Prvotní informace o nehodě UL letounu v prostoru plochy SLZ Karlovy Vary – Hory dne 29.5.2013.

Pilot s druhou osobou na palubě odstartoval v dopoledních hodinách za podmínek občasného mrholení na ploše SLZ Hory s UL letounem typu EOL-2 Gemini (Racek) s morem Rotax 582 na dráze ve směru 25. Dále provedl let v prostoru pravého okruhu v čase do deseti minut. Mezitím začalo více pršet. Poté pilot přistál na počátku dráhy 25 a následně prováděl letmý vzlet. UL letoun stoupal ve směru 25 s mírným vybočením vpravo výrazně pomaleji než při prvním vzletu a zachytil o vrcholky stromů vpravo vedle konce dráhy 25, následně spadl do porostu. Posádka se vyprostila z letounu vlastní silou, dle vyjádření bez zranění, letoun těžce poškozen. Přibližně po půl hodině pocítil pilot sílící bolest v kotnících a byl kolegou z letiště odvezen na odborné lékařské vyšetření.

Komentář LAA:

UL letoun byl před letem v pořádku, po nehodě nebyly rovněž zjištěny žádné technické příčiny, které by mohly vést ke vzniku této události. Šetření nehody je na začátku, nicméně z dosavadních poznatků zatím vyplývá, že jedinou změnou oproti podmínkám prvního vzletu bylo zhoršení počasí s přibývajícím deštěm, což mohlo mít vliv na letové výkony stroje.
Berte prosím ohled na podmínky, v kterých jdete létat, a přizpůsobte jim své počínání. UL letouny mají různě výkonné pohonné jednotky a různou profiláž nosných ploch, a tedy jsou i odlišně citlivé na meteorologické podmínky. Vždy lze ale říci, že dešťové srážky (ovlivňující povrch křídla) na jedné straně, či letní horko na straně druhé, vám na výkonnosti stroje nepřidají, ale naopak.
            S modrou oblohou inspektor LAA Petr Chvojka