Úvodník má být čtení pro všechny
Při psaní úvodníku se vždy snažím, aby text, který si naši čtenáři čtou, byl zajímavý. Pokud se zároveň podaří vepsat do těchto řádků i myšlenku, která má plošný dopad a piloti se díky úvodníku třeba i zamyslí nad svým konáním, pak mám pocit, že text splnil svůj účel. Tentokráte bych se rád rozepsal
o jedné z nejzákladnějších věcí, která nám umožnuje legálně létat. V našich zákonech je uvedeno, že v České republice lze startovat a přistávat na plochách, na kterých dal majitel, či provozovatel k takovéto činnosti souhlas. Tato skutečnost je obecně známá, ale to, jak velký význam paragrafy řešící toto ustanovení pro naše létání májí, si jen málokteří z nás uvědomují. V poslední době jsme v ústředí LAA ČR řešili několik podnětů, které se
tohoto týkaly. Část z nich je tradiční. Jedním z příkladů může být situace, kdy skupina paraglidistů přistane do stejného pole a zemědělec hospodařící na tomto pozemku je zcela oprávněně rozhořčen, protože z jeho pohledu se jedná o projev neúcty k jeho práci i k půdě jako takové.
Méně tradiční je příklad zaslání stížnosti vedení LAA ČR z řad jejích členů, v němž si stěžují na to, že na jejich plochu někdo přistál bez jejich povolení a chtějí, aby LAA ČR zjednala nápravu. No a jako úplně absurdní vypadá pak situace s plochou SLZ Čebín (LKCEBI), kterou provozujeme
jako Čebínskokuřimský spolek aviatiků, z. s. Zde nám někdo pokosil trávu, a to pouze v oblasti vytyčené přistávací dráhy. Nevím, kdo to byl, ale pravděpodobně chtěl plochu využít k leteckému účelu, jen se tak nějak zapoměl zeptat provozovatele.
No, nevadí, děkujeme, máme posečeno. Navíc nám přeci všem jde o krásné zážitky z létání a ne o dohadování, kdo co směl, mohl či nesměl.
Mnohem závažnější je však skutečnost, kdy se provoz z ploch SLZ stane předmětem osobních sporů, ať již vzniknou mezi piloty a místními občany, anebo mezi piloty navzájem. Spory jsou schopny přerůst místní význam a naši členové se pak ocitají v pozici, kdy musí vysvětlovat orgánům, které protistrana aktivovala, jak je to s provozem v konkrétní lokalitě, zda není ohrožena bezpečnost obyvatel, a že jejich létání není provozováno
na úkor někoho jiného. Pokud je plocha, či častěji startoviště, provozováno jen na základě dlouhodobé tolerance místních nebo jen ústní dohody, bývá
další používání tohoto místa ohroženo. Chtěl bych tedy jménem všech vás, pilotů, kteří si chtějí užívat našeho létání pro radost, vyzvat jakékoliv znesvářené strany v jakémkoliv sporu týkajícím se létání se SZL k rozvaze a k hledání cest vedoucích ke společnému řešení. Je velmi snadné zničit to, co vybudovali naši předchůdci, ať už se jedná o dobrou pověst, jíž české letectví v naší zemi vždy požívalo, nebo „jenom“ o dobré vztahy mezi
uživateli a majiteli pozemků. Uvědomme si, že všechna letiště, plochy pro SLZ, ale i startoviště pro padákové kluzáky a rogala v naší zemi jsou bohatstvím, které my užíváme, ale také bychom je měli být schopni zachovat pro budoucí generace. Létejme a važme si tedy tohoto bohatství, používejme je s rozmyslem a pro radost nejen svoji, ale i všech ostatních.
Aleš Trtil
prezident LAA ČR