Kamil Konečný mě požádal o zveřejnění svého stanoviska, které bude jako český delegát zastávat na nadcházejícím zasedání CIVL 18. – 21. února ve švýcarském Lausanne
Své stanovisko Kamil poslední měsíc diskutoval s českými výrobci, předsednictvem a sportovní komisí.
Baby HPP
Věnoval jsem nějaký čas hledání odpovědi na téma Baby HPP. Hovořil jsem se zástupci všech našich výrobců padákových kluzáků. Z těchto diskuzí jsem dospěl k názoru „Nepodpořit vznik nové kategorie PK“, který navrhuji podpořit na jednání CIVL meetingu. Toto stanovisko bohužel není v souladu s názory všech našich výrobců.
Zdůvodnění:
- Vytvoření samostatné kategorie PK by mohlo mít právní důsledky pro létání v ČR, protože definice PK ve vyhlášce 108/1997Sb. zní: „Padákový kluzák je bezmotorové letadlo těžší vzduchu, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby a jehož vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem nebo navijákem a jehož charakter nosné plochy není určován tuhou konstrukcí.“. Pokud bychom připustili definici VPK (vyztužený padákový kluzák :), kde by „charakter nosné plochy byl určen tuhou konstrukcí“, pak by létání na něm bylo mimo rámec současného PK se všemi důsledky, které z toho vyplývají.
- Vytvoření nové kategorie způsobí problémy při organizaci mezinárodních soutěží (MS, ME, PWC?). Buď by se musely organizovat samostatně, nebo při současném MS/ME by bylo nutné snížit počet soutěžících (2 na PK + 2 na VPK), to by dále snížilo účast žen. Tyto problémy by vedly, podle mého názoru, k zániku jedné z kategorií na soutěžích nejvyšší úrovně.
- Pravidlo navržené PMA je „výzvou“, k hledání materiálu a jeho umístění do vrchlíku, aby bylo pravidlo dodrženo, ale výztuha byla funkční. Podle mého názoru je vytvoření „rogala na šňůrách“ nereálné, protože celé vítězství padáku nad rogaly je právě v jednoduchosti přípravy před startem a jednoduchosti balení (bez vyndávání nějakých dílů). Pravidlo navíc bude obtížně kontrolovatelné na soutěži (vlivem teploty se materiálové vlastnosti mění, čili to co bude v pořádku ve slunném Mexiku nemusí být v pořádku v jarním Bassanu).
Jaké přijmout opatření:
- Připravit návrhy, které by změnily systém XC soutěží tak, aby více preferoval výkony pilota. Současné létání disciplín typu „race to goal“ zdůrazňuje při taktice kterou použili i piloti Ozonu na finále PWC právě výkon padáku.
- Zatlačit na organizátory, aby se více kontrolovaly pevnostní testy PK, ideálně by na soutěžích měl být někdo ve funkci stewarda, kdo by byl schopen posoudit, zda test odpovídá realitě
PGA – přesnost přistání
V subkomisi pro přesnost jsem navrhl zásadní revizi sportovního řádu FAI pro tuto disciplínu.
Úpravy se týkají:
- Rozdělení sportovního řádu na dvě části tak, aby pravidla pro soutěžící byla oddělena od doporučení pro organizátory soutěží. To umožní, že pravidla pro soutěžící budou mít cca 10 stran a zbylých 40 bude pro organizátory. V současnosti je frustrující, když pravidla na „jednoduchou“ disciplínu mají přes 50 stran…
- Bude velká diskuze nad redukcí počtu rozhodčích, protože vysoký počet rozhodčích zvyšuje výrazně náklady na organizaci soutěží
- Je navržena celá řada zpřesnění formulací stávajících pravidel tak, aby byla snížena možnost dvojího výkladu pravidel.
Rogala
Rogalisti mě vybavili dokumentem, ve které jsou shrnuta jejich stanoviska pro hlasování.