoven, kteří letadla pilotům pronajímají. Cena letové hodiny se podle typu a provozovatele pohybuje od 1 do 2 tisíců Kč. Cena provozu vlastního letadla je závislá na několika faktorech. Prvním a ne vždy nejvýznamnějším faktorem je spotřeba provozních hmot. Ta se pohybuje od cca 7 l /hod u jednomístných ultralightů do cca 13 (ale v některých případech až 20) l hod u dvoumístných. Další položkou jsou náklady na uskladnění letounu. Roční nájem místa v hangáru se pohybuje od 15 do 30 tisíc Kč. Jednotky až desítky tisíc činí náklady na servisní prohlídky (podle typu a intenzity provozu).

Existuje řada středisek pilotního výcviku, která zajišťuje letecký výcvik na profesionální bázi. Výcvik je nejdelší ze všech SLZ a bohužel rovněž nejnákladnější, vyjma utralehkých vrtulníků.

Moderní ultralighty mají překvapující výkonnost a dosahují cestovních rychlostí srovnatelných s vyššími kategoriemi sportovních a turistických letadel. Jsou při vhodné výbavě schopny dokonce zahraničních letů. Jsou ze všech SLZ nejméně závislé na počasí a umožňují celoroční provoz.
Největší nevýhodou jsou vysoké pořizovací i provozní náklady, vázanost na vzletové a přistávací plochy a na možnosti uskladnění letadel na letištích.