Letecký incident UL letounu TL 2000 STING RG se zatahovacím podvozkem, dne 29.08.2015 v 18:10 hod. SELČ, na RWY 26, veřejného vnitrostátního letiště Břeclav.
Pilot po návratu z navigačního letu přistával na RWY 26 letiště Břeclav. V tu dobu foukal vítr ze směru 080°. Za této meto situace pilot zvolil přistání po větru. Přiblížení i přistání prováděl s otevřeným podvozkem a se zasunutými vztlakovými klapkami. Při sestupu a před dokončením přistání se UL letoun nacházel v poloze proti slunci. Celý sestup byl proveden na malé rychlosti, bez přechodového oblouku a vyrovnání. Proto UL letoun dosedl tvrdě na všechna tři kola podvozku. Ihned po dosednutí došlo ke zlomení nohy příďového podvozku, sklopení UL letounu na příď a poškození vrtule.
Ke zranění posádky nedošlo.
Meteorologická situace: Vítr 4 m/sec. z 080°, dohlednost nad 10 km.
Poškození UL letounu: Zlomená noha příďového podvozku, poškozená vrtule a dvířka zatahovacího podvozku.
Komentář: Za dané meteorologické situace pilot zvolil RWY nesprávně. Nebylo správné ani přistání bez vztlakových klapek. Kdyby pilot zvolil RWY 08, přistával by proti větru a nebyl by ani oslněn sluncem. Pak by při správné rychlosti přiblížení, za dobré viditelnosti odhadl výšku nad zemí, provedl vyrovnání a podrovnání s přistáním na hlavní podvozek.
Jan Rýdl
Inspektor provozu ULL