Pojďme se podívat trochu na zoubek současným závodním XC sedačkám a to v několika dílech. V dnešním 1. dílu se podíváme na obecné rozdělení přeletových sedaček, vysvětlíme si hlavní rozdíly mezi klasickými sedačkami a ponorkami a zkusíme se zamyslet, pro koho je která sedačka vhodná. V dalším dílu se pak podíváme na zoubek přímo ponorkám – jejich rozdělení, změnám v čase, na různé doplňky i pocity a recenze pilotů.
Pravěk
Zcela prvním paraglidovým sedačkám se zde věnovat nebudeme, to je materiál na úplně samostatný článek, ale alespoň malá zmínka pro nejmladší generaci. První lety se většinou uskutečňovaly, v horolezeckých sedácích, což nebylo příliš pohodlné a velmi brzy se pustili piloti do šití pohodlnějších sedaček. Míra Peč z Liberecka nám k tomu poznamenal toto:. „Sedačky jsme šili jak průmyslovými stroji, tak i ševcovskými mašinami od Kaiserslauternu, ale měli jsme je trochu jiné, než západní sedačky. Inovovali jsme je zašitím překližky do sedací části. Výhodou bylo, že pilot seděl jak na židli a při přistání na zadek překližka ochraňovala jeho pozadí“.
První generace sedaček v 80. letech tedy tvořil hlavně pruh látky nebo popruh pod sedací částí, neměly většinou žádná záda, žádnou oporu, natož kapsy. Rozhodně byste v nich nenalezli žádný chránič páteře. Řízení bylo hlavně o stabilitě, pohodlí se vůbec neřešilo.
Následně došlo během 90. let k používání především otevřených sedaček, přibyla zádová opora, některé modely měly tenkou pěnovou ochranu, začaly se objevovat karabiny, nastavitelné popruhy, hrudní popruh. Sedačky se začaly vyrábět jako samostatné produkty, ne jen upravené úvazky. Většina sedaček byly jednoduché sedací postroje bez aerodynamických prvků, často bez kokonu nebo s minimálním krytím nohou. Sedačky disponovaly speedem, zadní kapsou, většinou bočním prostorem pro kontejner se záložkou a také chráničem. Sedačky na fotce disponovaly ne zcela optimálním (způsoboval často i nepříjemná zranění) kevlarovým chráničem nebo jednoduchým pěnovým chráničem. Tyto sedačky měly tzv. křížáky, tedy přední křížové popruhy, které zabraňovaly stranovému vyklápění sedačky.
Přechod na kokon
Přechod z klasických sedacích paraglidových sedaček na sedačky kokonové probíhal postupně, především během přelomu 90. let a začátku 21. století (paralelně docházelo k vývoji i otevřených sedaček, které se stále používají, mají své místo a vznikem kokonů nezanikly – otevřeným sedačkám se budeme věnovat ve 3. dílu série). Nešlo o náhlou změnu, ale o vývoj poháněný závodní scénou a zvyšujícími se požadavky na aerodynamiku, komfort a výkonnost při přeletech.
Historie přechodu na kokonové sedačky:
- Konec 90. let: Závodní piloti začínají používat primitivní verze kokonů – např. jednoduché látkové „fusaky“ navlečené přes nohy, které zlepšovaly aerodynamiku. Bohužel jsem nenašla žádné dobře dokumentované fotografie z raných, skutečně primitivních kokonových sedaček z 90. let. Jednalo se tehdy často o experimentální řešení, která nebyla masově zaznamenána a málokdy se dodnes dochovala v publikovatelném archivu. Pokud fotografii takové sedačky s kokonem vlastníte, budu za ni ráda a přidám do článku.
- 2000–2005: Výrobci začínají nabízet integrované kokonové sedačky, které byly pohodlnější a aerodynamicky optimalizované. Mezi prvními značkami, které s tím přišly, byly Woody Valley, Advance, Kortel a další.
První komerční sedačky s kokonem:
- Nelze s jistotou určit jediný model, který byl úplně první, protože různé značky experimentovaly přibližně ve stejnou dobu. Navíc v paraglidingu, více než kde jinde, platí při rešerších jednoduché heslo, které se člověk dozví téměř vždy a všude: „Byl jsem první!“ Zcela seriozně však mezi prvními sériově vyráběnými kokonovými sedačkami byly:
- Advance Impress (1. generace) – okolo roku 2003–2004, určená pro závodníky, velmi inovativní v té době.
- WoodyValley Race – jedna z prvních plně integrovaných závodních sedaček s kokonem.
- Kortel Kanibal – kolem roku 2006, později velmi oblíbená mezi závodními piloty.
Jaké byly především důvody přechodu na kokonové sedačky?
- Aerodynamika – výrazně snižují odpor vzduchu (až o 10–15 %), což vede k lepší klouzavosti.
- Termika a komfort – kokon udržuje nohy v teple během dlouhých přeletů.
- Závodní výhoda – v závodním létání jde o každé procento výkonu navíc.
Přeletářské a závodní sedačky od roku 2014
Mezi typické špičkové sedačky z let 2014–2020 patřily (a často jsou stále létané):
- Gin Genie Race 2/3 a 4
- WoodyValley X-Rated 6 / XR7
- Skywalk Range X-Alps (lehké XC)
- Advance Impress 2/ 3 / 4
- Kortel Kanibal Race / Race II
- Ozone Exoceat
Tyto sedačky mají většinou:
- Aerodynamický „kokon“ (podnožník), ale bez vnějšího nafukovacího pláště (ujal se název obálka).
- Ochranu zad – nafukovací, pěnovou, coroyd
- Pultík s přístroji.
- Aerocon – ocas, čůro aj.
- Dobrý komfort pro dlouhé lety, ale aerodynamický odpor je vyšší než u pozdějších ponorek.
- Některé ze sedaček mají prkénko (Genie Race, Kortel Kanibal Race), některé prkénko nemají (Advance Impress/lightness), některé sedačky si lze pořídit jak s prkénkem, tak bez něj. U závodních sedaček prkénko nalezneme vždy.
- Prostor pro 1– 2 záložní padáky, 3 jen pokud si pilot přidá na pultík, což jde téměř na každou sedačku vyjma ponorek.
- Prostor pro balast.
- Možnost snadné instalace zařízení na vyměšování.
- Více různých kapsiček a kapes.
Pro koho je která sedačka vhodná?
Pilotní profil | Doporučená sedačka | Proč? |
Top závodník (PWC, XContest) | Ozone Submarine, Gin Genie Race 5, Nearbirds ATACMS | Maximální výkon, nejlepší aerodynamika, nevýhodou komfort (diskutabilní, nekomfortní jen pro někoho) a náročné nastavení (musí být zcela přesně nastavena na posez závodníka) |
Ambiciózní závodník | GIN Genie Race 4, Kortel Kanibal, XR7, Niviuk Drifter | Vysoký výkon, lepší komfort, méně radikální obsluha (není třeba tak pečlivě nastavovat), bezpečnější při přistání |
XC pilot s výkonným EN‑C, D | Genie Race 3,4 ; Impress 4; Kortel Kanibal, Ozone Forza ,
Woody Valley GTO, Niviuk Arrow a další |
Komfort, dostatečný výkon (podobné jako pro ambiciozní závodníky, jsou ovšem často lehčí) |
Hike & Fly / Biwak XC | Skywalk Range X‑Alps 2, Advance weightless,
Ozone f*race 2, Niviuk Arrow P |
Nízká váha, přiměřený výkon, nižší bezpečnost, často nafukovací chránič s potřebnou výměnou po pádu (stejně jako koroyd) |
Hike & fly na top urovni | Ascenndannnt Zian, Bogdanfly Zeppelin, Supair Alp | Extrémně nízká váha kombinovaná s aerodynamikou plně uzavřených sedaček |
Co znamená název „ponorka“ u paraglidových sedaček
„Ponorka“ je slangový výraz pro závodní sedačku s externím aerodynamickou obálkou , často nafukovací, která výrazně snižuje odpor vzduchu s cílem maximalizovat klouzavost při vysoké rychlosti.
Hlavní představitelé:
- Ozone Submarine
- Gin Genie Race 5
Náznaky konceptu také u Niviuk Arrow Race, nebo koncepty Skywalk či Woody Valley
Vývojová osa závodních sedaček až po ponorky
2012–2014 | Masové nasazení prvních “race kokonek” s pěnovou ochranou (Impress 2, X-Rated 6) |
2015–2016 | Objevují se výkonnější modely: Gin Genie Race 3, Woody Valley XR7 |
2017 | Genie Race 4 – první sedačka testovaná ve větrném tunelu (GIN) |
2019 | Kortel Kanibal Race II – vysoký komfort, optimalizovaná aerodynamika |
2020 | První zmínky o Ozone Submarine, testování se Zeno 2 / Enzo 3 |
2021 | Prototypy Submarine nasazeny na PWC, zvláštní zipový vstup, testování v Lexovii |
2022 | Submarine V1.0 oficiálně představena – omezený prodej, výběr elitních pilotů |
2023 | Submarine V1.2 – první větší dostupnost, použitelná ve více velikostech |
2024 | Gin Genie Race 5 představena – nová ponorkovitá forma (ale bez nafukování) |
2025 | Submarine V1.4 – vylepšená ergonomie, magnetické zapínání, stabilita zipů |
Srovnání: klasické závodní sedačky vs. ponorky
Parametr | Klasické závodní sedačky (2015–2020) | Ponorky (Submarine, GR5 – 2022–2025) |
Aerodynamika | Aerodynamický tvar, ale otevřený profil | Plně uzavřený, nafukovací obálka, velmi nízký odpor |
Odpor vzduchu | Střední – znatelný na vyšších rychlostech | Extrémně nízký – měřitelný zisk při 50+ km/h |
Klouzavost na speedu | Snížená klouzavost na plném speedu | Zvýšená klouzavost na plném speedu |
Start/přistání | Jednodušší manipulace | Komplikovanější – zipy, límce, nafukování |
Nastavení/komfort | Snadné nastavení, vyšší komfort horší nastavení neovvlivvnuje tvar aerokonu | Těsné, „race fit“ – tělo musí být přesně usazeno- při nesprávném nastavení sedačky může docházet k špatnému dofukování či tvaru obálky, čímž pilot ztrtácí aerodynamickou výhodu; ponorky nevyužívají dvoudílné spojitelné lano na speed tedy náročnější připojení speedu při připínání vrchllíku |
Ochrana | Silná pěna, větší objem (některé také Koroyd) | Koroyd, nízký profil – méně pasivní ochrany |
Přístup ke kokpitu | Snadný, velký výhled | U ponorek často horší viditelnost při využití umístění přístrojů pod obálku |
Hmotnost | 6.5–9 kg | 7.5–9 kg (podobná) |
Větrání, hluk | Větrný šum, hluk v kokonu | Ticho – vítr minimalizován obálkou, v případě dofukování obálky ventilátorem (ATACMS) neplatí |
Pocit v letu | Komfortní, stabilní | Extrémně klidné – jako ve větrném tunelu |
Náročnost na pilota | Podobné jako ponorky | Podobné jako neponorky |
Servis / odolnost | Odolné, méně mechanicky citlivé | Citlivější zipy, magnety, ventilace |
Zásadní rozdíly v pocitu a výkonnosti
- Výkonnostní přínos ponorek je hlavně na speedu (50+ km/h).
Například při soutěžním přeskoku s aktivním speedem může „ponorka“ ušetřit i 20–30 m výšky na každém kilometru. - Oproti starším závodním sedačkám menší velikost složené sedačky.
- Nevýhodou je méně přímý kontakt s křídlem v jemné termice – těsnost sedačky tlumí zpětnou vazbu. Při nestandardních letových situacích možnost zakrytí výhledu pilota vuyfouklým aerokonem, vysoká teplota uvnitř sedačky za letu (sedačka je natlakovaná a je v ní velmi nekomfortní klima, především, když je pilot níže nad zemí), zhoršená viditelnost – primárně pod a za pilota.
- Start a přistání: Ponorky mohou být nekomfortní při oblékání, nafukování obálky, orientaci při přistání. U starších verzí je potřeba obálku po startu ručně zapnout a před přistáním rozepnout (tedy v celkem zátěžových okamžicích – start a přistání – nutnost krátkodobého přerušení pilotáže).
- Servisovatelnost: Klasické sedačky jsou snazší na údržbu, ponorky vyžadují větší opatrnost s ventily, zipy, límcem, avšak umožnují snadnou výměnu obálky v případě poškození.
Kdo může tratit po přechodu na ponorku
- Piloti, kteří nelétají na plném speedu – výhodu nevyužijí.
- Ti, kdo dávají přednost komfortu a jednoduchosti, např. při hike&fly nebo volném XC.
- Závodníci s malým rozpočtem – ponorky jsou drahé (2500–3000 EUR).
Kdy zvolit klasickou závodní sedačku a kdy ponorku
Klasická závodní sedačka
→ Komfort, snadná manipulace, silná pasivní ochrana, nižší cena.
Ponorka
→ Závody, silný důraz na výkonnost v přeskocích, max. aerodynamika, min. odpor.
V příštím dílu se podíváme podrobněji na změny při vývoji ponorek a přineseme info o ponorkách obecně.
K.H. (Děkuji pilotům L.H., K.H. a O.P. za editaci a supervizi)