Proč být členem svazu PG, aneb svaz jako můj nejlepší parťák

Na podzim 2022 proběhla Valná hromada Svazu PG, která byla tentokrát v až nezvykle klidném tempu a bez výraznějších turbulencí. V jejím průběhu jsme v rámci volnější diskuze několikrát narazili na téma svaz a výhody pro jeho členy. Plynule a logicky debata vyústila v návrh pro nové předsednictvo, který zníPropagovat členství v LAA ČR a ve Svazu PG mezi piloty, kteří v současnosti členy nejsou, především více veřejně propagovat výhody členství.”. To celé mě přivedlo k zamyšlení se, zda po těch více jak 7 letech fungování v předsednictvu a sportovní komisi nejsme tak trochu uvězněni ve vlastní sociální bublině, ve které přirozeně víme o všech možných výhodách, které členství ve Svazu PG přináší a orientujeme se v nich, ale malinko zanedbáváme jejich prezentaci navenek, jelikož nám na první pohled přijde všechno jasné a zřejmé. Celé to pak do sebe zapadlo při pohledu na schválený Organizační řád, a Organizační řád s dodatkem, ve kterém se nově objevil bod Účastnit se všech aktivit Svazu PG a požívat výhod spojených se členstvím”.

Trochu čísel na úvod

Počet členů Svazu PG v roce 2023: 2 399.

Počet platných pilotních průkazů na PK v roce 2023: 7 145.

Počet nově vystavených pilotních průkazů v roce 2023:  366 (+306 prodlouženo 450).

 

Komentář jistě zaslouží prostřední číslo, které nám sice říká kolik máme platných PP, ale neříká nám, kolik máme aktivních pilotů, a jelikož je platnost našeho PP v případě singlu 10 let, mohou se tato dvě čísla výrazně lišit. Počet aktivních pilotů nám zůstane bohužel i nadále tajemstvím a tak se můžeme jen domnívat, jaký je potenciál v navýšení naší členské základny.

Ať je to jak je, jedno je jisté – určitě nemáme ve svazu všechny aktivní piloty jako členy, což je náš dlouhodobý cíl, kterého ve skutečnosti nikdy nedosáhneme :).

Graf č. 1, Vývoj počtu členů v letech 2010 – 2022

Nyní se pojďme podívat na to Proč být členem Svazu PG

Co mi členství přinese, část první – přímé finanční výhody pro nejširší veřejnost

Začneme výhodami, které se našich členů dotýkají přímo a jsou tak hlavním tahákem, který by měl motivovat pilota stát se naším členem.

  • Přebalení záložního padáku zdarma: ne každý pilot si troufne na přebalení ZP sám a je tak odkázán na někoho jiného. Kdo má kamaráda, kterému důvěřuje a ví, že mu ZP přebalí správně a zdarma, je v klidu a členství ve svazu mu výhodu v tomto bodě nepřinese. Ale co ti ostatní? Mají dvě možnosti. Nechat si zabalit záložní padák u některého z komerčních baličů, anebo využít akce Přebalování záložních padáků, kterou pro vás Svaz PG zajišťuje již několik let. Tato akce běží vždy na podzim a zapojují se do ní kluby a baliči z celé republiky. Povětšinou se jedná o stejné baliče, na které narazíte v komerční sféře, ale v tomto případě vás přebalení nebude stát nic, protože ho uhradí svaz! Dalším plusem je, že na většině těchto hromadných akcí máte možnost vyzkoušet si odhození záložního padáku v bezpečí tělocvičny a v mimosezonní přestávce zde potkáte spoustu přátel, po kterých se vám již tolik stýská :).
  • Nižší startovné na kopcích: napříč naší republikou se setkáváme s velkou spoustou startovacích ploch. Ne každá taková plocha je oficiální a tak se na ní zpravidla nevybírá žádné startovné. Pak je zde ale zástup těch oficiálních, na kterých potřeba vybírat startovní poplatky plyne z nutnosti platit nájemné, PUPFL (poplatek za plnění funkce lesa), udržování informačních cedulí, sekání atd. Na těchto startovačkách se nám členství vyplatí proto, že náš svaz je podporuje formou provozní dotace. Výměnou za tuto podporu požaduje od správců kopců snížení startovních poplatků pro členy Svazu PG, takže vám pak zbyde i na pivo po přistání!
  • Nižší cena za navijákové starty: vlekání – stálicí a jakousi starou dámou mezi výhodami členství je podpora vlekání. Ne každý pilot má v dosahu svého bydliště použitelný kopec a tak raději využívá start pomocí navijáku nebo odvijáku. Ani zde se jako člen nevyhnete zvýhodnění. Provozovatelé těchto zařízení hojně využívají této podpory a patří jim za to od nás i  vás dík, protože pro vlekaře je to malinko byrokracie navíc a výhodou pro něho je pouze vyšší návštěvnost. Vy si díky tomu můžete užít první vlek za výrazně nižší cenu než váš kolega, který členem svazu není, a po vyhnívce si pak spravit chuť dobrým jídlem, na které vám díky členství zbylo.
  • Ještě stále nejsi členem Svazu PG? Pojďme dál!

 

Co mi členství přinese, část druhá – přímé finanční výhody pro účastníky soutěží

  • Žádné startovné v Českém poháru paraglidingu – víš, že startovné v naší nejoblíbenější soutěži je 200 Kč, a že jako člen svazu se tomuto poplatku vyhneš? Pokud ne, už jsi také zapomněl, že i zde je svaz tvůj podporovatel a možná to bereš jako samozřejmost, ale pozor není to tak a nečlen musí startovné uhradit!
  • Lidové startovné na závodech České ligy – podpora ligy – připadá ti startovné na naší lize drahé a náklady na závody vysoké? Mrkni se na ceny zahraničních závodů. Například startovné na obdobnou soutěž – 4denní rakouskou ligu bylo loni okolo 3 500 Kč a to je jeden z nejlevnějších závodů. Běžně se výše startovného pohybuje okolo 200 a více Euro. Výše startovného na naší ligu byla maximálně 1 800 Kč a to nejen díky nižším nákladům v našich končinách ale také díky dotaci od svazu. Ta je (u XC) ve výši 150 Kč / člověkoden, tzn. že svaz přispěje organizátorovi za pilota na 4denním závodě 600 Kč a o to levnější má pak člen svazu startovné.

Co může svaz díky mému členství lépe podporovat?

V tomto odstavci se mrkneme na další výhody, které nejsou přímo svázané se členstvím ve svazu a mohou je požívat i naši nečlenové. Svým členstvím pomůžete k získání prostředků na jejich udržení a učitě budete mít při jejich požívání lepší pocit, protože z vašeho členského příspěvku LAA se část převede do prostředků svazu PG. Konkrétně to je 100 Kč jako podpora reprezentace a 200 Kč do svazového rozpočtu.

  • Meteosondy – svaz podporuje provozovatele větrných sond každoroční dotací na jejich provoz.
  • Vznik nových startovaček – máte v hledáčku nějaký kopec, kterému by slušela startovačka? Svaz vám poradí, jak na to a taky vám pomůže vznik nového startoviště zafinancovat. Více zde.
  • Autopůjčovna – LAA bus nebo asociál, říkejte mu jak chcete, ale máme ho k dispozici, primárně pro účely reprezentace a talentované mládeže. jako dědictví reprezentace. LAA bus s oblibou využívají organizátoři ligových závodů nebo táborů pro naší mládež. I díky tomu jsou schopni snížit náklady na těchto akcích a tím pro vás udržet co nejnižší startovné.
  • Sbírka létáme srdcem – jako člen svazu máte nárok na příspěvek z dobrovolné sbírky Létáme srdcem, která je k dispozici od roku 2022 a je určena pro rychlou pomoc při zranění našich členů během paraglidingu.

Kromě finančních výhod pro členy, zvětšením členské základny získává svaz pevnější pozici pro případné jednání s jinými subjekty ohedně startovišť, vzdušných prostorů a podobně. Což může být někdy mnohem důležitější, než uspoření pár stovek.

Co mě to bude stát? – nevýhody

Členství ve Svazu PG je zdarma. Stačí se do svazu přihlásit v online správě LAA zaškrtnutím příslušné kolonky. Jedinou podmínkou je tedy platné členství v LAA, které zpravidla aktivní pilot platí kvůli pojištění odpovědnosti. https://sprava.laacr.cz/

Pro vaší představu se pojďme mrknout na tabulku kolik členstvím můžete ušetřit

Můj náklad Úspora
Členství v LAA ČR 1100Kč
Členství ve Svazu PG 0Kč
Přebalení ZP 400Kč
Startovní poplatky na kopci cca 50Kč/den
Dotace na vlekání 200Kč/vlek/den
Startovné ČPP 200Kč
Startovné liga 600Kč/závod
Celkem 1100Kč 1450Kč

Jsem-li tedy členem LAA, můj další náklad je přesně 0 Kč, ale nechám si přebalit záložku, jednou zajedu na dotovaný kopec, nechám se cuknout na laně, ČPP mám jako deník letů a navštívím kolo České ligy, ušetřil jsem přesně 1450 Kč. Čím více budu létat, tím se moje úspora bude zvyšovat a navíc jako člen můžu požívat dalších výhod, nepřímo souvisejících s mojí peněženkou. No není to bezva?

Říká se tomu socializmus, a zde ho vidíme v jeho ryzí podobě – za 200 Kč z mého členského příspěvku tedy dostanu výhody za násobně vyšší cenu. Možná si říkáte jak je to možné? Pokusíme se odpovědět. Předsednictvu Svazu PG se svojí usilovnou prací dlouhodobě daří získávat prostředky z dotací od Národní sportovní agentury. Tato dotace násobně převyšuje vlastní prostředky Svazu PG a díky tomu můžeme naše členy takto významně podporovat. Co je však nejdůležitější a chtěli bychom, abyste si z tohoto článku odnesli a zapamatovali, je, že dotace NENÍ nároková! Každá změna ve vládě, politická situace, stav státního rozpočtu, počet lobbistů velkých sportů, válka ve světě nebo coronavirus, to všechno ovlivňuje pravidla přidělování a celkovou výši dotace. S tím musíme pracovat a doufat, že nebude v budoucnu příliš klesat, protože jsme naše členy rozmazlili moc a z jejich příspěvků nedokážeme většinu výhod, které jsme výše popsali, udržet.

Přemýšlím, co by po přečtení tohoto článku mohlo bránit stát se členem Svazu PG. Možná snad samotné slovo SVAZ není příliš sexy a může v někom evokovat vzpomínky na dobu, kterou jsem osobně nezažil. Změna by ale reálně nepřinesla žádné výhody a byla by to jen a pouze práce a náklady navíc na předělání všech dokumentů, stanov, řádů, grafiky a dalších věcí, tak zatím zůstaneme svazem…