Jak se létá s tandemy na Tenerife

autor: Jan „Hraďák“ Jaško (článek vyšel v časopise Pilot 01/2024)

Tenerife je jedním z mála míst na světě, kde můžete létat tandemy prakticky po celý rok od rána do večera. Poslední tři roky jsem zde létal zaměstnaný jako profesionální pilot tandemu. První sezónu jsem zde létal na Magnumu od firmy Ozone, druhou sezónu na Pašovi 7 od Firmy Mac Para a tu současnou na Fuse 3, celý od Ginu. 

Létám pro firmu Sky of Tenerife Daniela Crespa a jeho dlouholetého kolegy a přítele Carmine Penettiere. Společně velmi opatrně sestavili tým skvělých, ostřílených pilotů s dlouholetou praxí a s nulovou nehodovostí. Daniel s Carminem tak za deset let vytvořili funkční sestavu pilotů, kteří se doplňují, věří si a společně se v létání zdokonalují a podporují, což je na Tenerife celkem snadné, když si představíte, že jsou zde zaměstnaní jedni z nejlepších tandem pilotů současnosti na světě. 

Něco málo o topografii a povaze ostrova. Tenerife je největším ostrovem v souostroví Kanárských ostrovů a díky turismu také nejlidnatějším ostrovem Španělska. Ostrov svým tvarem připomíná trojúhelník, v jehož středu je 3718 metrů vysoká hora kuželovitého tvaru s plochým vrcholem sopečného původu jménem Pico de Teide. Tento „kužel“ je většinu svého času v proudu vzduchu ze severu a severovýchodu, díky čemuž je západ a jihozápad ostrova v povětrnostním úplavu, který je svou rozlohou natolik velký, že zde máme snad ty nejkurióznější podmínky, jaké jsem při paraglidingu zažil. Stačí se podívat na Windy.com. Zatímco na severním a na jižním cípu ostrova většinou „funí“, my ze startoviště Taucho nebo Ifonche startujeme a létáme v nečekaně rozmanitých, většinou „stoupatelných“ podmínkách. Na vcelku malém „dvorečku“, který je určený k našim letům, se tak dají předvést nejrůznější výkony jednoduše pozorovatelné ze země i vzduchu. Nejvytíženější startoviště Taucho je svou polohou situované na jihozápad a je ve výšce asi 780 metrů +/-… záleží na tom, jak moc je zrovna ostrov ponořený do kapaliny…

Pomyslné hřiště je v době sezóny hojně doprovázeno vyšší kupovitou oblačností, krásně mapující stoupáky různých rychlostí. Tento rok jsme tu často stoupali k patnácti stům metrů, běžnější dostupy jsou zde však do dvanácti set. Taky tu občas máme Kalimu, vítr přinášející prach a písek ze Sahary, což obnáší špatnou viditelnost, často silný vítr nebo naopak velmi stabilní podmínky s lehkou brízou různých směrů… S příchodem jara se podmínky postupně stabilizují a v létě je to tu čirá „sjezdovka“ na přistání. 

 

Cílem pilota je, pokud možno, doletět na šest kilometrů vzdálenou pláž La Caleta (Obr. č 1), nebo na pět kilometrů vzdálenou pláž Bahia Principe (obr. č. 2)… Obě použitelné pláže vyžadují obratnost a pokročilou přesnost pilota při přistání nejen kvůli malé ploše určené k přistání, ale hlavně kvůli neustálému pohybu lidí na plážích a v jejich okolí…! Bahia Principe je navíc často velmi turbulentní, zejména při západním směru větru. Na obou drahách letu (tedy směrem na Paraiso i na La Caletu) jsou naštěstí alternativní přistávací plochy různých velikostí a obtížností. Jedna velká, ale nerovná terénem, které se říká Leroy Merlin (obr. č 3), a jedna, o něco menší, rovná povrchem, ale „hrbolatá“ termikou, obklopená kaktusy a banánovníky jménem Camellos (obr. č. 4). Její jméno vzešlo ze zajímavé historie, kdy se na ostrově ještě hojně vyskytovali velbloudi. Camellos je vhodná pro piloty, kteří ještě bojují s rozpočty. Všechny přistávací plochy jsou prašné, obklopené kaktusy a kameny a v těsné blízkosti zástavby, takže to chce trpělivý rozpočet. Kamenité prostředí, všudypřítomné kaktusy, hustá zástavba ale hlavně lidský faktor mají za následek, že jsme zde svědky nehod nevyzrálých pilotů B-C kategorií. Během šesti měsíců postcovidové sezóny jsem napočítal 15 záchranných akcí helikoptéry a mnohé drobné zranění kvůli ostrým kamenům na hranicích přistání, a hlavně ty kaktusy… Poslední sezónu bylo číslo dvakrát větší… V naprosté většině se jednalo o piloty výletníky z Polska, Rakouska a Německa. Většinou jde o piloty s malým počtem hodin ve vzduchu na křídlech, která neodpovídala jejich schopnostem nebo o piloty, kteří si neudělali průzkum místa, kde se rozhodli letět a bylo jim žinantní poptat se místních letců, co a jak…

Pojďme se soustředit na to příjemné! Startoviště jménem Taucho je víceméně pokryto kobercem (Obr č. 5). Když máme vítr pěkně na komoru, startují zde i tři tandemy během půl minuty a za dvě další minuty startuje další trojce a pak další a pak další… Do toho „sóla“, a tak to pokračuje, dokud se naleštěné dodávky nacpané piloty, pasažéry, padáky a dobrou náladou docela nevyprázdní a všichni nejsou ve vzduchu! O místní komunitě pilotů by se daly psát opravdu zajímavé „stories“! To by ale bylo na dlouho, tak snad příště 😀  

Profesionální piloti tu ve velké většině létají na kluzácích Magnum od firmy Ozone a Fuse3 od firmy Gin. Pak je tu páreček Bibet6 od Advance, které létají opravdu krásně a k mé radosti se tu tuto sezónu zjevily i dva Tandemy od Mac Para Paša 7. Létá tu i pár kousků jiných firem, ale to jsou většinou křídla, která si tu piloti jen zkouší, a která pro slabší výkon pak většinou mizí na smetišti dějin tandemového létání na Tenerife. 

Piloti tandemů si tady hodně zakládají na výkonu a povaze startu křídel. Start na nevelké ploše zakončené ostrými kameny a kaktusy s lidmi, kteří pro svůj věk nemohou moc běžet, nutí piloty používat to nejlepší, co na trhu máme. Také přímý let na pláž ve stabilních podmínkách je ideální moment k „vočíhnutí“, komu to pěkně(ji) klouže! Je tedy faktem, že zde tandemy procházejí skutečným a nekompromisním testem, a když neuspějí, tak tu jednoduše nelétají.

Někdy jsme zde nuceni létat bez možnosti stoupat, jednoduše využívajíce klouzavost padáku do cíle, a to i více jak týden vkuse. Často létáme i pětkrát denně v různě slabých, stabilních podmínkách a hypnotizujeme vzdálenou přistávací plochu, sázejíce hlavně na výkon křídla. Někdy je to fakt napínavé divadlo zejména pro ty, kdo tomu rozumí! Drží-li si piloti tu nejlepší možnou lajnu, tak je vidět, kdo v jaké výšce doklouže nad pláž a jestli tam vůbec doletí! Je pravda, že je hodně v rukou pilota, často je to ale pouze o tom, na čem zrovna letíte a jak využíváte potenciál křídla nutným laděním trimů! 

Třeba můj kamarád, místní domorodec Felix, který zde nalétal víc jak šestnáct tisíc tandemů, doletí na pláž v devadesáti devíti procentech případů… Když do cíle ten den nedoletí on, tak to nedá skoro nikdo! Jeho úspěšnost je závislá na „výběru lajny“, kterou klouže víceméně přímo k cíli. Při malé změně směru větru se ideální „lajna“ posunuje i o stovky metrů vpravo nebo vlevo. Když máme brízu z jihovýchodních směrů, musí se jí pilot prokousat směrem na Las Américas a pak pečlivě vycítit, jestli si vybral tu správnou lajnu. Letí-li ve stejnou chvíli tři padáky k přistání, hledají společně nejsnazší cestu tak, aby doletěly nad pláž co nejvýše. Je-li den náročný, často doletíme i ve výšce padesáti metrů. Piloti, kteří na cestě udělali i jen drobnou chybu, přistávají na alternativních plochách. Nejzelenější plocha na cestě k La Caletě je obrovské golfové hřiště. Stává se, že si neinformovaní piloti zvolí hřiště jako ideální nouzové přistání. Opak je ale pravdou. Golfové hřiště je velmi náročné jak topografií (což pilot zjistí příliš pozdě), tak nevyzpytatelnou turbulencí a samostatně stojícími palmami! Navíc vám kolem uší sviští golfové balónky. Opravdu nebezpečné místečko! Pokud se pilot rozhodne včas a přistává na Leroy Merlin, které se nachází kousek před „golfem“ (obr. č. 6 a 7), nic tím nepokazí. Další alternativa je pak náročnější, ale vhodné, zelené místečko Concertos (obr. Č. 8), na kterém je rozpočet opravdu alfa a omega všeho. Pozemek je oplocený, ale nějaké ty exity se tam v plotě nějak vyskytly. Na západní části je dokonce plot ukončen tak že jej prostě obejdete. 

Při letu na přistávací plochu Bahia Principe přelétáte již zmíněnou alternativu Camellos. Nejprve bych se malinko zastavil právě u „velbloudů“. Přistávačka není malá, ani velká. Je zkrátka tak akorát. Na ploše je udržovaný větrný rukáv a několik flér. Tato plocha je také plochou hojně využívanou místními motorovými padáčkáři, hlavně v podobě tandemových trojkolek. Přistání je tu ideální, ale transport z přistávačky je logistická otázka, která se řeší organizovanými svozy a vývozy. Let na Bahia Principe je snadný při jihovýchodním a jižním směru větru. Při západní situaci je let dost náročný. Když tu máme západní situaci, je vítr často silnější, a proto je lepší klouzat na La Caletu, narychlený větrem. Při západní situaci je La Caleta celkově pro přistání o dost snazší. 

Nejzajímavější a také nejdůležitější zjištění pro mě je fakt, že se zde pilot setkává se zajímavou termikou i možností pokročilého svahování. Členitý terén a zástavba nabízí skvělou příležitost ke zdokonalení se v taktice letu závislé na směru větru. Od startoviště je terén až k moři svahem a dálnice je pomyslnou termickou hranicí. Ještě nad Camellos nebo nad Leroy Merlinem najdete parádní výtah, toto pravidlo ale platí jen v určité dny. Veškeré kvalitní, a hlavně snadné stoupání se odehrává zejména do pomyslné hranice, která je zvýrazněna dálnicí (Obr č. 9). Výjimkou jsou dopolední lety za slabého J-Z větru, kdy lze stoupat cca do 1000 m i v blízkosti pláží, tato situace je ale velmi vzácná.

Náš tým: Daniel Crespo – Venezuela, Mike Kung – Rakousko, Martin Jovanoski – Makedonie, Carmine Panettiere – Itálie, Korad Warzolek – Španělsko a náš skvělý řidič Maximo Marcucci – Itálie, a já, tady létáme jako jeden z nejlepších Teamů na světě. Je radost létat s piloty s čirou vášní k létání a schopností zvládnout pasažéry z celého světa!. Je radost s námi posedět u piva a dozvědět se, jak být lepším pilotem. (O ničem jiném se tu „bohužel“ ani nebavíme.) Létat tandemy s piloty s čirou vášní k vzduchoplavbě a schopností zvládat pasažéry z celého světa je nejen poučné, ale také bezpečné!

Co se vybavení pilotů létajících na Tenerife a dalších letových terénů (které nejsou tak vytížené) týká, to už by bylo na dalších tisíc slov. Moc rád se někdy příště rozepíšu. 

Španělské ostrovy jsou součástí Evropské unie, takže tady platí: Máš-li adekvátní vybavení, piloťák a pojištění, můžeš zde létat v prostorech, kde je to úředně povoleno. Doporučuji však všem, kdo se zde chystají létat, aby se ozvali a poradili se, co a jak anebo se opravdu dobře připravili. My zde jako firma organizujeme prohlídky startovišť i všech přistávaček (i těch, které jsem raději neuvedl), vývozy a svozy, a já osobně jsem schopen do určité míry pomoci i s ubytováním. Je to tu krásné, ale není to tu jednoduché! Přátelé a kamarádi, přeji všem bezpečné starty a přistání. Na startech si zodpovědně pomáhejte a soustřeďte se!

Bezpečným letům, svobodě a lásce zdar!