V sobotu 11. dubna došlo ke smtelné nehodě motorového padákového kluzáku poblíž Žďáru nad Sázavou. Podle současného stavu informací, byl průběh události zřejmě následující.
Pilot, s platnou kvalifikací pilot MPK od roku 2008, letěl v nízké výšce, asi 50 m nad vodní hladinou Pilského rybníku. Na jeho břehu se v tu chvíli před monumenty označující hranice Čech a Moravy, fotili svatebčané. Ti na něj ve chvíli, kdy je přelétal, začali mávat. Pilot reagoval tím, že provedl ostrou pravou zatáčku pod plynem s následným úmyslem přejít do levé ostré zatáčky. Během přechodu však došlo k jednostrannému přetažení vrchlíku a levé negativní zatáčce. Podle svědectví v tu chvíli pilot přidal plný plyn. Vzhledem k malé výšce, cca 30 až 40 m, bezprostředně následoval náraz do země. Pilot si způsobil zranění neslučitelná se životem. Místo dopadu se nacházelo ve vzdálenosti pouhých několika metrů od fotících se svatebčanů.
Je smutné, že došlo ke ztrátě lidského života. Nicméně tato událost může pomoci jiným pilotům. Můžeme se z ní poučit my všichni a vyvarovat se jednání, které by mohlo vést až k letecké nehodě. V průběhu šetření se zjistilo, že pilot takovéto nízké manévry prováděl pravidelně. Podle svědectví měl létat mimo jiné i přímo v městské zástavbě. V minulosti byl jinými piloty upozorňován, že pokud takto bude dále létat, může to vést k nehodě. To, že takové jednání vedlo až k nehodě, může být varováním pro nás, ostatní. Každý by si měl čas od času položit několik otázek:
- Létám někdy v meteorologických podmínkách, které nejdou nazvat VMC?
- Podlehnu někdy nutkání se někomu za letu předvést?
- Provádím někdy obraty ad hoc, bez předchozí přípravy, na základě momentálního nápadu?
- Upozorňoval mě někdy jiný pilot, že létám nebezpečně?
V případě, že si alespoň na jednu otázku odpovím kladně, jsem na seznamu takzvaných “koledníků”. Touto nehodou všichni na tomto seznamu postoupili o jedno uvolněné místo nahoru. Kdo je další na řadě? Volba je pouze na nás…