Zeptej se Svazu!

Dnes se s vámi podělíme o první, seznamovací díl videa a podcastu „Zeptej se Svazu!“

Prvním dílem vás provede předsedkyně Svazu PG-LAA Linda Mišková a místopředseda tamtéž Kamil Konečný. Pokusí se zodpovědět otázky na téma:

  • Svazový příspěvek
  • Jak je financovaná LAA
  • Jaké příspěvky směřují z LAA do svazu
  • Kam jdou dotace z NSA
  • Co se stane, když dotace přijdou nižší
  • Jak s dobrovolným příspěvkem
  • Proč chceme Talentovanou mládež

Do příspěvku na fb SvazuPG přichází další dotazy, které se členové předsednictva v lednovém dílu Zeptej se Svazu! pokusí zodpovědět. Protože je však potřeba osvětlit ještě před platbou nových členských příspěvků, přidáváme též do tohoto článku pár odpovědí v písemné formě.

Pište i nadále své dotazy (fb Svaz.pg, email: laacrsvazpg@gmail.com), na jejich zodpovězení nadejde čas v lednu.

1. Co je minimum abych si udržel pilotní průkaz a kolik to cca stojí (LAA,pojistění,FAI pro závody, atd.)

Minimum je 0 Kč. Je sice třeba mít zaplacené povinné ručení, které je ze zákona nezbytné, ale toto povinné ručení lze vyjednat soukromě s jednotlivými pojišťovnami, případně zahraniční pojišťovnou. Jednání jsou velmi složitá, málokterá pojišťovna tento produkt do své nabídky zařadí. Nejjednodušší cestou tak stále zůstává produkt LAA ( Zákonné poj. vyhláška SVĚT 24 – A+ nespec. padák -lze zakoupit s platností od 1.1.2025 – 1040 Kč) .

S tímto pojištěním se zároveň pojí i členství v LAA 1100,-/ rok 

Členský příspěvek LAA 1100 Kč je rozdělen následovně (rozdělení vyplývá ze stanov LAA a organizačního řádu Svazu pg):

  • 350 Kč pro spolek LAA
  • 50 Kč Mapa
  • 400 Kč časopis Pilot
  • 200 Kč pro SVAZ PG – Svazový příspěvek od LAA (použito na podporu od svazu PG spolu s dotacemi, čím jsou dotace nižší, tím větší podíl na podpoře má tento příspěvek)
  • 100 Kč pro SVAZ PG – Reprezentace

Svazový příspěvek 200 Kč získá Svaz PG pouze tehdy, pokud je pilot ČLENEM SVAZU PG. Pokud se pilot odškrtne či nezaškrtne členství, Svaz PG přichází o 200 Kč, které následně nemůže rozdělit např. na startovačky a částka 1100,- (členský příspěvek pro LAA) se následně rozdělí poměrně mezi všechny 4 svazy LAA. Resp. 800 Kč zůstává LAA viz výše, a 300 Kč se rozdělí poměrně mezi 4 svazy.

2. Co je dobrovolné a co za to mám, popřípadě co se z toho zhruba platí (kluby, startovačky ,mládež,atd)

  • Cestovní pojištění do zahraničí (lze zvolit variantu LAA či jinou komerční pojišťovnu v ČR, např. Uniqua, Kooperativa atd.). Za cestovní pojištění získám klidnější spánek a jednodušší život v případě úrazu či nemoci v zahraničí. Je třeba volit pojištění s připojištěním na rizikové sporty.
  • FAI licence – FAI licence je dobrovolná, povinná je třeba pro ty piloty, kteří se v daném roce chtějí účastnit soutěží (kromě ČPP). Na závodech je tato licence kontrolována. Její cena je 200 Kč a každý rok v lednu je na stránkách Svazu PG i fb vyvěšena možnost online přihlášení k licenci. Licence existuje pouze v digitální formě a pilot ji přijímá ve formě čísla, které na licenci odkazuje.
  • Dobrovolný příspěvek SvazuPG je primárně nastaven v QR kódu v účtu pilota na stránce LAA na 100 Kč. Každý pilot může tento dobrovolný příspěvek po načtení QR kódu navýšit na libovolnou částku. Na valné hromadě se letos odsouhlasil účel příspěvku – podpora mládeže – Talentovaná mládež ČR. Více ve videu či audiu. Z tohoto příspěvku se bude v roce 2025 tedy platit pouze mládež.
3. Má již vedení představu ne o konkrétním financování ale o směru – jestli se vydat směrem snižování výdajů (škrty určitých podpor), nebo je možnost že se ještě podpora od NSA může časem zase zvednout, nebo to více financovat z členských příspěvků?
  • NSA přímo podléhá premiérovi ČR. Svazy jsou v prioritizaci seřazené do více skupin. 4 skupiny jsou pravidelně – dle čísla skupiny sestupně – podporovány, 5. skupina patří již pouze mezi tzv. záchovnou podporu.  Meziročně může každý svaz klesnout či postoupit max. o jednu příčku. Zatímco v roce 2024 patřila LAA do skupiny č. 3, pro rok 2025 spadla do skupiny č. 4.  S tím, do jaké skupiny se svaz dostane, souvisí počet mládeže (pg má z podstaty věci minimální), s počtem žen ve vedení, s úspěchy reprezentace na významných světových soutěžích, s medializací (vysoká základna sledujících, tagování sociálních sítí, odběry na soc.sítích, uveřejňování a sdílení článků) a zásadně s počtem členů základny a sportovců. Proto je velmi důležité, aby každý pilot, který by rád pomohl k získání dotací, následně poskytovaných na startovačky, přebalování křídel, sondy a pomoc pg spolkům atd., aby byl členem Svazu PG a nejlépe také členem soutěže ČPP.
  • Představa o směru, vize, je úkolem daným VH předsednictvu pro rok 2025.
2. Jaká je reálná možnost nějakého většího sponzoringu, ať již třeba generální partner svazu a nebo třeba partner určitě akce/úseku (třeba přebalovani záložek by mohl cítit podpořit nějaký výrobce když se tam zároveň budou jeho záložky ukazovat, sponzoring programu mladých talentů by mohl být zajímavý i pro ne-PG výrobce. Byli nějaké pokusy zlákat někoho na sponzoring, s jakým výsledkem (když pominu rodinné firmy pilotů). Před mnoha lety byl třeba “Hudy Český pohár v paraglidingu”, to je podle mě dobrá možnost (neodhadnu za kolik).
  • Reálná pomoc sponzoringu je možná v současné době nejvíce skrz reklamu v časopisu Pilot, samotný sponzoring je během posledních dvou let celkem na ústupu, firmy jsou opatrné a velmi dobře volí investice. Ale lze, aby takového sponzora sehnal kterýkoliv pilot a domluvil sponzorství. Následně pak bude tento pilot ohodnocen x % ze smluvené podpory pro Svaz PG nebo LAA. Pro rok 2025 se např. podařilo TL reprezentace XC Michalu Talavaškovi sehnat sponzoring pro členy repre. Určitě je sponzoring cesta.

Dále již slíbený pilotní videovstup (vstup natáčený  vzhledem k odjezdu účastníka o 4 hodině ranní, kamera i střih na vlastní náklady ve volném čase)

a také audioverze