Záložní padáky anketa

Záložní padáky 2024, díl 3.
Před námi je další díl seriálu o záložkách. Už jste si někdy položili tyto otázky?
▶️ Jaké umístění záložky na sedačce vůbec existuje?
▶️ Které z umístění je nejvhodnější?
▶️ S kolika záložkami létat?
▶️ Mohou nastat se záložkou problémy i mimo okamžik potřeby ji skutečně použít?
My jsme tyto otázky položili několika pilotům. Nejprve jsme se rozhodovali, zda nevložit výsledky do ankety, po přečtení odpovědí jsme ovšem naznali, že plná verze odpovědí může být pro mnohé poučnější a tak jsme nakonec přistoupili jak k publikování plné verze, tak i k vytvoření tabulky a grafů.
Doufáme, že pro vás bude následující článek inspirativní a pokud byste do ankety chtěli přispět i vy, budeme rádi (do komentáře či do soukromé zprávy) a rádi anketu o vaše odpovědi obohatíme.
Důležitý výstup:
🔺 Ankety se zúčastnilo 34 neanonymních pilotů
🔺 65 % pilotů uvedlo, že pokud by si nezkontrolovali při předstartovní kontrole (či že si případně nezkontrolovali) stav sedačky a záložky, mohlo to dopadnout ve vzduchu špatně
🔺59 % dotázaných pilotů létá s jednou záložkou, 44 % se dvěma
🔺Shodně – 24 % pilotů by volilo umístění záložky na břiše (nejčastěji uvedeným důvodem byla dobrá viditelnost kliky) a 24 % pilotů neví.
🔺 Karel Vrbenský podrobně rozepsal své + a – pro jednotlivá umístění záložek na různých místech sedačky, případně ve skříni.
🔺 Umístění záložky na břiše je jasné, umístění bok a záda nejsou zcela jasné, protože každý pilot pojmenovává umístění trochu jinak.
🔺Vkládám také tabulku číselných údajů, nikoliv pouze %, neboť někteří piloti vkládali více vstupů (tři aktuální sedačky, 3 různé počty záložních padáků) a do procentuálního výpočtu jsou bráni jako jeden pilot, procentuální výpočet tedy nikdy nebude sedět na 100 %
Pilotů jsme se tedy zeptali:
▶️1. Kolik různých umístění záložek na sedačkách jsi vystřídal
▶️ 2. Které umístění ti nejvíce vyhovuje (pokud jsi ještě neházel, napiš prosím – neházel jsem, zatím pouze v tělocvičně např.)
▶️ 3. Kolika záložkami máš nyní osazenou sedačku?
▶️ 4. Měl jsi někdy problém se záložkou, aniž by to souviselo s potřebou házet? Např. vypadla sama ve vzduchu, někde se zachytila o něco klika, samovolné otevření atd.

Odpovědi pilotů

Jan Jareš

Jan Jareš
1.  záložku si už napamatuji. 2. řidtelná od Braunera, 3. Escape 2kusy, stále mám v rekreační sedačce (XR7), 4. reprezentační čtvercová od GIN Yeti (později jsem vrátil, protože jsem nafasoval další 2 nové), 5. reprezentační Ozone Angel (asi čtvercová) – 2kusy – aktuálně v repre. závodní sedačce,
2. ostrou jsem neházel. Preferuji dvě jednoduché (kruhová nebo čtvercová) neřiditelné. Na SIV jsem házel, ale jen cvičně (ne že bych musel) + jsem házel v tělocvičně na přebalování,
3. od té doby co létam dvojlajnu mám vždy dvě,
4. žádný vážný problém jsem neměl. Možná někdy uvolněná klika, které jsem si před letem všimnul nebo možná i po letu, ale nebyla uvolněná tak, že by byla záložka úplně odjištěná k vypadnutí. Na sedačce XR7 se občas rozepínal samovolně zip, kde jsou uložené popruhy k ramennímu závěsu záložky. Částečné nebo i případně úplné rozepnutí tohoto zipu, ale nemá vliv na udržení záložky v kontejneru, takže nehrozilo samovolné vypadnutí.

Jiří Hanč

1. na kurzu před sebou v pultiku, jinak pod zadkem na pravou ruku
2. tak házel jsem jen z pozice pod zadkem, čisté logicky by bylo vždy lepší mít v pultíku
3. buď jednou nebo žádnou, většinou už ale tou jednou
4. možná kdysi někdy vypadla jehla, ale vždy jsem si před vzletem opravil

 

Jirka Kopecký
1. Vystřídal jsem čtyři sedačky, z toho dvě otevřené se záložkou pod zadkem a dvě kokonové se záložkou pod zády. Poslední se záložkami na obou stranách. Na SIVkách jsem ještě létal se záložkou mezi karabinami.
2. Házel jsem pouze jednu záložku a to v sedačce Genie race 5, která má záložky pod zády a rukojeť umístěnou až nepříjemně v zadu. Toto umístění záložky mi vyhovuje a při házení jsem s ním neměl problém, pouze bych preferoval umístění rukojeti více vpředu.
3. Dvěma
4. Žádný problém se záložkou jsem neměl

Standa Klikar


1. 3 umisteni : z boku dole vlevo a vpravo a pak na brise
2. vpravo dole jako pravak
3. 2x
4. jednou jsem testoval ve vetsi sedacce nez by pro me byla vhodna a v rotaci jsem nezvladl vytahnout zalozku ze supliku, na kliku dosahl ale uz nesla ven. Ta sedacka to mela dost spatne resene, prilis hluboka schranka, lepsi kdyz sou tam rozpadaci chlopne.
Jednou se mi taky nechtela rozbalit delsi dobu neprebalena zalozka, na jezerem v twistu, po cuknuti za popruh uz se rozbalila

 

Vlastimil Kricnar jun.


1. pod prdelí na pravé straně, v karabinách na břiše
2. pod prdelí na pravé straně
3. 1
4. Ne

Miloš Diviš

1. 2 ( jestli se to mysli globalne a ne pro kazdou sedacku zvlast)
2. Nehazel jsem, vyhovuje bocni – neprekazi ve vyhledu a na startu. Nekomplikuje zapinani do
sedacky, nemuse se na to sahat kolem popruhu.
3. 2 (kvuli vaze 😅)
4. Nikdy

 

 

 

Hugo Hadaš


1. 3, vlevo, vpravo a vpředu na břiše
2. Neházel, takže nevím
3. 2 záložky
4. V jedné sedačce s tím byly pořád problémy, stále vypadávala klika, ale nic se nestalo, za letu nikdy nevypadla. U GR5 jednou rozjetý zip od záložky až ke krku.

 

 

Ondra Pohořelský


1. Nevím
2. To co je v ponorce, ale ještě jsem ji tam neházel
3. Dvěma
4. Jo, že byla stará. Vyřešil jsem to koupením

Vlasta Kricnar

1. pod prdelí na pravé straně, v karabinách na břiše
2. pod prdelí na pravé straně
3. 1
4. ne

Kvido Hadaš

1) Asi jsem vystřídal všechny, levý bok, pravý bok, za zádama, napravo od riseru, čelní
2) Napravo pod karabinou – na očích, ale zároveň pod rukou
3) Teď mám dvě
4) Ano, na jedné sedačce vypadávala samovolně

Petr Kostrhun


1. na boku (na jedny straně), na zádech, pod zadkem, mezi karabinama, v pultíku (origo GIN), na obou stranách (Submarine)
2. Házal jsem dvakrát ještě když byl jeden záložák na zádech (1995,1997) 🙂 Nejvíc se mi líbí klika vepředu na očích
3. Dvěma na bocích Submarine, nebo dvěma pod zádama GR5
4. Zrovna při posledním letu mi vypadla záložka, nastěstí do sedačky GR5. Dřív se mi rozepínal zip na pultíkový záložce kolem popruhu do karabin.

Vlasta Klikar


1. Pod zadkem a ve předu na břiše, a v pravěku jsme ji měli na zádech.
2. Nevim, ale na břiše na to vidíš, nikdy jsem neházel.
3. Jeden.
4. Občas vypadne, nebo se vytáhne jehla. Na parasemu v Beskydech ( jedeš na kladce a házíš ) jsem měl krátkou šňůru od kliky a ta bránila vytažení jehel, tak jsem byl mrtvola.
A v 90tým jsem se zavrtal do země a . měl jí na zádech a možná mě zachránila záda, ale dost jsem se o ni zalomil

 

 

Kája Kůta


1. Ze spodu pod prkýnkem sedačky z levé i pravé strany.
2. ještě jsem nikdy neházel i když už několikrát skoro jo. V tělocvičně mnohokrát.
3. V závodní sedačce mám standartně dva záložáky.
4. kromě uvolněného madla při manipulaci na startu jsem problém nikdy neměl.

Martin Pavel


1. Umístění záložky jsem měl vždy stejné.
2. Neměl jsem možnost porovnat různé umístění záložek.
3. Jednou záložkou.
4. Neměl.

Jaroslav Janata


1. 2
2. Nehazel jsem
3. 1
4. Jednou jsem si sam balil provlekl špatně oko u kontejneru, pak při příštím přebalení se hodně divil. Neotevrela by se ani nahodou.

Petr Kožíšek


1. 2 umístění (pod zadkem vlevo a vpravo)
2. neházel jsem
3. 2
4. ano, vypadla mi pojistka od kontejneru 2x. Všiml jsem si za letu a vše dobře dopadlo

Lukáš Hadaš


1) Vždy vpravo dole pod zadkem
2) Neházel, nevim
3) 1 záložku v každé sedačce
4) Ano, když jsem měl poprvé novou sedačku a na startu jsem zavadil klikou o větev.

Kryštof Klimpar


1. střídám pravidelně různé sedačky a umístění, ale nejvíc šuplík pod zadkem a na břiše. Ale ne u každé sedačky si vzpomenu vždycky osvěžit umístění kliky.
2. obojí má své výhody a nevýhody. Házel jsem cvičně na Siv a mnohokrát na sucho uvnitř.
3. vždy pouze jednu, druhá se mi nechce tahat, kdybych dělal acro beru určitě dvě.
4. zatím žádný problém, maximálně uvolněná klika ale zatím vždy objeveno před startem.

Monika Filipová


1. jen jedno (+ na sivkách jiné, jestli se to počítá)
2. neházela jsem
3. jednou záložkou
4. párkrát jsem na startu objevila povytaženou kliku, jednou se mi do záložky vylil balast a při sušení jsme zjsitili, že mi v uzlu chybí přidělaná jedna snura😆🙈

Karel Vrbenský


1) 4
2) to co mam ted
3) 2
4) ANO
Podrobněji bod 1 a 2
1. pod zadkem, na zadech, na brise, – na boku
2) jedna na brise, druha na zadech
+ vyhody, – nevyhody (vic +- vetsi vyhoda/nevyhoda)
Pod zadkem
+neprekazi
+vic mista v prostoru na zadech
—pri pristani na zadek se spini, dostava se tam vlhkost, muze se otevrit
Na boku
+ je na ocich
— sedacka je nesymetricka
Na brise
+je na ocich
– trosku prekazi
na zadech
-mene mista v uloznem prostoru
-muze se hure vyndavat, chce to trenovat
jo vlastne k 1 mam vlastne jeste jedno umisteni:
ve skrini:
+ neprekazi v sedacce
+ spousta ulozneho prostoru – treba pri bivaku
+ odpadaji nervy zda uz to hodit, nebo se to pokusit jeste nejak rozchodit
+ nenavlhne, nespini se
+ nemusi se prebalovat
+ a nikdy se ti sama neotevre!

Soňa Perglerová


1. 2 jsem zkusila jen na sivkách
2. hazela jsem obe na sivkach, umisteni lepsi na brise, na pohyb ruky a jeji síly pod prdeli
3. jedna
4. max jsem mela rozeply zip ale nic nevypadlo

Aleš Lundiak


1. Furt pod prdelí
2. hozená na lyžích, na sáňkách, nikdy za letu.
3. 1 záložka
4. Nikdy nevypadla samovolně. Záložku si přebaluju buď sám nebo teď pár let kluci ve Vižňově. Vyhození na lyžích doporučuju. Super držka😆

Honza Doležal

1. 4 – pod zadkem vlevo, pod zadkem vpravo, v pultiku, v karabinach mimo pultik
2. Nehazel ale nejvic vyhovuje pod zadkem pravo
3. 2 zalozky ve velke soutezni a preletove sedacce a 1 zalozka v sedacce na litani pro radost
4. vytahla se na startu pri manipulaci se sedackou (pred startem, jen pri priprave)

Tomáš Drnec


1. všechny (na břiše, pod prknem na levo i pravo)
2. házel jsem několikrát na SIV, na ostro ne (pokud bych lítal s jednou, chtěl bych jí na břiše, pak můžeš v klidu tasit levou i pravou, ikdyž síla na to je potřeba větší než pod prdelí a moc takovejch obstojnej sedaček nenajdeš)
3. Dvěma
4. Naštěstí ne, ale po záložkách se na startu zásadně neválím, před každou sezónou je zkušebně vyrvu z kontejneru(sedačky)

Petr Polách


1. 3 – resp dvě když nerozlišuju pod zadkem v kokonu a u ledvin ve staré sedačce, ale já v tom vidím citelný rozdíl a považuju to za dvě pozice uložení.
2. pod zadkem jako to mám teď v Advance lightness 3
3. 1 záložka
4. ne. Akorát jednou jsem při předletovce vyřešil rozjetí reverzního zipu ve spodu uložení – tím že dělám předletovku celkem poctivě a pravidelně tak jsem tím dost možná předešel závažnýmu problému kdy by mohla vyletět za letu.

Petr Ďorď


1. Dvě
2. Vyhovuje pod sedákem. Jen cvičně nad vodou a v tělocvičně
3. Jednou
4. Neměl jsem problém. Snad jen kdysi okorodovaná kovová zajišťovací jehla

Tomáš Miřejovský


1. V obalu na břiše, v sedačce pod zadkem, v sedačce ba boku vlevo i vpravo (na motoru na rámu za hlavou)
2. ⁠Nejvíc mi vyhovuje v sedačce na boku, na ostro jsem ještě neházel, cvičně dvakrát na SIV
3. ⁠V současnosti mám dvě záložky v sedačce na boku vlevo i vpravo
4. ⁠Jednou se mi otevřel obal na zemi při čekání na start, když jsem seděl v sedačce na zemi. To byla má chyba. Jinak jsem nikdy problém neměl.

Tomáš Drobílek


1. 3 zpusoby – pod zadkem, na boku a vpredu, na brise.
2. nejvic mi vyhovuje to umisteni pod zadkem.
3. na sedcce mam nyni jednu zalozku. O druhe realne uvazuji.
4. Problem se zalozkou jsem mel dvakrat, pokazde, kdyz se mi smekla ruka a zachytil jsem omylem za kliku.

Radek Ešner


1. 3 umístění – z boku, pod sedačkou a v pultíku
2. pod sedačkou – neházel jsem -pouze v tělocvičně
3. 1x záložka- kulatá řiditelná (Easyfly)
4. žádný problém jen. některé sedačky nejsou úplně uzpůsobené na dvojité popruhy řiditelné záložky..

Hoffi


1. všechny
2. XC – Leva + Prava strana (dva pokusy jsou dva pokusy 😊) ACRO – Leva + Prava strana + B.A.S.E. ( tri pokusy jsou tri pokusy ☺️)
3. XC 2ks, ACRO 3ks
4. NE !!!

Jana Krátká


1. záložku jsem měla na břiše a potom kliku na boku sedačky, záložku pod zadkem
2. klika na boku sedačky mi vyhovuje. Místo pultíku, taky v pohodě. 🙂
3. Mám jednu pod zadelínou, klika na boku sedačky.
4. Jednou jsem klikou zachytila za kořen a záložku si vytáhla, ale nebyl to problém

Richard Bojda


1. 2 – na zadku a v předu (jen na ultralehké sedačce)
2. umístění vzadu vyhovuje – házel celkem 3x
3. Jen 1
4. Nikdy žádný problém nebyl.

Viktor Valášek


1. dvě
2. neházel jsem na ostro, ale líbí se mi moje současné umístění uprostřed před pultíkem, protože na ni furt vidím a mohl bych si vybrat i ruku, kterou budu házet.
3. Jednou
4. jednou jsem měl uvolněnou kliku pod zadkem, ale všiml jsem si ještě na startu.

David Bzirský

1. Záložku jsem měl na zádech, pod prkynkem a na břiše.
2. Nejvíc mi vyhovuje klasicky v kontejneru za zády, protože hozeni zalozaku beru jako krajní variantu záchrany, kterou jsem na ostro použil jen jednou nad mořem, když jsem cvičil akrobacii.
3. Mám jednu lehkou kilovou záložku.
4. Se zalozkou jsem nikdy problém neměl, maximálně že se odlepila od suchého zipu. Ale teď v Indii se mi stalo, že se mi roztrhl kokon na sedačce a já jsem ho chtěl od sedačky demontovat a nechat spravit. Uprostřed demontáže jsem si to rozmyslel a namontoval jsem ho tam zpátky, že si to zasiju jednoduše sám. Po několika dnech létání jsem si chtěl sáhnout na kliku a žádnou jsem nenahmatal. Byla schovaná pod kokonem odkud jsem ji zapomněl při instalaci vyndat. V případě nutnosti ho použít bych byl asi hodně překvapený.

Anonymní pilot


1. Umístění na Mezi karabinami, integrovanou pod zadkem a integrovanou na zadech, případně kombinace na cca 7 různých sedačkách.
2. Tady bych spíše uvažoval na jaké létání to je. V kokonech mi více sedí umístění mezi karabinami s popruhem do ramen (s tímhle nastavením jsem zatím ještě neházel), převážně z důvodu dosahu a velikosti kliky, zvláště při letech s velkými tlustými rukavicemi, se kterými ta klika nejde ani nahmatat. Na běžné lítáni/acro mi nejvíce sedi integrované umístění na pravé straně s obri, dobře dosažitelnou klikou (tam nejčastěji taham), jako druhé potom umístění kliky vlevo (tam taham když už nejde pravá nebo je pravá už venku).
3. Kokon 1- karabiny, H&F 1-karabiny, běžné lítáni 1-karabiny, acro 2 -pravá strana+záda(obe integrované), tandem 1- záda integrovaná
4. U tandemu mi vypadla jednou klika z chlopni- tam je dost problém v konstrukci úlozeni kliky přímo na sedacce, ktere za mě není dostatečné. Nevím zda se to stalo při startu nebo to bylo už před startem “načaté” a já to jen přehlídl. U acro sedačky mně občas vypadávají chlopně, tak to časteji kontroluji (většinou před každým letem).