Je potřeba být při letu na okruhu pořád na dokluz?

autor: Michal Orlita

Onehdy jsem sledoval zajímavou diskuzi – na Facebooku. Být to někde na letištním baru, tak by asi vzduchem začaly létat (a nikoliv po okruhu) židle a sklenice. O co šlo? Šlo o to, jestli se má letištní okruh létat (nejen s ULL) tak, aby z jakéhokoliv místa na okruhu bylo možné doletět na letiště v případě vysazení motoru – protože to je tak stanovené pro ultralighty (kterým se po správnu říká SLZ). Druhý tábor tvrdil, že tvar okruhu je předepsaný a musí se lítat podle něj bez ohledu na typ letadla (s výjimkou větroňů pochopitelně).

Jak je to tedy s tím vysazením motoru? Už jsem několikrát slyšel, že právě ta možnost vysazení motoru je rozdíl mezi létáním (nejenom po okruhu) s certifikovanými letadly a s ultralighty. Protože právě u UL se musí s vysazením počítat. Nikde v žádném UL předpise ani metodice jsem to ale nenašel a podíval bych se na to trošku jinak: Když letím s certifikovaným letadlem, tak se tak nechovám? To je přece úplně stejné, každý motor může někdy vysadit a je úplně jedno, jestli má na sobě napsané Lycoming, Rotax nebo Austro Engine.

celý článek v časopise Pilot 05/2024