Prvotní informace – smrtelná nehoda Velký Javorník 1.5.2014

Dne 1.5.2014 v cca 17.20 došlo na terénu Velký Javorník v Beskydech k tragické nehodě 56-ti leté ženy. Jednalo se o dlouholetou, zkušenou pilotku s kvalifikací Sportovní pilot.

Kritický let byl druhým letem pilotky v daný den, předcházel mu jeden nezdařený pokus o start. Krátce po startu vyklouzla pilotka z postroje a po marné snaze udržet se rukama za popruhy PK následoval pád z výšky cca 100 – 150m do lesního porostu. Pilotka utrpěla smrtelná zranění.

Prvotní šetření ukázalo, že na postroji typu HAWAII (výrobce MAC Para Technology) (sedačka typu kajak) nebyly zapnuty nožní, ale ani prsní popruhy. Pultík, neoprén a hrudní spona, která přidržuje ramenní popruhy u sebe, byly zapnuty.

Vyšetřovacím pokusem se zjistilo, že při výše nastavené konfiguraci dochází u pilota k iluzi, že je vše řádně zapnuto a lze start provést. Jedinou bezpečnou kontrolou je v souladu s pravidlem pětibodové kontroly FYZICKÉ nahmatání popruhů a zjištění, že jsou řádně zapnuty.

Tato nehoda je v šetření a pro závěrečné vyjádření je samozřejmě nutné vyloučit technickou závadu.

Je nutné si uvědomit, že metodické postupy a doporučení, z nichž mnohé se dostaly i do předpisů (viz. pětibodová kontorola v PL3) jsou sepsány a prosazovány na základě podobných nehod, a jsou tedy bez nadsázky „psány krví“. Prosím všechny piloty, aby předepsané postupy dodržovali a nebrali je jen jako byrokratický výmysl úředníků a instruktorů, aby bylo co učit. Čím zkušenější a jistější pilot, tím je možnost chyby paradoxně vyšší. Fyzická kontrola zapnutí popruhů je nutná vždy, před každým startem.

Věřím, že tato opravdu hrozná a naprosto zbytečná nehoda pomůže některým „větroplachům“ se sebekázní a další podobné události se už ve statistikách nebudou ukazovat.