Sportovní řád pro soutěže v přeletech konané svazem paraglidingu LAA ČR
1. Všeobecné informace
1.1. Druhy soutěží
Soutěže vyhlašované a podporované svazem paraglidingu LAA ČR:
ligová soutěž (dále jen liga), Mistrovství České Republiky v paraglidingu (dále jen MČR)
1.2. Podmínky pořádání soutěží
Termíny soutěží musí být zveřejněny v dostatečném předstihu a jejich konání musí být schváleno Sportovní komisí (dále jen SK). Pořadatel zveřejní propozice soutěže na svých webových stránkách nebo jiným vhodným způsobem prostřednictvím sítě internet (například na stránkách Svazu PG) nejpozději 1 měsíc před pořádáním soutěže. Pořadatel zveřejní formulář pro přihlášení soutěžících nejpozději 1 měsíc před pořádáním soutěže. Pořadatel zveřejní seznam přihlášených soutěžících a bude udržovat seznam aktuální. Pořadatel přijme do soutěže pilota, který splní podmínky podle bodu 1.3 a zaplatí startovné ve stanoveném termínu. Další podmínky může upřesnit SK v rámci vypsání výběrového řízení na pořadatele soutěží.
1.3. Podmínky účasti soutěžících
Pilot musí dodržovat pravidla provozu SLZ, pravidla létání a další právní předpisy i s ohledem na zemi konání.
Pilot, který byl vyloučen z LAA ČR, nebude po dobu vyloučení přijat do soutěží vyhlašovaných Svazem PG.
Pilot musí mít
- platný pilotní průkaz odpovídající kategorii padákového kluzáku na kterém se bude v soutěži účastnit
- platný technický průkaz padákového kluzáku na kterém se bude v soutěži účastnit nebo platnou letovou způsobilost mimo ČR nebo u cizinců
- pojištění odpovědnosti
- záchranný (záložní) padák a helmu
- mobilní telefon a vysílačku umístěné v dosahu pilota za letu nebo při nouzovém přistání
- platnou FAI licenci
- být seznámen a respektovat FAI sportovní řád – FAI Sporting Code Section 7 (minimálně v rozsahu S7A Cross Country v aktuálním znění) https://www.fai.org/page/sporting-code-section-7
Důrazně se doporučuje mít v případě zahraničního závodu uzavřené i cestovní pojištění, které pokrývá paragliding.
1.3.1. Kvalifikace na mistrovství ČR
Pilot se kvalifikuje na MČR splněním jedné z níže uvedených podmínek:
- Umístil se v 50% pořadí v ČPP v předchozí sezoně.
- Umístil se v 90% pořadí v Lize XC v předchozí sezoně.
- Umístil se v 90% pořadí na MČR XC v předchozí sezoně.
1.4. Působnost
Tento soutěžní řád je platný od 1. dubna 2025, vztahuje se na soutěže uvedené v bodě 1.1. a na soutěže, které se na tento sportovní řád ve svých pravidlech/propozicích odkazují. Pravidla a postupy, které tento sportovní řád neřeší, se posuzují podle platné verze FAI sportovního řádu – FAI Sporting Code Section 7
1.5. Startovné:
Startovné musí zahrnovat:
- poplatky za použití ploch pro start a přistání
- zpracování a vyhlášení výsledků
- vývoz závodníků a jejich vybavení na start pokud je to možné
- svoz závodníků z tratě do místa konání soutěže (HQ)
2. Administrativa
2.1. Odpovědnost pilotů
Všichni piloti jsou zodpovědní za dodržování soutěžních pravidel a pravidel létání dle platných směrnic. Piloti se účastní soutěže na vlastní zodpovědnost.
2.2. Pojištění
Pilot musí být pojištěn ze zákona vůči škodám způsobeným třetí osobě. Pořadatel soutěže v zahraničí musí vyžadovat pojistku platnou v zemi konání. V případě konání soutěže mimo území ČR se doporučuje, aby měl pilot pojištění léčebných výloh platné v dané zemi.
2.3. Stížnosti a protesty
- Účelem stížnosti je náprava porušení tohoto sportovního řádu, nebo sportovního řádu FAI, kterého se dopustili organizátoři, nebo jiní soutěžící v průběhu soutěže.
- Podává se řediteli soutěže nebo jeho zástupci. Pokud je závod konán v ČR a českým organizátorem, je možné podat stížnost nebo protest v češtině.
- Není-li stěžovatel spokojen s výsledkem stížnosti, může podat protest řediteli soutěže spolu s poplatkem ve výši definované v Local Regulations. Pokud nebyla výše poplatku definována, pak je poplatek za stížnost 500 Kč u soutěží konaných na území ČR. Stížnost se podává písemně (možno i elektronicky – emailem). Není-li stěžovatel s výsledkem protestu spokojen, je oprávněn podat protest na závod.
- Protest na závod řeší SK LAA ČR. Podává se emailem na adresu sk@svazpg.cz. Záloha na podání protestu je 2000 Kč. Lhůta k podání je do 7 dnů po skončení závodu.
- Poplatek za protest se pilotovi vrací, v případě že je protest uznán jako oprávněný.
3. Bezpečnost
3.1. Pomoc
Jakmile pilot přistane, je povinen okamžitě sbalit padák. Pokud je padák rozložen na zemi, znamená to “potřebuji pomoc”. Pilot který je svědkem nehody, je povinen, pokud má možnost, uvědomit organizátory. Pilotovi, který přeruší soutěžní let za účelem pomoci pilotovi v nouzi, budou přiznány body podle rozhodnutí ředitele soutěže.
3.2. Report back
Každý pilot je po přistání povinen se ohlásit pořadateli do doby určené na briefingu předem stanoveným způsobem (např: whatsapp, telegram, SMS, Flymaster tracker, atp). Tyto úkony provede pilot neprodleně po přistání. Pilot je povinen bezpečně přistát do předem stanovené doby od času uzavření cíle nebo při zastavení kola (není-li povoleno volné létání). Tato praxe zabraňuje organizování zbytečných záchranných akcí.
3.3. Předcházení kolizím
Směr kroužení v termice v prostoru startu ve startovním sektoru bude ředitelem soutěže upřesněn před každým soutěžním dnem na briefingu pilotů. Každý soutěžící je povinen dodržovat pravidla pro vyhýbání a létání v termice podle ZL – 1.
3.3. Záchranný vrtulník
Přibližuje-li se do prostoru záchranná helikoptéra, jsou piloti povinni tento prostor urychleně opustit.
4. Výsledky
4.1. Oficiální výsledky
Oficiální výsledky se zveřejňují až po vyřešení všech stížností a protestů na nástěnce v místě konání závodu (HQ) nebo na webových stránkách závodu. Organizátor je povinen nejpozději do jednoho týdne od ukončení závodu zadat výsledky do systému CIVL comps nebo jinak doručit odpovědné osobě pro skórování do WPRS rankingu. Současně je povinen zaslat výsledky emailem na sk@svazpg.cz ve strojově zpracovatelné podobě (formát html, pdf, txt; nikoliv však obrázek nebo fotografii). Výsledky závodů budou později též dostupné na webových stránkách Svazu PG.
5. Bodování
5.1. Body v jednotlivém kole
Pro soutěž MČR a ligové soutěže se používá systém GAP. Parametry GAPu musí být zveřejněny před zahájením první úlohy a nesmí být v průběhu závodu měněny. Doporučené nastavení GAPu je zveřejněno na webových stránkách Svazu PG. Použití jiného bodového systému než GAP musí být schváleno Sportovní komisí před zahájením registrace do závodu a piloti na to musí být výslovně upozorněni v propozicích závodu. V případě použití jiného scorovacího systému nebo nastavení nemusí být závod započten do celkových výsledků České ligy.
5.2. Body v ročníku ligy celkově
Do celkových výsledků České ligy se každému pilotu započítává určitý počet jeho nejlépe bodovaných kol. Tento počet je stanoven na základě celkového počtu nalétaných kol v celém seriálu ligy takto:
pro N <= 3 platí Z = N
pro N > 3 platí Z = round((N-4)/2)+3
kde N je počet odlétaných kol
Z je počet započítávaných kol
round() je funkce zaokrouhlení na celá čísla
viz tabulka pro prvních 18 odlétaných kol
počet odlétaných kol | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
počet započítávaných kol | 1 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 6 | 6 | 7 | 7 | 8 | 8 | 9 | 9 | 10 | 10 |
5.3. Platnost kola
- Minimální počet pilotů bodujících v kole nezbytný pro uznání kola do celkových výsledků ligy je stanoven na 15. Za bodujícího pilota je považován pilot, který není hodnocen jako DNF (neletěl), DSQ (byl diskvalifikován) nebo ABS (byl nepřítomný).
- Task je uznán platným do celkových výsledků ligy pouze v případě, kdy 20% závodníků přítomných na startu, překročí vzdálenost 10 km tratě resp. 15 km v zemích alpského charakteru.
6. Tituly a vítězství v kategoriích
6.1 Mistrovství ČR
- Pořadatel má povinnost vyhlásit na závodě MČR celkové české pořadí (overall), kategorii Sport (max. EN-C), kategorii českých žen – pilotek, kategorii Junior (dle aktuální definice FAI), pokud je splněn požadavek minimálního počtu 5 pilotů v kategorii.
- Titul mistr České Republiky získá vítěz celkového českého pořadí, titul Mistryně ČR získá vítězka českého pořadí žen a titul Juniorský mistr ČR získá vítěz/ka českého pořadí kategorie junior.
- Za českého pilota je považován pilot s FAI licencí vydanou českým NAC. Příslušnost k ČR bude pilotovi přiřazena dle zkratkového označení z čísla FAI licence.
6.2. Seriál závodů České ligy
- Pořadí v seriálu České ligy se počítá ze všech odlétaných kol podle pravidel určených v bodě 5.2
- V celkovém pořadí České ligy se vyhlašují kategorie standard, sport, open a ženy, pokud v kategorii soutěží alespoň 5 pilotů (pilotek) v roce 2025.
- V celkovém pořadí České ligy se vyhlašují kategorie Open, Sport (max. EN-C), ženy, Junior, pokud v kategorii soutěží alespoň 5 pilotů (pilotek) od roku 2026.
- Pilot je vyhlašován v celkových výsledcích ligy v kategorii Sport pouze pokud všechna platná ligová kola odletěl na padáku kategorie maximálně EN-C.
- Pilot je vyhlašován v celkových výsledcích ligy v kategorii Standard pouze pokud všechna platná ligová kola odletěl na padáku kategorie maximálně EN-B.
- Umístit se v celkovém pořadí České ligy v libovolné kategorii mohou pouze piloti s FAI licencí vydanou českým NAC. Příslušnost k ČR bude pilotovi přiřazena dle zkratkového označení z čísla FAI licence.
7. Penalizace
Penalizace se řídí FAI Sporting Code S7 v platném znění.