Není sedačka jako sedačka 2. díl – Ponorky

1. dílu našeho sedačkového seriálu jsme vám přinesli informace o vývoji XC sedaček, v 2. dílu se budeme věnovat ponorkám, tedy zcela uzavřeným Cross Country sedačkám, jejich vývoji, rozdílech i shodných prvcích. Jejich výhodách i nebezpečích. V tomto článku se budeme více věnovat především dvěma nejpoužívanějším ponorkám, dotkneme se podrobněji i třetí, která se již objevuje ve vzduchu a o všech dalších, pro které je rok 2025 spíše premiérový a piloti tak budou ve větší míře zkušenosti s těmito postroji spíše sbírat, se znovu potkáme v nějakém dalším dílu seriálu.

Jsem ponorka, co je víc?

„Ponorka“ je slangový výraz pro závodní sedačku s externí aerodynamickou obálkou, která výrazně snižuje odpor vzduchu s cílem maximalizovat klouzavost při vysoké rychlosti.

Hlavní představitelé:

  • Ozone Submarine
  • Gin Genie Race 5
  • NearBirds ATACMS
  • Znaky konceptu také u Niviuk Arrow Race, nebo koncepty Skywalk či Woody Valley

 

Milníky:

·        2020 ·        První zmínky o Ozone Submarine, testování se Zeno 2 / Enzo 3
·        2021 ·        Prototypy Submarine nasazeny na PWC, zvláštní zipový vstup, testování v Lexovii
·        2022 ·        Submarine V1.0 oficiálně představena – omezený prodej, výběr elitních pilotů
·        2023 ·         Submarine V1.2 – první větší dostupnost, použitelná ve více velikostech
·        2023 ·        Nearbirds ATACMS – v květnu certifikát na tento postroj
·        2024 ·        Gin Genie Race 5 představena – nová ponorkovitá forma (ale bez nafukování)
·        2025 ·        Submarine V1.4 – vylepšená ergonomie, magnetické zapínání, stabilita zipů

 

Ozone Submarine

První plně kapotovaná sedačka s nafukovacím rámem bez ventilátorů či baterií – vyvíjená déle než 5 let a testovaná špičkovými závodníky. Návrhářem modelu této sedačky od firmy Ozone je Luc Armant a k modelu podotýká:

„Myšlenka tohoto projektu spočívala v dramatickém snížení odporu vzduchu vytvořením plně nafouknutého krytu kolem pilota, aniž by byla ohrožena bezpečnost.“

První verzi Luc vyrobil v roce 2006 ještě v době, kdy nebyl členem týmu Ozone a vyrobil ji  jako „malý žlutý legrační prototyp“, se kterým létal pouze na některých místních soutěžích a lidé začali sedačku nazývat „Žlutá ponorka“. Jeden jeho prototyp létal Bruce Goldsmith na MS v roce 2007.

Když se sedačka spolu s Lucem, již jako týmovým členem Ozone dostala do testování a měla začít sériová výroba, továrna musela zavřít kvůli Covidu. [x]V roce 2023 byla několik měsíců před světovým šampionátem uvedena na trh a strhla se hromadná výměna sedaček předních světových pilotů na jedné straně a mnoho rozsáhlých diskuzí o bezpečnosti sedačky na straně druhé. Na Superfinále PWC v roce 2023 se objevilo cca 34 pilotů s ponorkou, v roce 2024 a 2025 je následovali další.

Srovnání generací – Ozone Submarine

Generace Hlavní změny
V1.0 (2021) Experimentální, zip vstup, těsná konstrukce, testováno top piloty
V1.2 (2023) Větší komfort, lepší tvar nožníku, vylepšená odolnost, lepší plnění ventilací
V1.4 (2025) Magnetický vstup, optimalizované zipy, větší vnitřní prostor, více přístrojových možností

Hlavní rozdíl je magnetický zip oproti původnímu běžnému zipu (nutnost manipulovat se zipem v exponované okamžiky – start/přistání, tedy ruce nejsou volné pro řízení)

Kapsička kterou lze dosáhnout na přístroje uvnitř, větší okno a kšilt a také rozdíl v pevnějším materiálu

 

U sedačky lze zakoupit náhradní obálku v několika různých barvách.

Gin Genie Race 5

Rozdíl mezi verzemi GR5 není tak zásadní. Velmi dobře jsou rozdíly popsány zde. GIN oproti prototypu došlo u verze, která se dostala k pilotům již k úplnému uzavření, viz níže. U 1. verze pouze zip, nikoliv magnetické zavírání sedačky. Při zavírání a otevírání zipu nutnost pustit řízení. Tato sedačka je obecně mezi piloty vnímána jako méně výkonná než Ozone Submarine, naopak piloti pociťují větší komfort a lepší viditelnost přístrojů, subjektivně nižší teplotu uvnitř kokpitu a dobrou manipulovatelnost.

Nejnovější verze  Gin Genie Race 5 byla změněna v několika aspektech nafukovacího vnějšího potahu. Vylepšenou obálka je možné zakoupit i pro starší verzi GR5, v případě poškození obálky je tak možné stejně jako u Ozone Submarine zakoupit pouze nahradní vrchní díl. Pro verze roku 2025 byla vylepšena výška aerokonu – zakrývá hlavu pilota (1 – číslo na obrázku níže). Byl přidán magnetický zip pro hlavní zavírání (2). Dále je změněna 40mm ráčna Ronstan se systémem snadné výměny (3). Přidána kapsa G-chute s karabinkou (4). Přidána kapsa v kokpitu s vylepšením o přihrádku na zip (5). Došlo ke změně materiálu předku sedačky – použitý je nyní pevnější materiál (6). Došlo k asymetrickému designu řízení a k zesílení látky na desce (7).

Výše popsané změny jsou vizuálně naznačené na této ilustrační fotce z webu Flybubble.

NearBirds ATACMS

O této sedačce zatím máme velmi málo informací, když už nějaké máme, především ty od výrobce a nelze se příliš spoléhat na zkušenosti pilotů, neboť jednoduše řečeno, není jich mnoho.

Klíčové rozdíly mezi Ozone Submarine a GIN GR5  a NearBirds ATACMS

 

Parametr Ozone Submarine V1.4 GIN Genie Race 5 NearBirds ATACMS
Typ / určení Maximalizace aerodynamiky, nízký odpor vzduchu. Pod-fairing závodní, kompromis mezi výkonem a komfortem, se dvěma kontejnery pro záložní padáky. Lehká konstrukce, závodní sedačka s mnoha propracovanými prvky pro aerodynamiku a komfort.
Hmotnost (velikost střední / typická) cca 8,15 kg (velikost M) Množství podle velikosti: pro velikost M ~ 7,5 kg (celkově pro XS-XL: 6.9-8.3 kg) ~ 6 kg (celková váha) u modelu ATACMS.
Rozmezí velikostí / výšky pilota S: 160-176 cm; M: 173-186 cm; L: 183-194 cm XS, S, M, L, XL – např. M: 170-180 cm, další velikosti mají své rozsahy Nenalezeny přesné kompletní velikostní tabulky + rozsahy pro každou velikost (standardně  testováno L)
Maximální zatížení / load test 120 kg (load test) pro všechny velikosti S, M, L Certifikace: EN & LTF; maximální zatížení 120 kg U velikosti L: max. váha pilota uvedena 100 kg (certifikace podle dokumentu) pro konkrétní velikost.
Certifikace ochrany zad / ochranné prvky EN 1651-2018 certifikace. klasický pěnový chránič 9 cm Koroyd chránič zad, EN & LTF certifikace. Pěnový chránič 16 cm
Uzavření kokonu / vstup-výstup / ovládání Pod uzávěrem: magnetické vzduchotěsné uzavření (magnety v tunýlku); dvojitý zip pro horní část těla; vylepšená struktura aerokonu pro bezpečnost při stallu. Dvojitý zip systém; 1. verze pouze zip,  2. verze magnety v tunýlku, vnitřní prostor s kapsou, odnímatelné foot-pady (2.5 / 5 / 7.5cm) pro úpravu délky kokonu; speed bar (asymetrický) se třemi kroky. Vstup/výstup pomocí magnetického uzávěru pod kokonem (oproti OS a GR5 jsou magnety otevřeně našité na látce; magnety pro otevření / zavření; dek-tvar uzávěru; možnost uvolnění aerokonu při stallu/kolapsu ; tři ballastní kapsy pro optimalizaci rozložení váhy.
Aerodynamika / odpor vzduchu Velmi nízký odpor díky kompletní kapotáži a  aerodynamickému designu; optimalizace tvaru; aerocon nově upraven, magnetické uzávěry. Velmi aerodynamický profil; testováno v tunelu (GIN LAB); zredukovaný flutter / flapping; tvar kokonu + přítomnost flight decku + dobře navržený vstup do kokonu. Navrženo pro minimální odpor;  magnetické uzávěry pro uvolnění při stallu; tlak aeroconu regulovatelný; odlehčení hmotnosti;
Komfort / použitelnost / další funkce Velké boční kapsy, lepší přístup k přístrojům, zvětšený zip rezervního prostoru, úpravy jednotlivých částí;  je méně komfortní při startu, výstupu-vstupu, při chůzi, méně ventilace. Více komfortu než typický závodní pod: možnost přizpůsobení délky nohou, flight deck + kapsy, dva zásobníky zachranných systémů, zadní kapsa na batoh 30 L, kapsy pro hydrataci, rádio. Lehká konstrukce; dobrá ventilace / regulace teploty; inteligentní umístění ballastních kapes; magnety + snadný výstup/vstup; “Anti-G” kapsa; pokročilé bezpečnostní prvky.
Nevýhody / kompromisy Těžší oproti některým lehčím modelům; méně pohodlí při nošení mimo let; méně ventilace; vyšší cena; Ještě není ultra‐lehká, stále určitý objem a váha oproti super-lehké od konkurence Méně dostupných dat (certifikace, velikosti); max váha nižší v některých velikostech; možná méně dostupných servisních dílů; detaily uzávěrů / manipulace mohou být pro někoho novinkou.

Zjednodušeně – rozdíly mezi Ozone Submarine a GR 5

Funkce / Přístup Ozone Submarine Genie Race 5
Trup Plně uzavřené, bez proudění vzduchu Po ne zcela uzavřeném prototypu se k pilotům dostává již zcela uzavřená sedačka
Nafukování trupu Plní se vzduchem při letu Plní se vzduchem při letu
Zisk v glide (podle testů) 0,2–0,3 bodu při rychlosti 55–60 km/h 0,1–0,2 bodu (menší rozdíl než Submarine)
Složitost obsluhy Vyšší – zipy (nově magnetické), nafukování, výstup složitější Střední – magnety, pohodlnější vstup (u 1. verze pouze zip)
Chránič  Koroyd Koroyd

 

Subjektivní srovnání pocitů v letu

Aspekt Ozone Submarine GIN Genie Race 5
Aerodynamika a hluk Velmi tiché prostředí, pocit „plně včetně kokpitu“ – jako ve větrném tunelu Tichý kokpit, ale otevřenější profil – airflow je plynulý detaily odrážené v pilotově rozhodnutí (porovnání s 1. verzí GR5)
Pocit ve vysoké rychlosti Vyšší pocit výkonu při >53 km/h – hladké, stabilní klouzání Stabilní, ale jemnější – pocitově příjemná, ale výkonově mírně ztrácí na Ozone Submarine
Manipulace na zemi Vyžaduje pečlivé nastavení, výrazně náročnější obsluha i výstup ze sedačky Snadnější start i přistání, výstup ze sedačky je intuitivní a bez problémů
Komfort a ergonomie Nepříjemně těsná, nutnost precizního trimu těla – vysoký výkon, ale nízký komfort Pohodlnější sezení, bezpečný pocit, relativně dobrá teplota v kokpitu
Přístup ke kokpitu Obtížnější čtení přístrojů, menší okno, méně přehledný přístup Větší místo na přístroje, dobře umístěné přístroje, přehledná ergonomie

Subjektivní hodnocení sedaček piloty:

Zahraniční pilot 1:

Ziad [x] zdůrazňuje, že rozdíl ve výkonu se projeví až při rychlosti nad ~53 km/h, v normálních trimových průletech jej skoro nepoznává, ale „5–15 m na dlouhých glidech“ může rozhodnout závod. Podle něho je Submarine náročný na správné usazení těla, ale jakmile všechno ladí, start i přistání jsou s ním stejně snadné jako s běžnou sedačkou.

Zahraniční pilot 2:

Na fóru „ParaglidingSecondHand“ pilot Rez Kordi [x]shrnul: “Létal jsem sezónu s ponorkou a je to jedna z nejlepších sedaček, na jakých jsem kdy létal. Má ale i své problémy, přístroje nejsou dostatečně čitelné, nastavení je velmi obtížné a není snadné ze sedačky rychle vystoupit.. výkon je znatelně lepší.“

Zahraniční pilot 3:

Flybubble blogger  pilot Phil Clark popisuje v roce 2024 GR5 [x]: „Usazení do sedačky je bezpečné, podobně jako u GR4 (klasická závodní sedačka, předchůdce ponorky GR5). Časem jsem se do ponorky snadno vžil a není potřeba řešit žádné složitosti. Nestěžuji si ani na žádné potíže na startu či přistání, nošení i rozložení sedačky je bezproblémové – přeprava pár metrů po kopci pro mě není limitující. Při rozhodování mezi GR5 a Ozone Submarine jsem volil GR5 především pro snadnější používání a odolnost. Výkon je u obou srovnatelný.

Zahraniční pilot 4:

Přezky na nožní popruhy jsou opravdu tuhé. Musí být úplně odlehčené a dokonce je je třeba trochu stlačit k sobě, aby se daly rozepnout. Zjistil jsem, že se to s trochou používání trochu zlepší, protože se na samčí části přezky začne opotřebovávat barva, což mírně snižuje toleranci. Co mi s tímto úvazkem nesmírně pomohlo, bylo zjištění, že délka nohaviček je nastavitelná! Nikde v manuálu se to nepíše. Měřím asi 177 cm a na velikosti M sedím zhruba v polovině rozsahu velikostí. Při standardním nastavení mi nohavičky způsobovaly výrazný hrbení se, když jsem se v úvazku musel postavit, což při manévrování při startu neuvěřitelně rychle unavovalo. Zvětšil jsem délku nohaviček o 3 až 4 cm a i když to stále není jako úvazek na H&F, je to mnohem lepší. Díky tomu je spona při rozepínání hodně odlehčena, zvláště když jste po letu unavení – do té míry, že si už nevšímám, že by přezky byly taková otrava. Dalším postřehem, který můžu zmínit, je stabilita tohoto úvazku. Je samozřejmé, že je určený pro létání s křídly s vyšší úchopovou vzdáleností. Moje Zeno 2 se s tímto úvazkem cítí jako úplně jiné křídlo (oproti lehčí sedačce, se kterou jsem dříve létal).

Češký pilot 1:

V XC jsou momentálně 3 “ponorky”, které lítají. Originál Ozone Submarine, Gin Genie Race 5 a Nearbirds ATACMS.
Genie Race 5 i když má větší chránič, tak stále využívá hlavně Koroyd, který z mého pohledu není vůbec vhodný pro ochranu páteře. Zároveň je podstatně víc vratká a je vyšší. Obojí se negativně podepisuje na výkonu, takže oproti Ozone ztrácejí. Výhoda je pultík mimo natlakovanou obálku.
Nearbirds ATACMS jsem na závodech viděl létat možná 3 piloty. Dost jim ubírá, že ta sedačka vypadá fakt šíleně a tu značku skoro nikdo nezná. O výkonu můžu jenom spekulovat, protože těch pilotů je fakt málo. Velké plus je obří pěnový chránič a přístroje mimo obálku. Velké mínus, že se tlakuje ventilátorem, který musíš mít napíchlý na powerbanku a v momentě co ti dojdou baterky, tak máš smůlu.
Od test pilota z Niviuku jsem se dozvěděl, že jejich ponorka Rocket by měla vyjít před příštím superfinále, takže někdy duben/květen. Mají tam jiný chránič, než ostatní. Říkají mu Orikami, ale i oni přiznávají, že boční nárazy nejsou vůbec kryté a hlavní výhoda je, že Orikami můžeš použít vícekrát než Koroyd, který jednou zmáčkneš a znova už ho nemůžeš použít. Oproti ponorce vypadá o dost komfortněji a promyšleněji. Má větší zadní kapsu a ramena se nastavují tam, kde by se měly nastavovat. Dle jejich slov je výkon na stejno s Ozone Submarine
Kortel vypadá, že po pár prototypech na svůj vývoj zanevřel. Woody Valley se stále tvoří svůj prototyp, který občas někdo z Italských pilotů vytáhne na nějaký závod, ale nevypadá že by se vývoj nějak posouval.
Ozone pěkně sumarizuje Ozon Submarine touhle větou.„Je určena pouze pro piloty, kteří chápou a akceptují bezpečnost a nezbytné kompromisy v jednoduchosti užívání, které jsou vlastní vysoce výkonným postrojům. “Otázka je, jestli nejsou ty kompromisy už za hranou.

Český pilot 2:

Nevadilo by mi koupit si postroj Submarine, ale nebudu ho kupovat, když mám přístroje uvnitř a za plastovým oknem.  Jediný postroj, o jehož koupi momentálně uvažuji, je Gin GR5.  Ale kdyby aktualizovaný obal pro ponorku mohl mít možnost „vnějšího umístění přístrojů“, pravděpodobně bych si ho koupil.

Český pilot 3:

Nejsem si jistý, že se nám podaří, aby přešli piloti postupně masově na ponorky. Přechodem z otevřeného postroje na kokonovou sedačku získáte nejen výkon, ale také hodně pohodlí. Vaše sedačka funguje lépe, máte užitečné kapsy a nohy máte v teple, aniž byste se museli balit a pak nosit směšnou leteckou kombinézu. Přechodem ze standardního postroje na ponorku získáte pouze výkon. Nejsem si jistý, zda zvýšení ceny a nepříjemnosti spojené s touto věcí budou fungovat pro většinu rekreačních XC pilotů.

Český pilot 4:

Mně osobně ponorka vyhovuje, necítím zásadní rozdíl od ostatních sedaček ohledně pohodlí ani funkce, plus aerodynamika lepší, akorát je v ní horko. Vnitřek Submarinky je hodně podobný Ozone Exoceat.

Recenze napříč webem

Piloti napříč závodním spektrem poukazují na tyto nedostatky u sedačky typu ponorky obecně (ze zkušenosti některých pilotů, jiní piloti tyto nedostatky nepociťují tak zásadně):

  • Chránič páteře, který sice splňuje normu, ale dle pilotů pouze na nižší sílu dopadu a jen ve svislém pádu, kde je chránič nejširší – do strany se jeho tloušťka ztenčuje. Pod zády už má chránič pouze pěnu oproti starší GR3 a GR 4, kde byl chránič skoro přes celá záda. Chránič páteře u Ozone Submarine také nedostatečný.
  • Viditelnost kolem sebe – pro menší piloty nebo piloty, kteří využívají potenciál ponorky a jsou v sedačce skutečně ponoření pouze s hlavou venku, je videitelnost před sebe velmi zmenšená. Navíc je omezený pohyb pod sebe a výklon pro zjištění toho, co se děje kolem.
  • Viditelnost na přístroje – neustále přeostřování přes slídu dovnitř ponorky – ztráta periférního vidění – u GR5 lepší.
  •  Příšerné vedro při čekání na startu v řadě 
  •  Let na záložáku – nemožnost se podívat nad hlavu co se tam děje a zabalit hlavní padák.
  •  Výdrž materiálu – materiál do dvou let degradovaný (s každou další verzí dochází k vylepšování materiálu na exponovaných místech)
  • Povolování přezek u Ozone Submarine – přezky které mají tendenci se za letu povolovat
  • Přilliš tuhé otevírání přezky u nožního popruhu u GR5 -přezka by e měla ochodit s mírným použitím a obroušením barvy
  • Nastavování ramen na boku u Ozone Submarine–  často se stane, že už na zemi při oblékání povolí ramena
  • Hrbení se při startu u GR5 – značně pomůže znalost o nastavitelnosti nohaviček (lze posunovat v řádu centimetrů)

Proč měnili piloti závodní běžné sedačky za ponorku? Většinu důvodů jsme zodpověděli již v 1. dílu ve srovnání běžných závodních sedaček a ponorek, jednou větou jde především o aerodynamiku letu – minimalizaci odporu vzduchu. A  zásadním problémem je ztráta možnosti udržet pozici na méně výkonné sedačce. Žádný pilot nechce ztrácet na soupeře ještě před startem.

Na rozdíl v aerodynamice a efektivitu tvaru se můžeme podívat v tomto videu.

 

Za pomoc s editací článku moc děkuji Ondrovi Pohořelskému, Petrovi Kostrhunovi, Kvidovi a Hugovi Hadašovým.

V příštích číslech sedačkového speciálu se podíváme na kobylku jednotlivým chráničům, speciální díl bude určený Koroydu a také sedačkám pro ACC, tedy přesnost přistání a Hike&Fly.