Seznam UL letounů, které byly vyzkoušeny a získaly certifikaci k vlekání kluzáků:
Typ SLZ Max. hmotnost vlečeného kluzáku
Allegro 500 kg
Allegro 2007 VL 650 kg
Allegro 2007 VL 650 kg
EV 97 Eurostar 700 kg
Harmony ELSA 600 kg
Harmony ELSA 600 kg
ATEC Faeta 520 kg
KP5 ASA / Rapid 500/ Skyleader 500 550 kg
Sport Star 700 kg
TL 2000 Sting 720 kg
ATEC 122 Zephyr 2000 520 kg
ALTO 600 kg
WT 9 Dynamic 750 kg
FM 250 Vampire 750 kg
CTSW 600 kg
Samba XXL 600 kg
Savage 650 kg
DV 1 Skylark 510 kg
Skylane v. IV 500 kg
Skylane v. V (5) 750 kg
P 92 Echo 600 kg
P 92 Echo Super 600 kg
KP5 ASA / Rapid 500/ Skyleader 500 550 kg
Sport Star 700 kg
TL 2000 Sting 720 kg
ATEC 122 Zephyr 2000 520 kg
ALTO 600 kg
WT 9 Dynamic 750 kg
FM 250 Vampire 750 kg
CTSW 600 kg
Samba XXL 600 kg
Savage 650 kg
DV 1 Skylark 510 kg
Skylane v. IV 500 kg
Skylane v. V (5) 750 kg
P 92 Echo 600 kg
P 92 Echo Super 600 kg
Komentář k seznamu UL letadel vhodných pro vlekání:
– Uvedené hmotnosti vlečených kluzáků jsou limitní – maximální. V reálných podmínkách může být bezpečná vzletová hmotnost kluzáku nižší.
– Kdo chce vlekat či být vlekán s pomocí UL letadla, musí se nejdříve seznámit s pravidly pro tuto činnost. Ta jsou obsažena v Předpisu L2, Dodatek Q – pravidla pro vlečení (především bod 5), v Příloze III. předpisu UL2 a v doplňku č. 1 k této příloze. Všechny tyto předpisové informace vyšly v Bulletinu časopisu Pilot č. 9/2008.
– Vlekař se musí seznámit s letovou příručkou vlečného UL letounu, kde jsou uvedeny podmínky pro vlekání včetně maximální hmotnosti vlečeného kluzáku a rozsahu rychlostí pro vlečení.
– Výrobce letounu, který provedl zástavbu vlečného zařízení, musí kromě údajů v příručce vypracovat (vydat a podepsat) ještě „Kontrolní protokol komplexnosti jednotlivého letounu k vlekání kluzáků“, kde jsou uvedeny ověřené hodnoty.
– Před prvním vlekáním nového typu kluzáku je nutné si uvědomit, že aerovlek může mít jiné vlastnosti než při vlečení již zavedeného typu kluzáku. Je nutné provést opatrně první ověřovací vlek a ověřit, zda je vše v pořádku.
– Důsledně je třeba dodržovat délku lana 40 až 60 m a používat bezpečnostní pojistku s hodnotnou min. 200 dN, doporučeno 300 dN (odpovídá cca 300 kg)!!!
– Vždy je nutné se zamyslet nad tím, jaký povrch má startovací dráha, z níž se vleká. U těžkých kluzáků má velký vliv na délku vzletu tvrdost dráhy a výška travního porostu. Rozmoklá travnatá dráha má podstatně větší odpor při rozjezdu než betonová dráha, nebo suchá tvrdá dráha.
– Vždy uvážit, že především rozjezd do odlepení bude v případě UL letadla delší než u klasické vlečné. Velký vliv bude mít sklon dráhy, síla protivětru, atd.
– Významný vliv může mít vysoká teplota okolního ovzduší.
– Při vleku může být na palubě vlečného SLZ pouze jedna osoba.
– Zakázány jsou vícevleky a vleky transparentů, vleky do vlny, vzlety s křídlem kluzáku na zemi a vzlety z terénu.
– Každý vzlet ve vleku za UL letounem je proveden na vlastní nebezpečí všech osob na palubě kluzáku.
– Kluzák musí být vybaven štítkem umístěným na místě viditelném pro každou osobu na palubě kluzáku s jasně čitelným textem: „Provedení aerovleku za SLZ je na vlastní nebezpečí osob na palubě tohoto kluzáku a nepodléhá schválení ÚCL“.
Vlekání ultralehkými letouny je ověřeno dlouhodobým provozem jak u nás, tak v Německu, i když ultralighty nejsou pro toto užití principiálně konstruovány. Funguje to, je ale potřeba k vlekům přistupovat zodpovědně a dodržovat stanovená pravidla a předpisy.
Hlavní inspektor techniky UL
Ing. Václav Chvála
Ing. Václav Chvála