V 1. dílu našeho sedačkového seriálu jsme vám přinesli informace o vývoji XC sedaček, v 2. dílu se budeme věnovat ponorkám, tedy zcela uzavřeným Cross Country sedačkám, jejich vývoji, rozdílech i shodných prvcích. Jejich výhodách i nebezpečích. V tomto článku se budeme více věnovat především dvěma nejpoužívanějším ponorkám, dotkneme se podrobněji i třetí, která se již objevuje ve vzduchu a o všech dalších, pro které je rok 2025 spíše premiérový a piloti tak budou ve větší míře zkušenosti s těmito postroji spíše sbírat, se znovu potkáme v nějakém dalším dílu seriálu.
Jsem ponorka, co je víc?
„Ponorka“ je slangový výraz pro závodní sedačku s externí aerodynamickou obálkou, která výrazně snižuje odpor vzduchu s cílem maximalizovat klouzavost při vysoké rychlosti.
Hlavní představitelé:
- Ozone Submarine
- Gin Genie Race 5
- NearBirds ATACMS
- Znaky konceptu také u Niviuk Arrow Race, nebo koncepty Skywalk či Woody Valley
Milníky:
· 2020 | · První zmínky o Ozone Submarine, testování se Zeno 2 / Enzo 3 |
· 2021 | · Prototypy Submarine nasazeny na PWC, zvláštní zipový vstup, testování v Lexovii |
· 2022 | · Submarine V1.0 oficiálně představena – omezený prodej, výběr elitních pilotů |
· 2023 | · Submarine V1.2 – první větší dostupnost, použitelná ve více velikostech |
· 2023 | · Nearbirds ATACMS – v květnu certifikát na tento postroj |
· 2024 | · Gin Genie Race 5 představena – nová ponorkovitá forma (ale bez nafukování) |
· 2025 | · Submarine V1.4 – vylepšená ergonomie, magnetické zapínání, stabilita zipů |
Ozone Submarine
První plně kapotovaná sedačka s nafukovacím rámem bez ventilátorů či baterií – vyvíjená déle než 5 let a testovaná špičkovými závodníky. Návrhářem modelu této sedačky od firmy Ozone je Luc Armant a k modelu podotýká:
„Myšlenka tohoto projektu spočívala v dramatickém snížení odporu vzduchu vytvořením plně nafouknutého krytu kolem pilota, aniž by byla ohrožena bezpečnost.“
První verzi Luc vyrobil v roce 2006 ještě v době, kdy nebyl členem týmu Ozone a vyrobil ji jako „malý žlutý legrační prototyp“, se kterým létal pouze na některých místních soutěžích a lidé začali sedačku nazývat „Žlutá ponorka“. Jeden jeho prototyp létal Bruce Goldsmith na MS v roce 2007.
Když se sedačka spolu s Lucem, již jako týmovým členem Ozone dostala do testování a měla začít sériová výroba, továrna musela zavřít kvůli Covidu. [x]V roce 2023 byla několik měsíců před světovým šampionátem uvedena na trh a strhla se hromadná výměna sedaček předních světových pilotů na jedné straně a mnoho rozsáhlých diskuzí o bezpečnosti sedačky na straně druhé. Na Superfinále PWC v roce 2023 se objevilo cca 34 pilotů s ponorkou, v roce 2024 a 2025 je následovali další.
Srovnání generací – Ozone Submarine
Generace | Hlavní změny |
V1.0 (2021) | Experimentální, zip vstup, těsná konstrukce, testováno top piloty |
V1.2 (2023) | Větší komfort, lepší tvar nožníku, vylepšená odolnost, lepší plnění ventilací |
V1.4 (2025) | Magnetický vstup, optimalizované zipy, větší vnitřní prostor, více přístrojových možností |
Hlavní rozdíl je magnetický zip oproti původnímu běžnému zipu (nutnost manipulovat se zipem v exponované okamžiky – start/přistání, tedy ruce nejsou volné pro řízení)
Kapsička kterou lze dosáhnout na přístroje uvnitř, větší okno a kšilt a také rozdíl v pevnějším materiálu
U sedačky lze zakoupit náhradní obálku v několika různých barvách.
Gin Genie Race 5
Rozdíl mezi verzemi GR5 není tak zásadní. Velmi dobře jsou rozdíly popsány zde. GIN oproti prototypu došlo u verze, která se dostala k pilotům již k úplnému uzavření, viz níže. U 1. verze pouze zip, nikoliv magnetické zavírání sedačky. Při zavírání a otevírání zipu nutnost pustit řízení. Tato sedačka je obecně mezi piloty vnímána jako méně výkonná než Ozone Submarine, naopak piloti pociťují větší komfort a lepší viditelnost přístrojů, subjektivně nižší teplotu uvnitř kokpitu a dobrou manipulovatelnost.
Nejnovější verze Gin Genie Race 5 byla změněna v několika aspektech nafukovacího vnějšího potahu. Vylepšenou obálka je možné zakoupit i pro starší verzi GR5, v případě poškození obálky je tak možné stejně jako u Ozone Submarine zakoupit pouze nahradní vrchní díl. Pro verze roku 2025 byla vylepšena výška aerokonu – zakrývá hlavu pilota (1 – číslo na obrázku níže). Byl přidán magnetický zip pro hlavní zavírání (2). Dále je změněna 40mm ráčna Ronstan se systémem snadné výměny (3). Přidána kapsa G-chute s karabinkou (4). Přidána kapsa v kokpitu s vylepšením o přihrádku na zip (5). Došlo ke změně materiálu předku sedačky – použitý je nyní pevnější materiál (6). Došlo k asymetrickému designu řízení a k zesílení látky na desce (7).
Výše popsané změny jsou vizuálně naznačené na této ilustrační fotce z webu Flybubble.
NearBirds ATACMS
O této sedačce zatím máme velmi málo informací, když už nějaké máme, především ty od výrobce a nelze se příliš spoléhat na zkušenosti pilotů, neboť jednoduše řečeno, není jich mnoho.
Klíčové rozdíly mezi Ozone Submarine a GIN GR5 a NearBirds ATACMS
Parametr | Ozone Submarine V1.4 | GIN Genie Race 5 | NearBirds ATACMS |
Typ / určení | Maximalizace aerodynamiky, nízký odpor vzduchu. | Pod-fairing závodní, kompromis mezi výkonem a komfortem, se dvěma kontejnery pro záložní padáky. | Lehká konstrukce, závodní sedačka s mnoha propracovanými prvky pro aerodynamiku a komfort. |
Hmotnost (velikost střední / typická) | cca 8,15 kg (velikost M) | Množství podle velikosti: pro velikost M ~ 7,5 kg (celkově pro XS-XL: 6.9-8.3 kg) | ~ 6 kg (celková váha) u modelu ATACMS. |
Rozmezí velikostí / výšky pilota | S: 160-176 cm; M: 173-186 cm; L: 183-194 cm | XS, S, M, L, XL – např. M: 170-180 cm, další velikosti mají své rozsahy | Nenalezeny přesné kompletní velikostní tabulky + rozsahy pro každou velikost (standardně testováno L) |
Maximální zatížení / load test | 120 kg (load test) pro všechny velikosti S, M, L | Certifikace: EN & LTF; maximální zatížení 120 kg | U velikosti L: max. váha pilota uvedena 100 kg (certifikace podle dokumentu) pro konkrétní velikost. |
Certifikace ochrany zad / ochranné prvky | EN 1651-2018 certifikace. klasický pěnový chránič | 9 cm Koroyd chránič zad, EN & LTF certifikace. | Pěnový chránič 16 cm |
Uzavření kokonu / vstup-výstup / ovládání | Pod uzávěrem: magnetické vzduchotěsné uzavření (magnety v tunýlku); dvojitý zip pro horní část těla; vylepšená struktura aerokonu pro bezpečnost při stallu. | Dvojitý zip systém; 1. verze pouze zip, 2. verze magnety v tunýlku, vnitřní prostor s kapsou, odnímatelné foot-pady (2.5 / 5 / 7.5cm) pro úpravu délky kokonu; speed bar (asymetrický) se třemi kroky. | Vstup/výstup pomocí magnetického uzávěru pod kokonem (oproti OS a GR5 jsou magnety otevřeně našité na látce; magnety pro otevření / zavření; dek-tvar uzávěru; možnost uvolnění aerokonu při stallu/kolapsu ; tři ballastní kapsy pro optimalizaci rozložení váhy. |
Aerodynamika / odpor vzduchu | Velmi nízký odpor díky kompletní kapotáži a aerodynamickému designu; optimalizace tvaru; aerocon nově upraven, magnetické uzávěry. | Velmi aerodynamický profil; testováno v tunelu (GIN LAB); zredukovaný flutter / flapping; tvar kokonu + přítomnost flight decku + dobře navržený vstup do kokonu. | Navrženo pro minimální odpor; magnetické uzávěry pro uvolnění při stallu; tlak aeroconu regulovatelný; odlehčení hmotnosti; |
Komfort / použitelnost / další funkce | Velké boční kapsy, lepší přístup k přístrojům, zvětšený zip rezervního prostoru, úpravy jednotlivých částí; je méně komfortní při startu, výstupu-vstupu, při chůzi, méně ventilace. | Více komfortu než typický závodní pod: možnost přizpůsobení délky nohou, flight deck + kapsy, dva zásobníky zachranných systémů, zadní kapsa na batoh 30 L, kapsy pro hydrataci, rádio. | Lehká konstrukce; dobrá ventilace / regulace teploty; inteligentní umístění ballastních kapes; magnety + snadný výstup/vstup; “Anti-G” kapsa; pokročilé bezpečnostní prvky. |
Nevýhody / kompromisy | Těžší oproti některým lehčím modelům; méně pohodlí při nošení mimo let; méně ventilace; vyšší cena; | Ještě není ultra‐lehká, stále určitý objem a váha oproti super-lehké od konkurence | Méně dostupných dat (certifikace, velikosti); max váha nižší v některých velikostech; možná méně dostupných servisních dílů; detaily uzávěrů / manipulace mohou být pro někoho novinkou. |
Zjednodušeně – rozdíly mezi Ozone Submarine a GR 5
Funkce / Přístup | Ozone Submarine | Genie Race 5 |
Trup | Plně uzavřené, bez proudění vzduchu | Po ne zcela uzavřeném prototypu se k pilotům dostává již zcela uzavřená sedačka |
Nafukování trupu | Plní se vzduchem při letu | Plní se vzduchem při letu |
Zisk v glide (podle testů) | 0,2–0,3 bodu při rychlosti 55–60 km/h | 0,1–0,2 bodu (menší rozdíl než Submarine) |
Složitost obsluhy | Vyšší – zipy (nově magnetické), nafukování, výstup složitější | Střední – magnety, pohodlnější vstup (u 1. verze pouze zip) |
Chránič | Koroyd | Koroyd |
Subjektivní srovnání pocitů v letu
Aspekt | Ozone Submarine | GIN Genie Race 5 |
Aerodynamika a hluk | Velmi tiché prostředí, pocit „plně včetně kokpitu“ – jako ve větrném tunelu | Tichý kokpit, ale otevřenější profil – airflow je plynulý detaily odrážené v pilotově rozhodnutí (porovnání s 1. verzí GR5) |
Pocit ve vysoké rychlosti | Vyšší pocit výkonu při >53 km/h – hladké, stabilní klouzání | Stabilní, ale jemnější – pocitově příjemná, ale výkonově mírně ztrácí na Ozone Submarine |
Manipulace na zemi | Vyžaduje pečlivé nastavení, výrazně náročnější obsluha i výstup ze sedačky | Snadnější start i přistání, výstup ze sedačky je intuitivní a bez problémů |
Komfort a ergonomie | Nepříjemně těsná, nutnost precizního trimu těla – vysoký výkon, ale nízký komfort | Pohodlnější sezení, bezpečný pocit, relativně dobrá teplota v kokpitu |
Přístup ke kokpitu | Obtížnější čtení přístrojů, menší okno, méně přehledný přístup | Větší místo na přístroje, dobře umístěné přístroje, přehledná ergonomie |
Subjektivní hodnocení sedaček piloty:
Zahraniční pilot 1:
Ziad [x] zdůrazňuje, že rozdíl ve výkonu se projeví až při rychlosti nad ~53 km/h, v normálních trimových průletech jej skoro nepoznává, ale „5–15 m na dlouhých glidech“ může rozhodnout závod. Podle něho je Submarine náročný na správné usazení těla, ale jakmile všechno ladí, start i přistání jsou s ním stejně snadné jako s běžnou sedačkou.
Zahraniční pilot 2:
Na fóru „ParaglidingSecondHand“ pilot Rez Kordi [x]shrnul: “Létal jsem sezónu s ponorkou a je to jedna z nejlepších sedaček, na jakých jsem kdy létal. Má ale i své problémy, přístroje nejsou dostatečně čitelné, nastavení je velmi obtížné a není snadné ze sedačky rychle vystoupit.. výkon je znatelně lepší.“
Zahraniční pilot 3:
Flybubble blogger pilot Phil Clark popisuje v roce 2024 GR5 [x]: „Usazení do sedačky je bezpečné, podobně jako u GR4 (klasická závodní sedačka, předchůdce ponorky GR5). Časem jsem se do ponorky snadno vžil a není potřeba řešit žádné složitosti. Nestěžuji si ani na žádné potíže na startu či přistání, nošení i rozložení sedačky je bezproblémové – přeprava pár metrů po kopci pro mě není limitující. Při rozhodování mezi GR5 a Ozone Submarine jsem volil GR5 především pro snadnější používání a odolnost. Výkon je u obou srovnatelný.
Zahraniční pilot 4:
Přezky na nožní popruhy jsou opravdu tuhé. Musí být úplně odlehčené a dokonce je je třeba trochu stlačit k sobě, aby se daly rozepnout. Zjistil jsem, že se to s trochou používání trochu zlepší, protože se na samčí části přezky začne opotřebovávat barva, což mírně snižuje toleranci. Co mi s tímto úvazkem nesmírně pomohlo, bylo zjištění, že délka nohaviček je nastavitelná! Nikde v manuálu se to nepíše. Měřím asi 177 cm a na velikosti M sedím zhruba v polovině rozsahu velikostí. Při standardním nastavení mi nohavičky způsobovaly výrazný hrbení se, když jsem se v úvazku musel postavit, což při manévrování při startu neuvěřitelně rychle unavovalo. Zvětšil jsem délku nohaviček o 3 až 4 cm a i když to stále není jako úvazek na H&F, je to mnohem lepší. Díky tomu je spona při rozepínání hodně odlehčena, zvláště když jste po letu unavení – do té míry, že si už nevšímám, že by přezky byly taková otrava. Dalším postřehem, který můžu zmínit, je stabilita tohoto úvazku. Je samozřejmé, že je určený pro létání s křídly s vyšší úchopovou vzdáleností. Moje Zeno 2 se s tímto úvazkem cítí jako úplně jiné křídlo (oproti lehčí sedačce, se kterou jsem dříve létal).
Češký pilot 1:
Český pilot 2:
Nevadilo by mi koupit si postroj Submarine, ale nebudu ho kupovat, když mám přístroje uvnitř a za plastovým oknem. Jediný postroj, o jehož koupi momentálně uvažuji, je Gin GR5. Ale kdyby aktualizovaný obal pro ponorku mohl mít možnost „vnějšího umístění přístrojů“, pravděpodobně bych si ho koupil.
Český pilot 3:
Nejsem si jistý, že se nám podaří, aby přešli piloti postupně masově na ponorky. Přechodem z otevřeného postroje na kokonovou sedačku získáte nejen výkon, ale také hodně pohodlí. Vaše sedačka funguje lépe, máte užitečné kapsy a nohy máte v teple, aniž byste se museli balit a pak nosit směšnou leteckou kombinézu. Přechodem ze standardního postroje na ponorku získáte pouze výkon. Nejsem si jistý, zda zvýšení ceny a nepříjemnosti spojené s touto věcí budou fungovat pro většinu rekreačních XC pilotů.
Český pilot 4:
Mně osobně ponorka vyhovuje, necítím zásadní rozdíl od ostatních sedaček ohledně pohodlí ani funkce, plus aerodynamika lepší, akorát je v ní horko. Vnitřek Submarinky je hodně podobný Ozone Exoceat.
Recenze napříč webem
- Cross Country Hugh Miller OS
- Ziad Bazil Blogspot OS
- You Tube – FlyBubble OS
- Ponorkové fórum na PG Forum OS
- Phil Clark FlyBubble GR5
- Ponorkové fórum na PG Forum GR5
- Cross Country GR5
Piloti napříč závodním spektrem poukazují na tyto nedostatky u sedačky typu ponorky obecně (ze zkušenosti některých pilotů, jiní piloti tyto nedostatky nepociťují tak zásadně):
- Chránič páteře, který sice splňuje normu, ale dle pilotů pouze na nižší sílu dopadu a jen ve svislém pádu, kde je chránič nejširší – do strany se jeho tloušťka ztenčuje. Pod zády už má chránič pouze pěnu oproti starší GR3 a GR 4, kde byl chránič skoro přes celá záda. Chránič páteře u Ozone Submarine také nedostatečný.
- Viditelnost kolem sebe – pro menší piloty nebo piloty, kteří využívají potenciál ponorky a jsou v sedačce skutečně ponoření pouze s hlavou venku, je videitelnost před sebe velmi zmenšená. Navíc je omezený pohyb pod sebe a výklon pro zjištění toho, co se děje kolem.
- Viditelnost na přístroje – neustále přeostřování přes slídu dovnitř ponorky – ztráta periférního vidění – u GR5 lepší.
- Příšerné vedro při čekání na startu v řadě
- Let na záložáku – nemožnost se podívat nad hlavu co se tam děje a zabalit hlavní padák.
- Výdrž materiálu – materiál do dvou let degradovaný (s každou další verzí dochází k vylepšování materiálu na exponovaných místech)
- Povolování přezek u Ozone Submarine – přezky které mají tendenci se za letu povolovat
- Přilliš tuhé otevírání přezky u nožního popruhu u GR5 -přezka by e měla ochodit s mírným použitím a obroušením barvy
- Nastavování ramen na boku u Ozone Submarine– často se stane, že už na zemi při oblékání povolí ramena
- Hrbení se při startu u GR5 – značně pomůže znalost o nastavitelnosti nohaviček (lze posunovat v řádu centimetrů)
Proč měnili piloti závodní běžné sedačky za ponorku? Většinu důvodů jsme zodpověděli již v 1. dílu ve srovnání běžných závodních sedaček a ponorek, jednou větou jde především o aerodynamiku letu – minimalizaci odporu vzduchu. A zásadním problémem je ztráta možnosti udržet pozici na méně výkonné sedačce. Žádný pilot nechce ztrácet na soupeře ještě před startem.
Na rozdíl v aerodynamice a efektivitu tvaru se můžeme podívat v tomto videu.
Za pomoc s editací článku moc děkuji Ondrovi Pohořelskému, Petrovi Kostrhunovi, Kvidovi a Hugovi Hadašovým.
V příštích číslech sedačkového speciálu se podíváme na kobylku jednotlivým chráničům, speciální díl bude určený Koroydu a také sedačkám pro ACC, tedy přesnost přistání a Hike&Fly.