Vymezení kategorie

Motorový padákový kluzák

Zákonné vymezení kategorie podle vyhlášky 108/1997 Sb. § 24, odstavec 6

Motorový padákový kluzák je ultralehké letadlo
a) s pomocným motorem na zádech pilota, který je konstruován jako jednomístný, s maximální vzletovou hmotností 170 kg nebo jako dvoumístný s maximální vzletovou hmotností 270 kg, který umožňuje vzlet a přistání z nohou pilota, nebo
b) s pohonem umístěným na podvozku, který je konstruován maximálně pro dvě osoby, s maximální vzletovou hmotností 350 kg.
Praktické vymezení kategorie

Nosnou plochou je padákový kluzák, který bývá výrobci pro toto použití upraven (ne každý padákový kluzák je vhodný pro připojení k motorovému pohonu).

Dále se rozlišují stroje podle způsobu startu a přistání. Buď je pohonná jednotka vybavena tří či čtyřkolovým podvozkem ve kterém sedí posádka nebo má pilot pohonnou jednotku ve speciálním rámu pilot na zádech a startuje a přistává na nohy. To se hovorově označuje jako motorová krosna. V obou případech může letět buď pilot sám nebo s navigátorem či pasažérem.

Zařízení se řídí řídícími šňůrami shodně jako bezmotorový padákový kluzák.

Pořizovací náklady sestávají z vlastního padákového kluzáku a z pohonné jednotky, jejíž cena se pohybuje od 80 do 300 tis. Kč.

Provozní náklady jsou patrně nejnižší ze všech motorových letadel. Motory u jednomístných strojů mají nízkou spotřebu, okolo 3 – 4 l/hod.

Hlavní výhodou motorového padákového kluzáku je jeho příznivá cena, mimořádně nízké provozní náklady, nenáročnost na skladovací prostor a jednoduchost přepravy a nezávislost na terénu. Stroj lze přepravovat rozložený v zavazadlovém prostoru osobního vozidla či vzít sebou letadlem na zahraniční dovolenou.

Nevýhodou motorového paraglidingu v porovnání s ostatními motorovými letadly je jeho nízká cestovní rychlost (běžně do 55 km/hod i když se nyní začínají používat křídla, která létají i přes 70 km/hod. ). Delší výlety či přelety jsou z hlediska času a omezeného komfortu pilota velmi obtížné. Možnost létání je vysoce závislá na počasí, zejména na síle a směru větru.