Na fóru pgwebu se rozběhla živá diskuze kolem mojí výzvy, kterou jsem adresoval naším členům. Odděleně jsem vedl ještě e-mailovou diskuzi s jedním z našich členů. Uvádím sem její přepis, aby byly informace kompletní.
Pavel
Zdravím,
jsem členem LAA a paraglidista. Na http://www.svazpg.cz/ jsem si všiml přihlašovacích polí, ale nikde možnost registrace.
Můžete mi osvětlit, jak to funguje?
Znamená to, že pro členy prozatím není přihlašování určeno?
Pak bych se rád zeptal, jak funguje volení předsednictva a projednávání problémů. Při pohledu na web jsem se totiž domníval, že to bude fórum určené pro diskuse.
K dotazu mě motivoval závěr článku:
“LAA to nejsou nějací ONI. To jsme MY VŠICHNI”
Myslím, že pokud se máme zapojit “my všichni”, je třeba komunikovat a mít pro takovou komunikaci prostor.
Michal
přihlašovací pole zatím slouží pouze pro editory, kteří mohou na web vkládat články. Do budoucna bychom rádi rozšířili web o sekci “jen pro členy” kde se budou vyskytovat informace, které nemáme zájem dávat na web volně k použití. Domnívám se, že například informace o svazových financích a o rozhodnutích a jednání předsednictva mohou být tímto “citlivým obsahem”. V tomto okamžiku mohou všechny informace které jsou na webu umístěny vidět všichni.
Předsednictvo je zvoleno valnou hromadou (poslední proběhla v listopadu 2010).
Jednání předsednictva probíhá formou schůzí, e-mailové korespondence, nebo nově pomocí skype konference. Předsednictvo řeší úkoly vzešlé z usnesení valné hromady, reaguje na podněty členů došlé mailem a nebo řeší běžnou agendu vznikající během roku (pořádání závodů, finance reprezentace atd.) Fórum určené pro diskuze na webu svazu PG nemáme a ani jej zatím neplánujeme. Důvodem je hlavně to, že různá fóra mají tendenci zvrhávat se v hádanice zastánců odlišných názorů nebo výpady negativně naladěných pilotů a výsledek takového jednání nakonec není jasný. Proto preferujeme maily, nebo telefonické jednání o konkrétních podnětech s těmi, kteří problém řeší. Pokud už potřebujeme aby se veřejnost vyjádřila, umisťujeme naše podněty na fórum pgwebu které má k tomu vytvořenou sekci PG politika.
Prostor ke komunikaci s námi je zde prostřednictvím mailu nebo telefonu uvedený v kontaktech na http://svazpg.cz/predsednictvo-svazu-paraglidingu/predsednictvo-svazu-paraglidingu-kontakty a budeme velmi rádi pokud se naši členové zapojí a pomohou nám.
Pavel
Popravdě mě opravdu překvapuje, že se členská základna projevuje pouze jedou za rok na valných hromadách. Je zřejmé, kolik se tam dostane lidí. Schválně, kolik má svaz členů a kolik jich bylo na VH – podle zápisu z hlasování tipuju do 30 hlav. Takhle se dají dělat VH lokálních lítačů, ale celostátní akce?
Michal
Valná hromada byla vyhlášena jak v časopise Pilot tak na stránkách Svazu i na stránkách LAA v souladu s organizačním řádem Svazu. Protože valné hromady nejsou povinné nemohu členy donutit, aby se jich účastnili. Co pamatuju, jediná valná hromada s vysokou účastí byla mimořádná VH v roce 2005 které se zúčastnilo kolem 250 členů a která byla vyvolána jako reakce na pokus o nepřátelské převzetí svazu. Jinak počet účastníků osciluje kolem 50. Ať už si o tom myslíme co chceme VH je hlavním orgánem svazu a musíme ji respektovat. Každý člen má právo sem přijít a formulovat své požadavky a předsednictvo musí usnesení VH plnit.
Pavel
Já nemám problém s tím, že VH je hlavním orgánem. Mně se ale zdá, že je spousta případů, kdy by se členové rádi dozvěděli co se děje a k věci se vyjádřili bez toho, že by museli čekat na podzim až bude někde daleko VH. Vycházím z přesvědčení a zkušeností, kdy pokud je ze strany vedení zájem, hledají se způsoby, jak komunikaci efektivně zavést, dnes lze přece i zajistit elektronické hlasování, kdyby bylo opravdu potřeba. Ne všechno má takovou váhu, aby to muselo chodit přes VH.
Michal
Máš pravdu v tom, že by měli být členové lépe informováni. Pokusím se dorazit tu členskou sekci na Svazu PG a informovat tam o běžících projektech. Pokud bude náš admin svolný, zkusím k tomu otevřít i nějakou diskuzi, ale jestli bude někdo diskutovat už nezaručím. Témata bývají poměrně suchopárná a ve všech případech “smrdí” prací.
Pavel
Předpokládal jsem, že právě po přihlášení bude možné získat informace o financování, projektech, kouknout se, jestli se někde poblíž neděje něco, s čím bych mohl pomoct a tak…
Jsou vůbec případy, kdy by se řešila nějaká věc a členové byli informováni nebo vyzváni k projevení názoru předtím, než se rozhodne? V rubrice PGpolitika jsem nic takového nenašel.
Michal
Jak už jsem psal v minulém mailu, nějakou neveřejnou sekci pro členy chystáme, ale zatím jsem to (konkrétně já) ještě nedotáhl do konce. Vyzývání členů k projevení názoru se trochu vyhýbám, protože se obvykle vždy ozvou spíš ti s negativním názorem (protože mají důvod se vyjádřit jelikož je to, co jim je navrhováno nadzvedlo) zatímco členové, kteří s návrhem souhlasí si fórum přečtou a nezareagují. Někdy se těžko hledá shoda i mezi sedmi členy předsednictva a výsledek je pak někde napůl cesty.
Pavel
Obavy z kverulantů chápu. Pak je třeba se rozhodnout, zda zachovat a prohloubit stav, kdy členové platí a do ničeho nekecají anebo jít do rizika a pokusit se naplnit vlastní slova (MY-ONI). Obojí naráz je neudržitelné a budí někdy větší vášně než když se přizná stav – plaťte a do ničeho nekecejte.
Michal
Kýžený stav je – říkejte co chcete aby se dělo a pomozte to realizovat.
Pavel
Pocit MY-ONI zmíněný v článku, vyzývajícím k sepisování textů pro časopis, mi přijde vlastně výstižný a když kolem toho na pgwebu proběhla krátká diskuse, zjistil jsem, že nejsem sám, kdo ten pocit má a hlavně že to asi nebude jen krátkou dobou mého členství.
Michal
Ano, nejsi sám kdo má ten pocit, ale jsi jeden z mála, kdo s námi začal komunikovat a (snad) má i chuť něco změnit. LAA je organizace která má 4 svazy, které sdružují piloty létající na úplně odlišných eroplánech, a která si navíc ještě sama sobě dělá správní činnost. Takže ti kteří jsou vnímáni jako ONI sedící v Praze jsou částečně státem a částečně námi placení úředníci (je jich celkem asi 12), jejichž úkolem je starat se aby byly zaplacené faktury, prodloužené piloťáky a platné pojištění, prostě to všechno co naše sdružení udržuje v chodu. Kromě toho se ale chodí starat i o další věci, které by nás mnohdy nenapadlo řešit jako je vytížení našeho vzdušného prostoru, propagace našeho létání mezi zákonodárci (kteří nás mohou škrtnout perem, když na to přijde) a v obecné rovině rozkřikování všude kolem sebe: “Jsme tady! To jsme my! To nejsou ptáci co vidíte ve vzduchu! Létáme a baví nás to a umíme to. Tak nás respektujte a nechte nás to dělat dál!” A věř mi. I když je neznáš a připadají ti jako ONI, dělají pro paragliding obrovský kus práce. No a druhá část jsou ti obyčejní piloti se kterými se setkáváme na startovačkách a máme radost, že spolu můžeme jít lítat. Množství skvělých lidí, se spoustou myšlenek, které by stály za realizaci. To jsme MY. Tak v čem je problém? MY totiž JIM nic neříkáme. MY čekáme, že ONI nám vidí do hlav a naše myšlenky realizují aniž bychom se museli namáhat (však už platíme příspěvky tak co). MY ani nenapíšem články do Pilota a ani nikam jinam. Pohled na web a počet nových článků (tak jeden za dva měsíce) pořád od toho stejnýho grafomana to jasně dokazuje. A tak tady vzniká komunikační vakuum a ten pocit MY-ONI. Ve skutečnosti to chce víc než jen JIM říkat co chceme jednou za rok na valné hromadě. Ve skutečnosti MY musíme pro sebe začít něco dělat a pak ONI nám s tím pomohou a během toho procesu teprve zjistíme že už MY a ONI neexistuje a zbyli jsme jen MY všichni.
Pavel
Já jsem přesvědčen, že těžiště činnosti LAA je jinde než ve vydávání Pilota. Opravdu ale netuším, jaká je organizační struktura, co LAA náleží k rozhodování ve vlastní působnosti, co je předmětem vlastních rozhodnutí (potažmo členů), co dostala do správy od státních orgánů apod. Vím, že se občas stará o startoviště (Pálava), jindy spíš ne (nějaký případ zrušeného), jedná s pojišťovnami …
Já jako člen opravdu ani nevím, co čeho můžeme kecat a do čeho ne kvůli vyšším závazným předpisům.
Michal
Ano, těžiště činnosti je jinde než ve vydávání pilota. Pilot má být informačním kanálem. SvazPG se snaží pomáhat s letovými terény. Popravdě ta Pálava není úplně šťastný příklad, protože je zatím otevřená jen pro vlastní členy a tak se dosud jednalo jen o umístění meteosondy. Ale máme za sebou za loňský rok úspěšnou záchranu Zlatníku, podporu Prašivé a Mravenečíku a momentálně se dolaďuje smlouva na znovuotevřený Zbyslavec. V každém případě je ale nezbytné, aby byl někdo z našich členů na místě a správcem toho terénu. Jako člen můžeš zkoušet kecat do všeho a pokud to bude přes čáru, budeš na to jemně upozorněn. Já to dělám zrovna tak.
Pavel
Když to srovnám s občanským sdružením kolem aut, tam jsem měl od samého začátku pocit sounáležitosti a vlivu na chod věcí. Jelikož je tam zájem na komunikaci a pocit “děláme to pro sebe”, funguje fórum, fungují interní zprávy, jsou tam články s hlasováním, existuje wiki, kam píšou uživatelé zkušnosti a návody, lidé si pomáhají atd.
Michal
Ano, taky jsem idealista a rád bych vytvořil pocit sounáležitosti. A myslím, že toho jsme i schopni, když si vzájemně řekneme co je potřeba. Momentálně to funguje trochu blbě, protože princip pyramidy je tu postavený na hlavu. Z 1600 našich členů přijede na Valnou hromadu 50 a ti úkolují sedmičlenné předsednictvo. Sedmičlenné předsednictvo pak úkoluje předsedu a ten pracuje. Trochu jsem to nadsadil, ale v podstatě to není daleko od pravdy. A kolik si myslíš, že jsem schopen udělat pro NÁS práce jako normální člověk zaměstnaný v automobilovém průmyslu (takže v práci opravdu pracuji pro firmu) se dvěma malými dětmi? No. Upřímně. Dělám co můžu, a někdy už ani moc nemůžu.
Pavel
To je přesně to, co mi přijde na palici. Kdyby byla lepší komunikace a pocit, že tahle část je na nás a děláme to pro sebe, pomůže spousta lidí zdarma a rádi.I já sám, když budu mít pocit, že to k něčemu je.
Michal
OK. Komunikaci zlepšíme. Dostaví se pocit, že je to na nás a děláme to pro sebe? Budu dál idealista a budu doufat, že ano.
Pavel
Teď jsem si uvědomil, že jsi vlastně autorem té výzvy. Zeptal bych se tedy co je smyslem vydávání Pilota v té dnešní formě. Opravdu mi to není jasné. Je to časopis na lesklém papíře s několika druhy obsahu:
1. reklama
2. reportáže
3. rozbory nehod, technika, obborné články
4. vyprávění
5. inzerce
reklama je nejspíš nutná proto, aby nás vydávání nezruinovalo. Inzerce musí být zoufale neefektivní, tohle je přece dávno lepší dělat na webu. Body 2 a 3 jsou také na webech, lidé je píšou sami od sebe a další je komentují, přidávají linky na videa z letů a podobně.
Pro mne jediný potřebný obsah je v bodu 3 a i zde si myslím, že není sebemenší důvod kvůli tomu kácet stromy a tisknout to na papír. Já fakt nevidím důvod financovat třemi sty korun časopis v jeho současné podobě.
Michal
Pilot je v současném okamžiku jediné čtení o amatérském létání v českém jazyce. Letectví a kosmonautika je časopis se záběrem od historických válečných letadel až po dopravní letadla, ale paraglidingem ani jinými ultralehkými sporty se nezabývá. Flying revue o paraglidingu také nepíše. Veškeré historické snahy o vydávání časopisu o leteckém sportu na komerční bázi skončily, co pamatuji, v roce 2001. Časopis má oproti webu obrovskou výhodu v tom, že je redigovaný. Na webu můžeš opravdu najít rozbory nehod, které si rozebrali jejich účastníci sami, nebo někdo kdo nehodu viděl. Ale dá se na to spolehnout?Taky se můžeš dozvědět o technice, že ten a ten padák stojí za **** a kdo si ho koupil je ***. No a o odbornosti některých článků se dá s taky úspěchem pochybovat. To se v případě tištěného časopisu nestane, protože existuje redakční rada, která má za úkol články před vydáním číst a problémové záležitosti odchytit. Nakolik je účinná inzerce nevím. No a reklama nám pomáhá, abychom už spoustu let měli časopis jehož jedno číslo stojí 25,-Kč! Už v roce 2005 jsme uvažovali jakožto předsednictvo Svazu PG o návrhu na zrušení časopisu v jeho papírové podobě. Tenkrát jsme se nesetkali s pochopením ostatních svazů, které mají třeba jinak rozložené věkové spektrum členů. Není totiž každý na světě takový aby vysedával u počítače. Papírový časopis má tu výhodu, že si ho můžu číst nejen na záchodě, ale třeba i v tramvaji. Přesunutím obsahu na web bychom méně počítačově gramotné piloty o tuto možnost připravili.
Pavel
Redigovaný může být i webový časopis, to není argument pro papír. Pečlivá redakční činnost má ale smysl jen u části obsahu. Povídání o tom, kdo kam letěl a co tam viděl … no opravdu si to radši čtu tak, jak to napsali a cítili samotní autoři a rád jim prominu stylistické prohřešky nebo nedokonalý formát. Nikomu nebrání si nějaký kousek vytisknout i do té tramvaje, když už nemá zařízení k přečtení.
Navíc ale elektronizací získáme obrovskou výhodu při vyhledávání, indexaci … ovšem to má smysl jen pokud obsah stojí za to.
Michal
Opravdu ještě existují i lidé, kteří doma nemají počítač ani tiskárnu. No věřil bys tomu? Přestože mám počítač, kupuju si noviny a čtu je. Je to nejen o věku ale i o přístupu.
Pavel
Papírovou podobu vidím potřebnou u věcí jako je např. velkoformátová mapa vzdušného prostoru.
Kdyby se mě někdo zeptal na vizi jak dál, řekl bych přesunout obsah na web – např. k pgwebu přidat články o přeletech, prolinkovat je se záznamem letu, videem a vylepšit třeba o možnost spolupráce s google earth tak, aby si člověk mohl let nasimulovat.
Odbornou a technickou část rozdělit na články s diskusí-výkladem typu soupis předpisů, nařízení, zákonů atd. Dále volnější rubriku s testy a nakonec fórum zkušeností nebo wiki. Bude se dát fultextově vyhledávat, udržovat obsah aktuální a kompaktní. Inzerce je běžná všude na webu, tam není co extra vymýšlet.
Nač platit šéfredaktora Pilota a trávit spoustu práce jeho tvorbou, platit za tisk a distribuci když hodnota výsledku pro většinu lidí není moc vysoká a naopak by se hodnota obsahu zvýšila kdyby byl v elektronické podobě?
Tří stovek na rozvoj a provoz funkčního a užitečného webu bych naopak nelitoval.
Michal
Redaktor by stejně musel výplatu dostávat (samo se to neudělá), redakční rada by časopis taky zpracovávat musela, musel by být vytvořen nový formát časopisu (grafik + programátor) a tak co bychom ušetřili? Papír, tiskárnu a distribuci. Kolik by to bylo na peníze nevím. Ano, diskuze pod články by mohla být, se všemi pozitivy i negativy které to přináší. Je zřejmé, že důvěryhodnost takového webu by časem klesla na úroveň všech ostatních okolo. Jinak ale nevím jak by se zvýšila hodnota obsahu díky tomu, že by byl v elektronické podobě. Hodnotný obsah tvoří autoři a právě ty jsem k činnosti chtěl povzbudit.
Pavel
Redaktor by dělal jen na těch částech, které takový dozor a péči vyžadují. Autoři píšou sami a rádi, když mají dobré ohlasy od komunity. Viz, skyfly. Jak chcípla komunita, přestali psát. Já tedy coby novic nemám co bych psal, ale kdybych měl a psal, neposlal bych to do Pilota docela určitě. Proč? Protože bych k tomu nalinkoval videa, fotky, záznam letu (tracklog) a zajímaly by mne postřehy spolulítačů. Co bych získal publikací v Pilotovi? Nic. Dostanou to lidi které to nezajímá, nepodívají se na videa …
Michal
Skyfly byl svého druhu první a hlavně tažený vpřed Standou Hlavinkou, který to ovšem svého času dělal profesionálně a také si většinu článků sám napsal. My jsme v Pilotu taky měli našeho profesionála, který tam ale už není. Můžu vzít do úvahy, že se PG články z Pilota zveřejní v členské sekci SvazuPG a udělá se k nim nějaké hodnocení a diskuze. Je za tím ale spousta práce a já potřebuju sehnat někoho kdo na tom bude trávit ten čas, protože já ho opravdu nemám.
Pavel
Kdybych požádal o kompletní finanční podklady za rok 2010 spojený s vydáváním Pilota, dostanu je k dispozici? Bylo by myslitelné provést analýzu a nechat členy projevit názor na další směřování?
Michal
Rád bych aby bylo jasné, že Svaz PG má v radě LAA jen 2 zástupce z osmi a i když by členové našeho svazu vyjádřili jednoznačně svůj názor tak, že časopis Pilot nechtějí, pořád ještě to nic neznamená, pokud argumentace nebude neprůstřelná. Prostě budeme přehlasováni. Domnívám se ale, vzhledem k výše uvedenému, že takovou argumentaci nemáme. Proto jsem se chtěl zaměřit právě nato, aby Pilot přinášel zajímavé články a jeho kvalita se v očích našich členů zvedla a časopis je bavil.
Domnívám se, že dělat v tomto okamžiku finanční analýzu a ptát se členů jestli chtějí radši tři stovky nebo dvanáct čísel čtení o létání je předčasné, dokud jsme časopisu nedali šanci se zlepšit. Jen doufám, že MY s tím něco uděláme.
Pavel
Já neříkám, že ho chci určitě zrušit. Jen jsem se ptal na financování. Vím jen, že oficiálně přiznaný díl na financování je 300Kč/rok. Kolik činí sponzoři, kolik reklama, kolik se platí za obsah a distribuci, kolik vůbec činí cena za jedno číslo v daném nákladu.
K čemu ho vlastně vydáváme … jestli je to pro členy LAA tak proč se jich nezeptáme co by tam rádi měli a v jaké podobě? Jasně, mohli by se rozhodnout jinak, než se hodí těm, kdo ho mají zrovna na starosti a mají z něj např. příjem.
Michal
Pilot vydáváme z více důvodů. Je to nejen komunikační kanál směrem k našim členům, ale i argument. Argument který se používá při jednání se správními orgány a říká se jím: “Ano jsme solidní organizace s pevnou strukturou, která je schopna svoje členy oslovovat a vzdělávat a proto by jste nám mohli povolit… kupříkladu prodlužování PG piloťáků až po deseti letech.” Nebo něco jinýho. Na financování se můžu zeptat a radě a velmi pravděpodobně se nějaká hrubá data dozvím. Ale je to pro mně zbytečné šťárání se v otázkách, na které jsou ostatní členové rady dost citliví.
Pavel
Já bych třeba v Pilotovi na papíře ocenil třeba podrobný popis organizační struktury LAA s vysvětlením. To je něco, co se vyplatí mít na papíře, k tomu netřeba diskutovat …. Tohle by vyjasnilo hodně nejasností.
Osobně to vidím, tak, že je v LAA část “ONI” ne kvůli osobnímu vztahu, ale kvůli tomu, že zabezpečují výkon části řekněme státní správy. Pak je tam část “My”, která si může fungovat tak, jak to vyhovuje členům. Jde o to, abychom nedělali zlou krev a neměli falešné představy a nesmyslné poždavky pramenící z nevědomosti. Na druhé straně abychom mohli racionálně a efektivně pracovat v té části, která je jen “naše” a dobře fungovala spolupráce vůči části “oni”, státu atd.
Moje situace je taková, že mne osobně nejvíc zajímá stav startovaček na Olomoucku (vzhledem ke krajině určitě i navijáky/odvijáky) a věci kolem lítání – omezené prostory u letišť, která jsou nefunkční (Přerov?)…. Určitá koordinace a pomoc svazu a LAA by byla v této oblasti určitě potřebná. TMA vadí jen nám, kdežto UL si může vyjednat průlet za letu.
Globální otázky LAA se mne jinak příliš netýkají, pakliže vše nějak funguje, zatím jsem měl s jednáním ty nejlepší zkušenosti – vyřizování/prodlužování piloťáku, nějaký ten dotaz přes mail.
Výborně na mě zapůsobila právě elektronická správa LAA, střízlivě zpracované a funkční a to je právě podle mého názoru přesně ta cesta, kterou bychom měli sledovat. Normálně bych nekomentoval ani toho Pilota, nebýt té výzvy.
Jestli bych z této debaty měl za sebe vyjádřit nějaký závěr, tak bych se rád dozvěděl jak vypadá LAA a nabídl pomoc té “naší” části.
Michal
Pokud opravdu chceš pomoci té “naší” části tak se zajímej o PG dění ve svém okolí a ona na tebe nějaká práce nakonec vykoukne. Omezené prostory jsou veliký problém, protože jsou téměř věčné. Nakonec se podařilo po dlouhých letech odstranit z mapy zakázané prostory kolem Dukovan a Temelína. Naši zástupci v komisi (nevím jak se jmenuje) rozhodující o vzdušném prostoru tlačí dál na zmenšení nebo zrušení nepoužívaných prostorů, ale je to opravdu na roky. V podstatě na každé radě LAA tam stojím u mapy a píchám prstem do těch hnusných modrých a červených věcí co mi překáží na mapě. Takže oni o tom ví a snaží se.
Celkově si myslím, že jsme se od Pilota dostali docela daleko, nicméně to pomohlo trochu vyjasnit postoje a pročistit vzduch. Moje výzva byla v podstatě prosbou o pomoc. Dozvěděl jsem se spoustu věcí, které děláme špatně. Nevadí. Lepší než se nedozvědět nic.