Záložní padáky 2024, díl 2.
Dnes se dostáváme k 1.dílu záložkového seriálu roku 2024. Otevřeli jsme pro vás Pilota č. 3 z roku 2014 a článek od Miroslava Humla. V plném rozlišení je článek v pdf zde.
Zároveň jsme ale požádali několik „baličů“, aby se nám podívali na desetiletý rozdíl od vydání článku, co zásadního se za tu dobu v přebalování záložek změnilo a na co si dát pozor.
Dobrou zprávou je, že se toho změnilo málo. Samozřejmě existuje nově velké množství různých záložních padáků od různých firem, kulaté, hranaté, řiditelné, neřiditelné. Každý by měla mít svůj vlastní návod skládání, který je většinou v grafické podobě (podobný naší příloze zde) a reflektující důležité fáze balení právě toho kterého padáku.
Naštěstí existuje pro složitější balení program Svazu PG – přebalování záložních padáků, kde může každý pilot tzv. koukat pod ruce baliči a naučit se svou záložku balit dobře sám.
Naneštěstí existují také piloti, kteří si balí záložní padák sami bez prvotní supervize i bez návodu. Podle baličů, se kterými jsme téma probírali, jsou kulaté PG záložky celkem snadno zabalitelné a měl by se jejich přebalení bez problémů naučit každý pilot. Samozřejmě, pokud zvolíme pro jistotu jako supervizi někoho, komu prošlo rukama 200 záložek a kontejnerů, budeme určitě klidnější, minimálně, pokud bude ochoten právě k supervizi.
Řiditelné Delty pak baliči označili za celkem náročné k zabalení a vhodné právě pro přebalení u člověka, který s nimi má větší zkušenost.
Však, co na tom je?
To jsme se zeptali i některých baličů a dozvěděli jsme se něco, na co byste si měli dávat pozor:
- Označili jsme kroky na poslední fotografii, kde je vhodné být obezřetný. Na konci balení zajišťuje pilot kontejner trnem. Někteří z pilotů jsou ovšem zvyklí zajistit ještě trn černým kroužkem, a to přesto, že více než 90 % výrobců takové kroužky na trny v originálním balení ani nedává, ani nedoporučuje. Zvyk je však želená košile a originální kroužky jsou poměrně drahé, proto si lidová tvořivost našla instalatérské potřeby a těsnicí kroužky tamtéž. Tyto jsou však z mnohem tvrdšího materiálu a tak se může stát, že pilot nedokáže v pravý okamžik vynaložit dostatečnou sílu, aby vytáhl trhnutím za rukojeť trn, který je navíc zabezpečen ještě tvrdým netvárným neoriginálním kroužkem. Musí vynaložit úsilí nejen na vytržení trnu, ale také na přetržení své vlastní pojistky.
Rada baličů: trn nepřevlékejte kroužky, natož kroužky vhodnými pro instalatéry
- Každá záložka leží v kontejneru určitého objemu a má přesně určené místo pro kliku, aby došlo ke správnému otevření záložky. Záložky, které jsou určené pro uložení na břiše pilota, mají správně uvázanou kliku na STŘEDU kontejneru. Záložky v šuplíku pod sedačkou (pod zadkem) mají zase kliku uvázanou na BOKU kontejneru.
Nesprávné uložení kliky pak může způsobit obtížnější vytahování záložky nebo také vytáhnutí zcela znemožnit. Vždy respektujte uložení kliky dle návodu výrobce.
- Každá záložka, která je dobře opečovávaná, disponuje poměrně dlouhou životností. Jestli jsi však ten, kdo před přebalovací akcí záložku nechá doma vyvětrat a pak ji hodí do kufru auta, kde leží rezerva, nářadí od oleje, ložiska, případně motorová pila, nesplňuješ úplně přesně termín „má záložku která je dobře opečovávaná“. Stejně tak je třeba, aby záložka neležela ve vlhku a nebyla plesnivá. U dobře složené suché záložky by následně nemělo vadit slunce ani mráz (má ovšem vliv na rychlost otevírání), taková záložka, kterou každý rok vyvětráš a přebalíš by ti měla vydržet léta. Degraduje především materiál. A pokud jsi slyšel, že seskokové záložky vydrží věčnost, věz, že ty paraglidové ale nejsou vždy vyráběné ze stejného materiálu. Důvodem je potřeba větší odolnosti v trhu u seskokových záložek (daní je větší potřebná výška k otevření – cca 150 m), menší potřebná odolnost v trhu u záložek paraglidových (nižší potřebná výška, cca 50 m+-)
- Každá záložka je také uložena v originálním kontejneru, který má svůj smysl, svůj objem a svůj tvar. Pokud hodíš záložku někde v Alpách a kontejner je nenávratně ztracen, stejně tak, pokud nenajdeš kontejner ani při odhození někde ve Východních Čechách, když ty sám visíš na stromě a kontejner odnese vítr, nejlepší volbou je zakoupit nový – originální.
Pokud je takový kontejner roztrhaný, je opět vhodné zakoupit nový, originální, nikoliv použít skytex a kontejner zalepit.
- Šňůry jsou většinou zasmyčkované gumičkami, které je vhodné aby nebyly rozstříhanou duší na kolo.
- Pozor na ponechávání celé výbavy v autě v horku. Toto horko se následně může negativně projevit právě na záložním padáku, neboť gumičky, kterými se spojují šńůry se roztaví. Následně můžeme u šňůr cítit hrbolatý povrch šňůr, zbytky gumiček různě zatvrdlé na šňůrách.
- Při použití špatné (tenké nebo zteřelé) při finálním zabalení psaníčka může dojít k tomu, co se stalo jednomu nejmenovanému pilotovi – odhodil v tělocvičně pouze kontejner. Gumička, která psaníčko drží, nevydržela.
- Nezalepujte roztrženou záložku samolepicím skytexem – není dostatečně průtažný, na rozdíl od průtažnosti záložky.
- Nepřivazujte smyčku na otevření kontejneru tak, že by se klika nakonec rozhodně neotevřela.
- Kontrolujte staré záložky, zda nemají příliš zteřelou látku.
- Nepřipřínejte záložku k popruhu na sedačce karabinou na psa.
Děkujeme baličům K.K. a T.M. a P.G. za cenné rady