Aktualizováno 8.7. – Seznam ULL schválených k vlekání kluzáků

Seznam UL letounů, které byly vyzkoušeny a získaly certifikaci k vlekání kluzáků:

Typ SLZ                                                                        Max. hmotnost vlečeného kluzáku

Allegro                                                                           500 kg
Allegro 2007 VL                                                            650 kg
EV 97 Eurostar                                                             700 kg
Harmony ELSA                                                             600 kg
ATEC Faeta                                                                  520 kg
KP5 ASA / Rapid 500/ Skyleader 500                          550 kg
Sport Star                                                                     700 kg
TL 2000 Sting                                                               720 kg
ATEC 122 Zephyr 2000                                                520 kg
ALTO                                                                            600 kg
WT 9 Dynamic                                                              750 kg
FM 250 Vampire                                                           750 kg
CTSW                                                                           600 kg
Samba XXL                                                                  600 kg
Savage                                                                         650 kg
DV 1 Skylark                                                                 510 kg
Skylane v. IV                                                                 500 kg
Skylane v. V (5)                                                            750 kg
P 92 Echo                                                                     600 kg
P 92 Echo Super                                                          600 kg
Komentář k seznamu UL letadel vhodných pro vlekání:
– Uvedené hmotnosti vlečených kluzáků jsou limitní – maximální. V reálných podmínkách může být bezpečná vzletová hmotnost kluzáku nižší.
– Kdo chce vlekat či být vlekán s pomocí UL letadla, musí se nejdříve seznámit s pravidly pro tuto činnost. Ta jsou obsažena v Předpisu L2, Dodatek Q – pravidla pro vlečení (především bod 5), v Příloze III. předpisu UL2 a v doplňku č. 1 k této příloze. Všechny tyto předpisové informace vyšly v Bulletinu časopisu Pilot č. 9/2008.
– Vlekař se musí seznámit s letovou příručkou vlečného UL letounu, kde jsou uvedeny podmínky pro vlekání včetně maximální hmotnosti vlečeného kluzáku a rozsahu rychlostí pro vlečení.
– Výrobce letounu, který provedl zástavbu vlečného zařízení, musí kromě údajů v příručce vypracovat (vydat a podepsat) ještě „Kontrolní protokol komplexnosti jednotlivého letounu k vlekání kluzáků“, kde jsou uvedeny ověřené hodnoty.
– Před prvním vlekáním nového typu kluzáku je nutné si uvědomit, že aerovlek může mít jiné vlastnosti než při vlečení již zavedeného typu kluzáku. Je nutné provést opatrně první ověřovací vlek a ověřit, zda je vše v pořádku.
– Důsledně je třeba dodržovat délku lana 40 až 60 m a používat bezpečnostní pojistku s hodnotnou min. 200 dN, doporučeno 300 dN (odpovídá cca 300 kg)!!!
– Vždy je nutné se zamyslet nad tím, jaký povrch má startovací dráha, z níž se vleká. U těžkých kluzáků má velký vliv na délku vzletu tvrdost dráhy a výška travního porostu. Rozmoklá travnatá dráha má podstatně větší odpor při rozjezdu než betonová dráha, nebo suchá tvrdá dráha.
– Vždy uvážit, že především rozjezd do odlepení bude v případě UL letadla delší než u klasické vlečné. Velký vliv bude mít sklon dráhy, síla protivětru, atd.
– Významný vliv může mít vysoká teplota okolního ovzduší.
– Při vleku může být na palubě vlečného SLZ pouze jedna osoba.
– Zakázány jsou vícevleky a vleky transparentů, vleky do vlny, vzlety s křídlem kluzáku na zemi a vzlety z terénu.
– Každý vzlet ve vleku za UL letounem je proveden na vlastní nebezpečí všech osob na palubě kluzáku.
– Kluzák musí být vybaven štítkem umístěným na místě viditelném pro každou osobu na palubě kluzáku s jasně čitelným textem: „Provedení aerovleku za SLZ je na vlastní nebezpečí osob na palubě tohoto kluzáku a nepodléhá schválení ÚCL“.
Vlekání ultralehkými letouny je ověřeno dlouhodobým provozem jak u nás, tak v Německu, i když ultralighty nejsou pro toto užití principiálně konstruovány. Funguje to, je ale potřeba k vlekům přistupovat zodpovědně a dodržovat stanovená pravidla a předpisy.
Hlavní inspektor techniky UL
Ing. Václav Chvála