MS juniorů XC PG Tolmin

Historicky 1. MS juniorů v XC PG v Tolminu probíhá od 18. do 31. 8. 2024. Závodu se účastní Jonáš Horáček, Ondra Pohořelský, Vít Šantrůček, Kvido Hadaš a Hugo Hadaš.

Stránka závodu zde.

Výsledky zde.  Výsledky 2 zde.

Live zde.

Reporty

#den 0

Je to tady, historicky 1. XC Mistrovství světa juniorů, které začalo právě dnes ve slovinském Tolminu (chcete-li na Kobale). Místo známé příznivými terény pro dlouhé svahování, krásnou přírodou a oblíbené u českých pilotů se na příštích 12 dnů stane útočištěm 78 pilotů, z toho 5 českých. Kolik skutečně pilotů ze 78, kteří byli svými svazy a státy vysláni, bude na startu prvního tasku, uvidíme až za dva, případně za tři dny (dle počasí).

FAI 1 závody jsou trochu odlišné od závodů FAI 2. Striktnější pravidla, přísnější podmínky, vhodné je mít na místě TM (Teamleadera), který má se závody FAI 1 již zkušenost. V našem případě je TM naší výpravy 22letý Jonáš Horáček, vynikající přední český pilot.

S Jonášem byli na závody vysláni další čtyři piloti a troufáme si říci, že žádný z nich nejede pouze do počtu, ale všichni se budou snažit o co nejlepší umístění jak v jednotlivcích, tak v týmu. Do auta si k Jonášovi dnes v noci přisedl Ondra Pohořelský, Vítek Śantrůček a Kvido a Hugo Hadašovi. A s nimi také 4 kola, acro křídla, speed fly, plavky, společenské hry, pracovní počítač, česká vlajka, národní dres a bezesporu spoustu knih.

Do 16:00 bylo nutné navštívit registrační místnost, což se zdařilo na výbornou. Všichni naši piloti získali registrační kartu, třičko, batoh, pizzu, příslib náhodných kontrol technického stavu křídel i váhy pilota.

Mezi piloty jsou tací, kteří by mohli mít se svou muskulaturou problém, zvláště, když jim následující dva dny ubyde pohyb, neboť organizátoři závodu se dnes rozhodli, že zruší plánovaný večerní průvod i zítřejší trénink, kvůli očekávanému dešti. Jak je však vidět z fotografií registrace našich pilotů, déšť se nedostavil a v Tolminu mají slunce. TM má své členy pod kontrolou a pohybovou aktivitu má naplánovanou do posledního detailu. Věříme, že naši piloti budou na svá křídla v den začátku závodu zcela v normě.

Po registraci se piloti zúčastnili safety briefingu, dozvěděli se, že družstva budou složena z 3+1 pilota (3 muži a 1 žena nebo 3 ženy a 1 muž). V našem případě to tedy bude 3 + 0, a kteří 3 z 5 to budou vás budeme informovat ihned, jakmile TM zveřejní oficiální složení týmu.

Zítra pro vás nemáme, vzhledem ke zrušenému oficiálnímu tréninku, příliš co k reportování z místa konání MS, proto se těšte na bližší seznámení s našimi piloty, abyste v úterý, kdy dojde k prvnímu tasku (pokud počasí dovolí), byli zcela v obraze.

# O pilotech

Jak jsme včera slíbili, přinášíme vám trochu netradiční seznámení s 5 českými juniory, vyslanými na MS do Tolminu.
✔️2x ČVUT, 1x UHK IT, 1x IT práce a 1x 2. ročník gymnázia
✔️3x Enzo 3, 2x Niviuk Icespeak X-one
✔️4x Ozone Submarine, 1x GR 5
✔️Celkem nalétáno 2523 h, což je 105 celých dnů ve vzduchu
✔️Dohromady obletěli za svůj život zeměkouli kolem rovníku a k tomu přidali 6000 km tykadla. Celkem mají piloti nalétáno 46075 km
✔️Všichni prošli Talentovanou mládeží Českého svazu paraglidingu
✔️Jsou mezi nimi dva mistři republiky XC v kategorii OPEN
✔️Získali nepočítaně titulů z různých subkategorií MČR
✔️Mají mezi sebou bývalého reprezentanta ČR ve veslování
✔️u 4 otcové piloti
✔️u 5 matky největšími fanoušky stránky Svazu PG
✔️ nejstarší účastník letos nemohl bojovat v kategorii junioři na MČR – juniorem přestává být v roce, kdy dosáhne věku 26 let. Na MS však ano – juniorem přestává být až v den narozenin (gratulujeme rodičům Pohořelským ke šťastnému výběru data narození syna)
✔️Nejmladší účastník bude moci bojovat na juniorském mistrovství ještě po dobu následujících 10 let (narozeniny na konci září)
✔️Dva piloti zároveň členové reprezentace ACC – přesnost přistání
Medailonek každého pilota je umístěn vždy k první fotce pilota.
MS se probouzí do volného dne, neboť byl zrušený oficiální trénink. U české skupiny dojde na trimování, práci, možná kolo a nejen oni, ale i my už vzhlížíme k zítřejší předpovědi pro Tolmin, která se nezdá pro vypsání úlohy zcela špatná. V Tolminu budou mít špatný směr větru, ale minimální síly, minimum deště, ovšem více oblačnosti.
Jakmile budeme znát plány organizátora, ihned vás s nimi seznámíme.

# task 1

Krásné ráno všem příznivcům závodního XC létání. Přesně v tento okamžik tráví svůj čas TL týmu Jonáš Horáček na briefingu TL. Na FAI 1 závodech je před každým taskem briefing teamleadrů (TL), informace pak předají svému týmu.
Český tým, jak již bylo mnohokrát řečeno, se skládá z 5 pilotů, pouze 3 z nich však budou bojovat o umístění v týmech.
Za český tým to budou:
▶️Jonáš Horáček
▶️Ondra Pohořelský
▶️Hugo Hadaš
Jsou však specifické dny, jako ten dnešní, kdy nedávají předpovědi jasnou volbu startu. Dnes se předpokládá, že se kvůli větru pojede na Lijak, ovšem každou násleující 1/ 2 hodinu až do 12:00 bude opakovaný briefing TL. Pokud se podmínky nezlepší do 12:00, den se zruší.
Briefing se koná v HQ – neboli centrálním místě závodů, které se nachází v kempu. Náš tým má do HQ cca 5 min cesty autem.
Budeme připraveni vás informovat o všem důležitém, zatím je třeba znát adresu stránky LAA – Sportovní výsledky, kde naleznete odkazy na livetrack, pokud k němu dojde a v následujících dnech i odkazy na výsledky, souhrn reportů a ostatní podstatné informace.
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #1. task večer 🌍
První task na MS mají piloti za sebou. Kolem 11:00 bylo rozohodnuto, že se dnes poletí a piloti byli vyvezeni vzhledem k větru na Lijak. Náš tým začal velmi dobře, vpředu se drželi Jonáš a Hugo, za nimi Ondra a Kvido s Vítkem.
Dnes termika nenosila příliš vysoko, dokud bylo možné svahovat, byli na tom všichni dobře. Nejprve piloti letěli na jih, pak na východ a na západ. Potud se našim dařilo. Kvido se trochu zasekl, když cestou na západ vybral ještě s dvěma piloty zkratku přes údolí, ale cca ve 1/4 cesty zjistil, že zkratky neexistují a vrátil se k horám.
Na západním otočňáku si první skupina začala dobírat výšku, Hugo příliš nedobral, cinknul jako první a tzv. tavil kupředu. To se mu u dalšího bodu opět na východě vymstilo. Neměl dostatek výšky – tento otočný bod je bohužel obklopen lesy, Hugo musel od kopce, trochu se propadl a už nezbývalo než přistát. Při této cestě opět na východ již přestalo fungovat svahování. Vpředu nyní po odskočivším a přistátém Hugovi byli Jonáš a Dušan Šurina ze Slovenska a bohužel se též propadli. Jonáš přistál kousek od Huga, Dušan se stihl zachránit.
Francouzi a Španělé zpomalili u startu, dobrali trochu výšky, stejně tak dobíral Ondřej Pohořelský o kousek dále.
Divákovi na live se zdálo, jako by na celé trase nyní byl jediný bod, kde bylo možné nabrat a tam se také všichni potkávali. Ondra zde potkal Kvida (Ondra ovšem letěl již do ESS, Kvido teprve na onen východní zapeklitý otočný bod).
Kvido na otočný bod – stejně jako Hugo – nedostoupal a letěl také na přistání – ještě s několika piloty si pro tento manévr vybrali cílový prostor).
Ondra dosáhl ESS, pak už to však přestalo chodit, Ondra neměl příliš mnoho výšky a přistál před cílem.
Vítek se velmi zaseekal u posledních 2 otočných bodů, kde už to též příliš nechodilo. Vítek zodpovědně neodletěl s početnou skupinou v 750 m výšky a stále dobíral, čímž ztratil poměrně hodně času. Nakonec byl Vítek jediný z Čechů, kdo dorazil do cíle. Když viděl přistávat Jonáše, přepnul prý do záchranného modu a zopatrněl. A to se vyplatilo!
Není třeba plakat nad rozlitým mlékem – máme za sebou první task, večer bude debriefing teamleadera, každé kolo se navíc škrtá cca 25 %, což velmi zjednodušeně znamená, že se po 4. odletěném tasku víceméně jeden nejhorší škrtne. Trochu horší je situace v týmech, kde se škrtá pokaždé – třetí nejhorší výsledek a žádný task nakonec. Bodují tedy dva piloti a vzhledem k tomu, že se dnes příliš nedařilo, máme co dohánět. Na druhou stranu, vždy je lepší monitorovat soupeře zezadu!
Věříme, že si kluci dneska trochu osahali terén, vybrali si smůlu, a budeme stejně úporně sledovat a držet palce u druhého tasku!
Výsledky 1. tasku:
1. marcelo S Vilches  Španělsko  995,5 b.
2. Ivan Haas Francie  994,1 b.
3. Álvaro R Camacho  Španělsko 991,5 b.
20. Vít Šantrůček CZ 818,4 b.
27. Ondřej Pohořelský CZ 589,4 b.
46. Jonáš Horáček CZ 328,9 b.
49. Kvido Hadaš CZ 317,1 b.
50. Hugo Hadaš CZ 316,3 b.
Výsledky týmy:
1. Španělsko 1987 b.
2.Francie 1979,1 b.
3. Velká Británie 1687,5 b.
10. Česká republika 918,3 b.

🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #2. task 🌍

V 10:00 je po TL briefingu a je rozhodnuto, že se pojede opět na Lijak. Sledujte živý livetrack.  Dobrné střípky z probíhajícího dnes budeme přinášet na svazové stránce FB a na IG a večer přidáme na tuto stránku celkové zhodnocení dne v reportu.

Klukům držíme palce!

ask ZRUŠENÝ! Kluci mají čekat do dvou na startu, bohužel auta jsou zamčená, všude dost prší, především na jejich křídla. Movitější týmy mají svá auta přímo na startu a piloty a křídla v suchu, ostatní státy ze sebe nechávají smývat pocit zmaru a vyhlížejí schované řidiče svozových dodávek

🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #3. task 🌍
Včera komplikovaný den pro organizátory. Piloti byli vyvezeni na Lijak, který se zdál velmi pěkný a sami piloti nám hlásili, že den vypadá lépe, než ten předešlý. Než došlo k začátku tasku, situace se však rychle měnila, zatáhlo se a zatímco odpoledne krásně létala Kobala, Lijak dostál svému jméno a spustil se velký liják.
Piloti následně slunečný den ve 40 km vzdáleném Tolminu prožívali různě.
🚲 tři se vydali na 40 km dlouhou vyjížďku na kole, která se proměnila ve stíhání nejmladšího – neboť jediný z těchto tří nemá po nemoci. Nad hlavami jim létali Francouzi na Kobale na free fly, ochutnali slovinskou zmrzlinu a nabírali sílu na další závodní den.
Trochu jsme se divili, že i další pilot se k vyjížďce nepřidal – kolo má s sebou, ale po publikování večerního videa nám bylo zcela jasné, proč. TL je drsný, drží své svěřence zkrátka, musí se veřejně vážit, zda odpovídá jejich hmotnost rozmezí křídla (případná kontrola je stále ve hře) a tak musel dobrat energii někde, kde na něj TL nemůže. Tedy ve vzduchu. Děkujeme Adventure Menu , že myslí i na perzekvované piloty týmu!
Dnes je již po TL briefingu, na fotce hoši čekají na konec briefingu a v 10:40 byl poté odjezd na Kobalu a schyluje se k hezkému dni.
Jakmile bude hotová úloha a bude k dispozici taskboard, ihned vás budeme v komentářích informovat. Večer pak přineseme zhodnocení tasku.
Kluci, držíme vám palce, stále bezpečně a užijte si dnešní task!
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #3. task večer🌍
Třetí task v pořadí, druhý odletěný. Kluci začali skvěle. Víceméně celá pětice letěla v první skupině. Jonáš, Ondra a Hugo bohužel utavili na hřebeni, trvalo jim se vyzvedat, čímž je přeskočila hlavní skupinka. Jonáš zvládl dohnat, Ondřej byl pomalejší, Hugo byl příliš nízko a návrat mu trval příliš dlouho.
Vítek se pochválil, letěl moc pěkně, nicméně prý pomalu (nám se nezdálo). Kvido je naprosto spokojený – obrázek od Ondřeje v příloze demonstruje ponurou náladu na pokoji.
Junioři prý létají celkem ostře, někdo točí zcela opačně, kluci vypráví, že v gagglu to byl pěkný masomlýnek, navíc uprostřed s málo výkonnými křídly.
Viděli jsme různé strategie – v dnešním tasku Dušan Šurina jako první odbočil od gagglu a vybral zcela vlastní cestu oklikou horami více na sever, pole se rozdvojilo a část letěla za našimi, část za Dušanem.
Viděno zvenku:
Kluci, kteří jeli sice zalétat, ale také na zkušenou, letěli velmi dobře. Vítek skvěle – večer kluci poopraví Jonášův speed, vymyslí, co s Vítkovým křídlem, aby letělo rychleji, rozeberou Huga. Ondra prý ví, kde udělal chybu, stejně tak ostatní, Kvido s Vítkem rozdmýchávají ostatním chmury. V týmech byli dnes 5., celkově se posunuli na 7. místo.
V jednotlivcích dnes Jonáš 9. místo.
Vítek 12. místo
Ondra 16. místo
Kvido 22. místo
Hugo 35. místo
Všichni naši doletěli v první polovině závodu, všichni do cíle!
Celkem dnes v cíli 66 pilotů ze 72.
Po dvou tascích:
1. Marcelo S. Vilchez 1491,9 b.
2. Adrian Raisson 1491,0 b.
3. Jose J. Belda 1472,8 b.
11. Vítek Šantrůček 1363,9 b.
25. Ondřej Pohořelský 1222,6 b.
32. Jonáš Horáček 1121,1 b.
38. Kvido Hadaš 1071,2 b.
45. Hugo Hadaš 999,5 b.
Týmy celkem:
1. Francie 3958 b.
2. Španělé 3943 b.
3. Velká Británie 3597 b.
4. Itálie 3445 b.
5. Německo 3403 b.
6. Švýcarsko 3292 b.
7. Česká republika 2802 b.

 

🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #4. task 🌍
Dnešní task je zde, kluci se vyspali ze včerejška, v Tolminu krásně, slunce a my si budeme spolu s nimi užívat dnešní, 75 km dlouhý task.
Kluci dnes vstali s tak dobrou náladou, že mi dokonce nahráli zcela sami od sebe poetický vzkaz pro maminky. Jsme rádi, že máme ve Slovinsku takové milé, vychované a slušné chlapce a ne, vzkaz nebylo nutné zásadně stříhat.
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #4. task večer🌍
Krásný task to dnes byl. Nebylo to úplně jednoduché, lépe řečeno, bylo to náročné!
Hned na startu čtyři naši kluci dobírali do 2000 m, Vítek se však na západní straně startovní kružnice dostal pod úroveň kopce a velmi bojoval, aby se vyzvedal alespoň na ůroveň, kde již mohl točit kvalitní stoupák. To se mu cca 15 min před otevřením startovního okna podařilo, zařadil se do první skupiny a víceméně z ní celý závod nevystoupil!
Dnes pilotům přichystali velmi rozbitý vzduch, hledali křídlo nad hlavou všude možně a i bylo třeba i v těchto podmínkách stát neustále ve speedu a tlačit křídlo dopředu, jinak věděli, že nebudou mít šanci.
Na prvním přeskoku se skupina rozdělila. Jižní skupinu vedl Jonáš Horáček a tito letěli sice kratší trasu, ale v cca 1300 m. Severní skupinu vedl @dušan šurina a Flavio Funiati. Piloti na severu letěli sice o dost delší trasu, ale téměř ve 2000 m. Kousek za Kobaridem, cca 1/4 délky trati k prvnímu otočnému bodu pak došlo k velkému kolapsu Daphne Leropoli, výborné francouzské pilotce. Piloti kolem Daphne viděli pouze velkou spirálu směrem k zemi, kterou Daphne nad zemí vybrala a rovnou se vydala na přistání. Francouzský tým nyní s pomocí ostatních pilotů řeší, proč ke kolapsu došlo a kontrolují technický stav křídla své pilotky.
Po otočení prvního otočného bodu pokračoval celý den v celkem stejném módu. Silný, turbulentní vzduch, potřeba být neustále ve střehu v každém točení, neboť piloti zde točí velmi ostře a často za hranou bezpečnosti. Velké úhybné manévry, negativky, wingovery – na tomto mistrovství je třeba umět létat a mít křídlo v rukách.
V první skupině dnes fantasticky Vit Santrucek spolu s Ondřej Pohořelský. Doletěli do ESS po fantastickém výkonu Dušana Šuriny ze Slovenska, který obsadil již druhý den za sebou 1. místo na 8., resp. 9. místě, ale Vítek se díky Leadingpointům – LP – body za vedení skupiny během letu, dostal na dnešní 6. místo v tasku. Po nich doletěl na 13. pozici Jonáš Horáček a na 18. místě Hugo Hadaš.
Kvido nám trochu vygradoval cíl, když letěl poměrně dlouho, poměrně nízko nad řekou, neboť to prý bylo jediné místo, kde mohl bezpečně přistát a nakonec měl cca 50 m před cílem výšku cca 23 m. Doklouzal do cíle, sice až ve 4. desítce, ale mají dnes opět všichni kluci cíl.
Nyní zasloužený večerní odpočinek a nabírání sil na zítra, kdy budou opět ve vzduchu a poletí další úlohu. Létat lze 5 dní v kuse, šestý den pak musí mít piloti volno. To se zatím nenaplnilo, zatím počasí přeje a můžeme se tak těšit na další pestrý den.
ZAJÍMAVOSTI
🌎8 týmů z 20 má 3+1 – tedy ženu, Japonsko má pouze 1 – právě tu 1 ženu, a v jednotlivých tascích v první desítce týmů bodovala 1x žena pro USA, 1x pro Švýcarsko, 1x pro Německo a 2x pro Francii.
🌎Slováci mají pouze dva piloty v závodu a nyní obsazují průběžné 8. místo
🌎Francouzský tým přišel na MS o velkého favorita – Ivana Haase, který si bohužel při volném létání během volného dne poranil kotník a loučí se tak nejen se závodem, ale zároveň i se svým pravděpodobně posledním juniorským závodem.
🌎Nejmladším účastníkem MS je pilot slovinsko-anglického původu @mark janaway – 16. let. Druhým nejmladším účastníkem je český pilot Hugo Hadaš – 16. let.
🌎V českém týmu jsou dva piloti, kteří se stejně jako Ivan Haas loučí tímto závodem s juniorskou kategorií a na příští rok již přecházejí do seniorů, a to Ondřej Pohořelský a @vít šantrůček
🌎Organizátor zatím neohlásil, že by se na MS konala párty/večírek (španělští piloti se velmi ochotně nabídli, že pokud se večírek neuskuteční, vezmou to za organizátory)
🌎Každý den dostávají piloti lunchpackety – plněné bagety
Cílový rozhovor mimo jiné s Ondrou Pohořelským zde
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #5. task 🌍
Je to tu, kluci jdou do vzduchu na 55 km dlouhý task. Jakmile bude vypsaný, objeví se na livetrackingu. Během čekání můžete shlédnout rozhovory s několika prvními piloty ve včerejším cíli – mezi nimi i s Vítkem Šantrůčkem a Ondřejem Pohořelským https://www.facebook.com/share/v/awHT64jwqS2VhWht/?mibextid=UalRPS
Jak píše trenér talentů, kluci už se pomalu rozhřáli! Držíme vám palce, stále bezpečně a užijte si dnešní task!
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #5. task večer 🌍
Dnešní den ve zkratce: fantastické vítězství Ondřeje, skvělé místo Jonáše, výborný let Huga, až do okamžiku, než na rozdíl od ostatních nevybral -4 a nevyhnil. Výborný let za Ondrou Kvida, až do okamžiku, než se zašprajcl. Neprotnutí startovní kružnice Vítka, kolaps a závlek Dušana Šuriny, následné vyklepnutí a místo velké vyhnívky vytočení a zdárný let dále. Výborná Jonášova volba trasy a nandání to všem za sebou o několik délek – přesto nakonec neodolal skupině.
A nyní podrobněji:
Máme informace, že hodně foukalo, let byl pěkně ostrý – letělo se celou dobu na speedu u skal, bylo to především o tom, kdo vydrží držet plný speed. Ke konci Ondra s partičkou zachytili skvělý stoupák, Jonáš sám o 6 km dále zakempoval. Pak údolí vdále, kde nic nechodilo a tam se rozhodovalo. Ondra byl prý pozadu, ale měl výšku a dokluz do cíle prý zadarmo, kde nabral ještě 200 m.
Začátek velmi ufouknutý, na hřebenu nepříjemné, kluci si říkali, že tam byl bezpečnostní level 2 určitě, level 3 pro slabší křídla.
Hory byly lepší, tam si došel pro své klapnutí, rotaci a závlek Dušan, ale odletěl od kopce a bez problémů se ze situace dostal a letěl dál.
Vítězství Ondřeje je skvělé, kluci přiblížili tým bodově k místům nad sebou a večer šli ze sebe spláchnout všechen stres.
Těšíme se moc na další task, jsme rádi, že v konkurenci ostrých hochů jsou všichni naši kluci v pořádku, že jim to dobře létá a podle videí v týmu panuje dobrá nálada. Ještě krásný dolet Ondřeje do cíle:
Rozhovor s Jonášem zde a po doletu s Ondrou zde
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #6. task 🌍
Máme za sebou briefing TL dnešního dne, jede se na Kobalu. A co se TL mimo jiné dozvěděli? Řešil se mimo jiné včerejší task. TL byli nabádáni, aby neváhali svým pilotům sdělit, že hlášení levelů 2 a 3 není ostuda.
Pro neznalé: na každém závodě je před první úlohou volena tzv. safety komise. Na MS je tato komise ve složení:
🌎Uroš Leban (Safety director)
🌎Josh Sanderson (UK)
🌎Fabrice Thiébaud (SUI)
🌎Philipp Haag (German Team leader)
Tato komise interaguje s ředitelem závodu a řeší zásadní bezpečnostní otázky. Mimo komisi však může během úlohy každý pilot do vysílačky na vybrané bezpečnostní frekvenci zahlásit tzv. Level 2 (ne zcela dobré podmínky, zhoršující se stav), nebo Level 3 (nelétatelné). V případě, že pilot zahlásí Level 3, musí neprodleně po hlášení přistát. Level 3 nesmí hlásit ze země, musí být v okamžiku hlášení ve vzduchu a přistání následuje ihned poté. Jedná se o možnost pilotů, jak organizátorovi sdělit špatné podmínky, které se vytvořily během úlohy.
Dále se TL dozvěděli, že se dnes pojede na Kobalu, bude foukat východní vítr 3–5 m/s, ovšem s možným deštěm kolem Kobaridu a také s možnou bouřkou v Gemoně a na severu od Bovce. Pokud by se bouřka blížila příliš rychle, organizátor stopne task a piloti musí po stopnutí neprodleně přistát. Následně je při skórování závodu brána v potaz mimo jiné i výška pilota v době pozastavení tasku.
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #6. Task večer 🌍
Další z náročných úloh ukončena. Jednalo se dnes o 60 km dlouhý task s mnoha pendly, opět s letem na plném speedu nad skalami. Češi startovali spolu s několika francouzskými piloty úplně nakonec, aby záhy nabrali do 2200 m a aby odlétali ve 14. hodin s první skupinou na trať.
Nejmladší člen týmu, Hugo, nám včera poskytl pár informací a zážitků z MS a svěřil se, že by asi bylo taktičtější létat například za španělskými piloty, ale že nerad létá za někým. Dnes to bylo dlouho vidět. Druhý otočný bod cinknul jako první. Následně bral prim Jonáš Horáček, kterého střídalo na první pozici pár pilotů. Ondra se držel v uctivé vzdálenosti od první skupinky, ale nepatřil ještě do druhé. Vítek letěl chvíli více vzadu, pak vybral zcela originální stopu a předletěl jižně celé pole a na chvíli se usadil v popředí. Kvido si kontroloval cca 20. příčku.
Na nejvzdálenějším bodu trasy vyřešil velké klapnutí anglický pilot Josh Sanderson záložkou, přistál na strom, slezl ze stromu, ale vítr byl jiného názoru a výbavu mu prostřednictvím unesené záložky přetáhl za kopec. Nad Joshem, jenž byl před dnešním taskem 10. v celkovém pořadí, přelétávala v době jeho pobytu na stromě celá první skupina. Byli od organizátora včas upozorněni do vysílačky, že je Josh v pořádku a nepotřebuje pomoci.
Poslední třetina trati byla rychlá, piloti dolétli do cíle poměrně brzy a téměř vzápěti, co se dozvěděli, že bude zítra volný den, začali plánovat španělský večírek, neboť o oficiálním večírku závodu zatím žádné zprávy. Mezikulturní sdružování pilotů, uvolnění ze stresových situací a vzájemné poznávání je přitom velmi důležité a určitě patří k benefitům prvního juniorského MS.
Děkujeme klukům za dnešní vyčerpávající audio vzkaz všem, kdo MS sledují:
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #7. task 🌍
Rest day je minulostí a opět do práce! Piloti si řádně odpočinuli, někdo pracoval, někdo se koupal, někdo hrál volejbal, hodně pilotů naspávalo dopředu. V kempu zbyly spousty baget, určených pro občerstvení na včerejší den, večer se trimovalo a nabíralo se sil na další náročné dny.
Nic není rozhodnuté, každý den se škrtá cca 25 % ve složitém přepočtu, takže v závislosti na počtu tasků může nakonec ve zjednodušeném výpočtu dojít ke škrtnutí 2,25 tasků. Nezbývá nám tedy, než čekat na konec závodu, držet palce za dobré počasí a klukům přát, aby se jim dobře letělo.
Dnes po briefingu TL piloty vyvezli na Lijak, není úplně jisté, zda se poletí, budeme vás záhy informovat.
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #8. task 🌍
Včerejší den nakonec zrušen, piloti kitovali, volně létali, skákali z mostu do řeky, plavali.
Dnes na briefingu TL rozhodli o čase vyhlášení, o dnešním tasku. Kluci zatím čekají na Jonáše po skončení briefingu TL a poté vyrazí svozovými auty na start.
Proslýchá se, že bude velmi dlouhý task, hlídejte livetracking – odkaz níže a my, hned jak se dostaneme do civilizace a k wifi, pošleme další info.
Edit ze startu 13:00.
Fouká silný západní vítr, volnolítači se zatím moc neprosazují. Task je vypsán 90,8 km pouze v udolí Tolminu. Mraky jsou hezky naskákané.
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #9. task 🌍
Včerejší den nakonec zrušen, piloti kitovali, Našim pilotům se dostalo po přistání po free fly skvělého přivítání rodiny Jonáše spolu se 48 řízky, bramborovým salátem, bublaninou…
Cherche la famme a jídlo!

Rozhovor mimo jiné s Kvidem

🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #9. task večer🌍
Dnes byl na MS naplánován předposlední task. Po třech dnech, kdy se neletělo – jeden volný den a dva dny zrušené – dnes skutečně na task došlo. Piloti měli trochu obavu z velkého větru, což se neukázalo na startu. Odstrartovalo se v klidu a závodníci se vydali z Kobaly na Lijak.
Jonáš letěl velmi rychle před skupinou, bohužel se mu rychlý let sám stal osudným a záhy přistál. Piloti se vydávali k dalším otočňákům, ten cinknul jako první Hugo, měl však poměrně malou výšku. Skupinka za ním dotáčela ještě před otočňákem, Hugo nabíral v něm, ale na výšku skupiny – 1100 m – nedosáhl.
Dopředu se během dobírání skupiny dostali celkem rychle Ondra i Vítek, za nimi dolétával Kvido. Začínaly být vidět blesky nad Lijakem, zatím se ještě nezvedal zásadně vítr, stále byla úloha spuštěna a ke stopnutí došlo až o něco později.
Všichni piloti skončili po stopnutí tasku na zemi v pořádku. Poté je však čekala ještě řádná sprška, schovávání batohů, kde se dá, neboť svozy si dávaly na čas, večerní koupání a příprava na poslední den.
Před posledním taskem si z česko-slovenských pilotů nejlépe vede Dušan Šurina jun. Na současném 3. místě, Ondra Pohořelský na 6. místě a český tým je na průběžné 6. pozici.
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 #10. task 🌍
Poslední den, poslední task, užít si Slovinsko, Tolmin a konec historicky prvního MS juniorů. Na fotce možné maximální a minimální skóre pilotů do 37. místa.
FANDÍME!
🌎MS Juniorů XC – Tolmin 2024 poslední den 🌍
Poslední den MS, poslední task. Velké nasazení pilotů a také mnohá zklamání. Organizátor hned zrána piloty ve skupině obeznámil s momentální situací, tedy s možným maximálním a minimálním ziskem případných bodů, čímž některé, zdá se dle následného průběhu dnešního tasku, trochu prsychicky rozladil. Piloti na prvních místech měli potenciální vzestup či pád z pozice celkem otevřený. dnešním taskem 4. Dušan Šurina útočil se stabilně vysokými výsledky ze všech předchozích tasků. Flavio Funiati útočil též, ovšem s jedním taskem nižším. Nakonec přistáli předčasně oba, což se stalo osudným Flaviovi a Dušan získal celkové 3. místo.
Nebyli sami, kdo přistáli, na livetreckingu se plocha oranžověla ikonami panáčků, které se změní z padáčku v okamžiku přistání, ve vzduchu uletěli všem tři piloti, mezi kterými byl náš Ondra Pohořelský a bohužel další tři uletěli zbylé skupince, kde byl na celkověm 7. místě dnes Hugo. Češi tak získali v posledním tasku již pořetí 2. místo v týmech a nakonec obhájili krásné celkové 5. místo!
Celý závěr byl ale již druhý den po sobě celkem dramatický, piloti přistávali po stopnutém tasku za masivní podpory okolních bouřek, u špatně umístěné flery na přistávací ploše,a také po zážitku házení záložky jednoho ze zahraničních pilotů. Naši kluci měli na přistávačce dnes auto a mohli tak rychle schovat křídla, než jim stačila zmoknout.
Dnes 3. Ondra Pohořelský byl na CIVL vyhlášen pod hlavičkou SVK. Poslední den se jednou větou obzvláště povedl.
Na večerní vyhlášení nastoupili kluci v reprezentačních dresech, byli slušní, milí, smutní…..
Mistrovství světa bylo pro ně ve všem dobrém i zlém výbornou zkušeností. Kluci se zmiňují, že bylo skvělé být účastníkem závodů s čistě juniorskými piloty. Oproti ostatním závodům si všímali jiné mentallity na zemi, jiné ve vzduchu. Byli jednoznačně obohaceni.
Bilancovat budou jistě nejen oni a dva z nich se již na MS juniorů nepodívají, neboť jim to nedovolí věk. Dva z nich se budou moci účastnit ještě 4 roky a jeden ještě dalších 10 let!
5. místo v týmech, 6. (Ondra Pohořelský), 11. (Vít Šanrůček), 13. (Jonáš Horáček), 27. (Hugo Hadaš) a 34. (Kvido Hadaš) místo, toto umístění dává tušit, že se naši mladí piloti mezi ostrými hochy a dívkami světa vůbec neztratili.