Stáhnout platné znění v českém jazyce (odkaz na PDF verzi předpisu)
Upozornění: Obsah předpisu je shodný s PDF dokumentem pouze v české verzi. V cizojazyčných verzích se jedná o automatický překlad, který není právně závazný.
Stáhnout platné znění v českém jazyce (odkaz na PDF verzi předpisu)
Upozornění: Obsah předpisu je shodný s PDF dokumentem pouze v české verzi. V cizojazyčných verzích se jedná o automatický překlad, který není právně závazný.
HLAVA 1. – ÚVODNÍ USTANOVENÍ
HLAVA 2. – TECHNICKÉ PRŮKAZY SLZ
HLAVA 3. – PODMÍNKY PRO VYDÁNÍ TYPOVÉHO NEBO TECHNICKÉHO PRŮKAZU SLZ
HLAVA 4. – TYPOVÝ PRŮKAZ, OVĚŘENÍ TYPOVÉHO PRŮKAZU
HLAVA 5. – POSTUPY OVĚŘOVÁNÍ A PRODLUŽOVÁNÍ LETOVÉ ZPŮSOBILOSTI JEDNOTLIVÝCH SLZ
HLAVA 6. – POSTUPY OVĚŘOVÁNÍ LETOVÉ ZPŮSOBILOSTI SLZ NEBO JEJICH ČÁSTÍ DOVEZENÝCH JEDNOTLIVĚ ZE ZAHRANIČÍ
HLAVA 7. – TECHNICKÁ DOKUMENTACE
HLAVA 8. – VEDENÍ EVIDENCE TECHNICKÝCH PRŮKAZŮ
HLAVA 9. – POZNÁVACÍ ZNAČKY A ŠTÍTKY
HLAVA 10. – POSTUPY OVĚŘOVÁNÍ LETOVÉ ZPŮSOBILOSTI A VEDENÍ EVIDENCE PRO PADÁKOVÉ KLUZÁKY
HLAVA 11. – PŘÍLOHY
1.1. Letecká amatérská asociace České republiky (dále jen „LAA ČR“) je pověřená k výkonu státní správy ve věcech sportovních létajících zařízení (dále jen „SLZ“) v souladu s ustanovením § 82 odst. 1 zákona č. 49/1997 Sb. o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů Ministerstvem dopravy.
1.2. Pověření je platné pro následující druhy sportovních létajících zařízení:
a) Padákové kluzáky,
b) Závěsné kluzáky včetně závěsných kluzáků s pomocnou pohonnou jednotkou,
c) Ultralehké letouny,
d) Ultralehké kluzáky,
e) Motorové ultralehké kluzáky,
f) Motorové závěsné kluzáky,
g) Motorové padákové kluzáky,
h) Ultralehké vrtulníky,
i) Ultralehké vírníky,
j)Ultralehké balóny.
1.3 Působnost:
1.3.1 Účelem předpisu je stanovení základních postupů pro ověřování způsobilosti SLZ, která jsou v kompetenci LAA ČR. Vztahuje se na všechny výrobce a stavitele SLZ a jejich částí, žadatele o vydání typového průkazu (dále je TyP) a technického průkazu (dále jen TP) SLZ, kontrolní orgány a pověřené pracovníky LAA ČR.
1.4 Ručení
1.4.1 Pokud se neprokáže nedodržení postupů a norem LAA ČR, je vyloučeno ručení LAA ČR, jejich představitelů, inspektorů techniky a zkušebních pilotů za škody vzniklé v souvislosti s ověřováním letové způsobilosti jednotlivého letounu nebo typu, rovněž tak za škody vzniklé na základě technických požadavků a schvalovacích postupů, na základě odnětí nebo neodnětí TP nebo TyP nebo z jiných důvodů.
1.5 Definice
1.5.1 Žadatel – právnická nebo fyzická osoba, která podává žádosti ve smyslu tohoto předpisu.
1.5.2 Majitel – právnická nebo fyzická osoba, která vlastní SLZ.
1.5.3 Provozovatel – provozovatelem SLZ je jeho majitel, pokud nedoloží písemnou dohodu s jinou fyzickou nebo právnickou osobou, že provozovatelem bude tato osoba.
1.5.4 Výrobce – fyzická nebo právnická osoba, která sportovní létající zařízení a s nimi související další výrobky, letadlové části a zařízení vyrábí za účelem prodeje.
1.5.5 Stavitel – právnická nebo fyzická osoba, která SLZ staví pro vlastní potřebu.
1.5.6 Individuální dovozce – fyzická nebo právnická osoba dovážející zahraniční výrobek (SLZ nebo jeho části) pro vlastní potřebu, která je jeho majitelem a provozovatelem minimálně po dobu jednoho roku.
1.5.7 Dovozce – fyzická nebo právnická osoba dovážející zahraniční výrobek (SLZ nebo jeho části) za účelem prodeje.
1.5.8 Držitel TyP – výrobce finálního výrobku nebo jím pověřená fyzická nebo právnická osoba s místem trvalého pobytu či sídlem na území ČR, schopna řádně plnit stanovené povinnosti.
1.5.9 Typ – SLZ nebo jeho část s vydaným TyP, který je definován výrobní a technickou dokumentací.
1.5.10 Registrační list SLZ – souhrn údajů zaznamenaných příslušným inspektorem techniky a jeho vyjádření nezbytné pro zápis SLZ do rejstříku LAA ČR.
1.5.11 Výstupní protokol o letové způsobilosti jednotlivého SLZ TP „P“ – souhrn údajů zaznamenaných příslušným výrobcem nezbytných pro zápis SLZ s vydaným TyP „P“ do rejstříku LAA ČR.
1.5.12 Žádost o vystavení technického průkazu – souhrn údajů zaznamenaných příslušným inspektorem techniky nezbytných k vydání TP SLZ „A“ nebo „Z“ spolu s prohlášením žadatele a vyjádřením příslušného inspektora techniky.
1.5.13 Zkušební protokol – souhrn údajů a potvrzení příslušného inspektora techniky o provedení technické kontroly SLZ.
1.5.14 Protokol o provedených letových zkouškách jednotlivého SLZ – souhrn údajů o provedených letových zkouškách SLZ zkušebním pilotem a jejich vyhodnocení.
1.5.15 Zpráva o přezkoušení SLZ – záznam příslušného inspektora techniky o provedené prohlídce, ověření opravy nebo změny SLZ.
1.5.16 Ověření kompatibility, protokol o letových zkouškách MPK – souhrn údajů o provedených letových zkouškách MPK zkušebním pilotem a jejich vyhodnocení.
1.6 Formuláře
1.6.1 Formuláře Registračního listu SLZ, Výstupního protokolu o letové způsobilosti jednotlivého SLZ TP „P“, Žádosti o vystavení technického průkazu, Zkušebního protokolu, Protokolu o provedených letových zkouškách jednotlivého SLZ a Ověření kompatibility pro jednotlivé druhy SLZ přiměřenou formou zveřejňuje LAA ČR tak, aby zajistila dostupnost odpovídajících formulářů příslušným inspektorům techniky, technikům a zkušebním pilotům. Pro použití je určeno poslední aktuální vydání formulářů.
1.7 Zkratky
MPK | Motorový padákový kluzák (souhrnné označení pro MPG a PPG) |
MZK | Motorový závěsný kluzák |
PK | Padákový kluzák |
PPZ | Přenosná poznávací značka |
TK | Technická komise LAA ČR |
TP | Technický průkaz |
TyP | Typový průkaz |
UB | Ultralehký balón |
ULH | Ultralehký vrtulník |
ULK | Ultralehký kluzák |
ULKM | Ultralehký motorový kluzák |
ULL | Ultralehký letoun |
ULV | Ultralehký motorový vírník |
ZK | Závěsný kluzák |
ZKPM | Závěsný kluzák s pomocnou pohonnou jednotkou |
ZS | Záchranné systémy nebo prostředky |
2.1 Kategorie TP:
2.1.1 Technický průkaz „Z“ – prototyp
je určen pro nově vyvíjená SLZ výrobcem nebo jednotlivým stavitelem. Vztahuje se na zkušební lety prototypů a na provoz jednotlivě postavených SLZ. TP „Z“ může být vydán na omezenou dobu a pro lety za omezených povětrnostních podmínek. TP „Z“ vydá rejstřík LAA ČR na základě registračního listu a jeho příloh od inspektora techniky pro příslušný druh SLZ. Platnost průkazu se stanovuje maximálně na dva roky pro ZK, PK, MPK a MZK; pro ostatní druhy SLZ maximálně na jeden rok.
2.1.2 Technický průkaz „A“ – stavebnice
je určen pro jednotlivě vyráběná SLZ ze stavebnice či dle výrobní dokumentace SLZ, mající typový průkaz LAA ČR. TP „A“ vydá rejstřík LAA ČR na základě registračního listu a jeho příloh od inspektora techniky LAA ČR pro příslušný druh SLZ. Platnost průkazu se stanovuje maximálně na dva roky.
2.1.3 Technický průkaz „P“ – typový
je určen pro SLZ mající TyP, vyráběná za účelem prodeje. Technický průkaz „P“ vydává rejstřík LAA ČR na základě registračního listu a jeho příloh. Platnost průkazu se stanovuje pro MPK tři roky nebo čtyři roky od první registrace, pro ostatní druhy SLZ dva roky.
2.2 Prodlužování platnosti TP
2.2.1 Majitel nebo provozovatel, anebo jím pověřená osoba, musí požádat příslušného inspektora techniky, u kterého je SLZ evidováno, o technickou prohlídku. O jejím výsledku inspektor techniky provede záznamy do příslušných dokumentů. V odůvodněných případech může inspektor techniky požadovat provedení zkušebního letu.
2.2.2 Na základě žádosti majitele nebo provozovatele SLZ nebo jím pověřené osoby, jejíž součástí jsou uvedené dokumenty s kladným vyjádřením příslušného inspektora techniky, rejstřík LAA ČR prodlouží platnost TP.
2.2.3 Technickou prohlídkou SLZ provedenou nejdříve 30 dnů před skončením platnosti TP je jeho platnost prodloužena ode dne následujícího po dni skončení jeho platnosti.
2.3 Přenosná poznávací značka
2.3.1 Je určena pro přelety a letové zkoušky SLZ na základě podmínek stanovených hlavním inspektorem techniky pro příslušný druh SLZ. TP přenosné poznávací značky vydá nebo prodlouží rejstřík LAA ČR na základě registračního listu a jeho příloh od hlavního inspektora techniky pro příslušný druh SLZ.
2.4 Pozastavení platnosti TP, TyP
2.4.1 LAA ČR může z bezpečnostních důvodů odebrat nebo pozastavit platnost TP nebo platnost TP či TyP učinitzávislé na splnění předepsaných podmínek.
3.1 Žadatel o TyP nebo TP SLZ musí prokázat splnění příslušných požadavků technického předpisu:
a) pro PK předpis PL 2,
b) pro ZK předpis ZL 2,
c) pro záchranné systémy a prostředky předpis ZS 2 nebo příslušná evropská norma (dále jen „EN“),
d) pro postroje pro PK a MPK příslušná EN nebo předpis UL2, část V,
e) pro ULL předpis UL2, část I,
f) pro MZK předpis UL2, část II,
g) pro ULH předpis UL2, část III,
h) pro ULV předpis UL2, část IV,
i) pro MPK předpis UL2, část V,
j) pro ULK a ULKM předpis UL2, část VI,
k) pro UB předpis UL2, část VII.
3.2 Použijí se vždy příslušná ustanovení vydání předpisů, norem, příp. jejich dodatků platných v době podání žádosti o TyP nebo TP. Pokud je to odůvodněné, může LAA ČR stanovit další požadavky, vyžádat další podklady nebo provést další zkoušky. V případě, že to zvláštnost konstrukce a provozu SLZ vyžaduje, může LAA ČR k hodnocení letové způsobilosti použít i jiných předpisů, norem a postupů.
3.3 Podmínky pro vydání TyP a TP ultralehkých vrtulníků:
3.3.1 LAA ČR neprovádí vlastní typovou certifikaci ULH, pouze ověřuje zahraniční certifikace nebo přebírá typové certifikace ULH Úřadu pro civilní letectví. Způsobilost daného typu ULH potvrzuje LAA ČR vydáním Ověření TyP letové způsobilosti ULH.
3.3.2 Žadatel o vydání Ověření TyP ULH od LAA ČR musí předložit doklady o zahraniční typové certifikaci získané v zemi, kde jsou dostatečné zkušenosti se schvalováním této kategorie letadel (nebo musí předložit doklad o typové certifikaci od ÚCL).
3.3.3 Žadatel dále předloží Žádost o ověření typové certifikace, ke které přiloží příslušné doklady.
3.3.4 ULH lze přidělit pouze technický průkaz typu „P“. LAA ČR nepovoluje amatérskou stavbu ULH, registraci ani provoz individuálně dovezených ULH bez ověření způsobilosti v rozsahu TyP.
3.3.5 Platnost TP a provoz ULH jsou podmíněny dodržováním režimu údržby stanoveného výrobcem a prováděného prostřednictvím jím autorizovaného servisního střediska.
4.1 LAA ČR vydává TyP, kterým se potvrzuje letová způsobilost určitého typu SLZ nebo jeho části; případně vydává „Ověření TyP“ vydaného v zahraničí.
4.2 Typový průkaz SLZ musí získat každý výrobce nebo dovozce SLZ, pokud předpokládá výrobu nebo prodej většího počtu jednotlivých SLZ či jejich částí obdobného provedení, než dle následujícího ustanovení:
ULL, MZK, ULH, ULV, ULK, ULKM | 3 ks |
ZK | 7 ks |
MPK, UB | 10 ks |
vrtule pro použití v SLZ | 10 ks |
Postroj MPK | 10 ks |
Motor pro MPK | 10 ks |
Motor pro použití v SLZ (mimo MPK) | 5 ks |
4.2.1 Při prodeji prototypu je výrobce povinen zákazníka písemnou formou upozornit, že se jedná o prototyp, který může mít různá provozní omezení.
4.2.2 Bez TyP vydaného výrobci nebo dovozci SLZ lze v České republice registrovat nejvýše 10 ks SLZ stejného nebo obdobného provedení.
4.3 Nultá série (s průkazem letové způsobilosti „Z“)
4.3.1 Výrobci, který požádal o vydání TyP a prokázal plnění všech podstatných požadavků pro ověření letové způsobilosti, může být vydáno na jeho žádost povolení k výrobě nulté série.
4.3.2 Maximální počet kusů nulté série do vydání TyP všech druhů SLZ je 7 kusů.
4.3.3 SLZ nulté série mohou být po získání TyP uvedena do stavu dle typové dokumentace. Technický průkaz SLZ se potom změní na „P“.
4.4 Typový průkaz
4.4.1 Žadatelem o vydání TyP může být výrobce finálního výrobku. V případě, že výrobce finálního výrobku nemá místo trvalého bydliště ani sídlo společnosti v ČR, musí jím být pověřena fyzická nebo právnická osoba s místem trvalého pobytu či sídlem na území ČR. Tato osoba musí být schopna řádně plnit povinnosti žadatele/držitele TyP.
4.4.2 Držitel TyP ručí LAA ČR za plnění všech povinností, které vyplývají z produkce výrobku a jeho uplatnění na trhu ČR. Je zodpovědný za označení každého kusu výrobku evidenčním štítkem. Dále je povinen zajistit odstranění zjištěných nedostatků z výrobku. V případě změny technických předpisů musí na požádání LAA ČR provést nutné změny u svých výrobků, musí o tom informovat cestou změnové služby u již prodaných výrobků a současně nabídnout provedení této změny.
4.4.3 Držitel TyP je povinen vést evidenci zákazníků a zprostředkovatelů, kterým SLZ prodal. V případě prodeje prostřednictvím zprostředkovatele je povinen evidenci zákazníků vést zprostředkovatel.
4.4.4 Výrobce je povinen zajistit opravy a údržbu SLZ a jeho dílů a informační servis minimálně po dobu 5 let po prodání posledního kusu typové série.
4.5 Výrobní dokumentace SLZ schváleného typu
4.5.1 Výrobní dokumentace zahrnuje pro každý druh SLZ přiměřenou formou výrobní výkresy, rozpisky, technologické postupy, postupy seřizování a ostatní podklady potřebné k tomu, aby výrobek byl vyroben v souladu se schváleným TyP, který je výrobní dokumentací definován.
4.5.2 Výrobce SLZ a jeho částí je povinen výrobní dokumentaci udržovat a aktualizovat po celou dobu, po kterou jsou SLZ dle ní vyráběna. Na rozšiřování této dokumentace má právo jen majitel této dokumentace. LAA ČR a její orgány jsou povinny toto právo majitele chránit.
4.6 Ověření TyP SLZ dovezeného ze zahraničí
4.6.1 U dovozu SLZ s TyP získaným v zemi, s níž je uzavřena platná dohoda o vzájemném uznávání certifikací (dále jen „Dohoda“), bude žadateli vydán certifikát „Ověření typového průkazu“ na základě předloženého zahraničního TyP a dokumentů v rozsahu dle ujednání Dohody. Na LAA ČR bude tato dokumentace založena v rozsahu nutném k technické údržbě. V ověření TyP bude současně zapsán držitel TyP.
4.6.2 U dovozu SLZ a jejích částí ze země, se kterou není uzavřena Dohoda nebo bez doložení zahraničního TyP, musí dovozce požádat v ČR o vydání TyP na základě požadované dokumentace a provedení všech požadovaných zkoušek včetně letových.
4.7 Postupy ověřování letové způsobilosti typu SLZ nebo jeho části
4.7.1 Žadatel o vydání TyP, kterým se potvrzuje letová způsobilost určitého typu SLZ nebo jeho části, musí prokázat splnění všech požadavků příslušných předpisů a norem.
4.7.2 Žadatel předloží LAA ČR žádost o vydání TyP.
4.7.3 Součásti žádosti (pokud není příslušným předpisem „Požadavky letové způsobilosti“ pro konkrétní druh SLZ stanoveno jinak):
a) Typový návrh.
b) Aerodynamické výpočty a výpočty zatížení.
c) Pevnostní průkazy.
d) Letové průkazy.
e) Výrobní dokumentace.
f) Přehled plnění požadavků letové způsobilosti.
g) Vzor letové a provozně-technické příručky.
h) Prohlášení o původnosti konstrukce, nebo souhlas majitele dokumentace.
i) Zprávy o provozu prototypů.
j) Konečná definice typu.
4.7.4 Průkaz pevnosti se provede dle podmínek stanovených přísl. předpisem „Požadavky letové způsobilosti“:
a) výpočtem důležitých nosných dílů konstrukce,
b) statickými a dynamickými pevnostními zkouškami,
c) aerodynamickými pevnostními zkouškami.
4.7.4.1 Rozsah zkoušek a výpočtů stanoví příslušný hlavní inspektor techniky LAA ČR na základě doporučení TK, pokud již není vymezen odpovídajícím předpisem.
4.7.5 Průkaz letových vlastností a výkonů se provede dle podmínek stanovených přísl. předpisem „Požadavky letové způsobilosti“:
a) zkušebním provozem prototypu – zajistí žadatel,
b) letovými zkouškami. Zkoušky provedou minimálně 2 zkušební piloti pověření LAA ČR,
c) aerodynamickými zkouškami prototypu.
4.7.5.1 Rozsah zkoušek stanoví příslušný hlavní inspektor techniky LAA ČR, pokud již není přesně vymezen příslušným předpisem.
4.7.6 Technická prohlídka
4.7.6.1 Technickou prohlídku provedou odborně způsobilé osoby pověřené příslušným hlavním inspektorem techniky LAA ČR.
4.7.7 Vydání TyP
4.7.7.1 O vydání TyP rozhodne příslušný hlavní inspektor techniky LAA ČR po projednání v TK na základě pozitivního výsledku oponentního řízení a předložení příslušných podkladů. Oponentní řízení provede a oponentní posudek vypracuje odborně způsobilá osoba jmenovaná příslušným hlavním inspektorem techniky LAA ČR.
Poznámka:
V odůvodněných případech se oponentní posudek nevyžaduje.
4.7.8 Evidence vydaných TyP
4.7.8.1 Každý TyP musí být opatřen registračním číslem, evidován rejstříkem LAA ČR a certifikát založen v archívu LAA ČR.
4.7.8.2 Kompletní dokumentace k vydání TyP musí být založena v archívu LAA ČR. Držitel TyP je povinen vést druhou sadu kompletní dokumentace a je odpovědný za její shodu s dokumentací založenou v archívu LAA ČR.
5.1 Ověřování letové způsobilosti prototypu – TP „Z“
5.1.1 Žadatel oznámí inspektorovi techniky LAA ČR pro příslušný druh SLZ úmysl stavět SLZ.
5.1.2 Inspektor techniky ověří odbornou zdatnost a podmínky stavitele, určí staviteli podmínky stavby a systém stavebního dozoru.
5.1.3 Před uvedením SLZ do provozu žadatel předloží žádost o vystavení technického průkazu SLZ, ke které přiloží:
a) základní technický popis SLZ,
b) základní výkresovou, případně technologickou dokumentaci,
c) informace o použitém materiálu, průkazy pevnosti důležitých dílů,
d) doklady o stavebním dozoru, v rozsahu určeném inspektorem techniky
e) fotografie SLZ jednoznačně identifikující SLZ a jeho vybavení,
f) letovou příručku a letadlovou knihu.
5.1.4 Průkaz pevnosti konstrukce se provede:
a) výpočtem,
b) doklady o zkouškách materiálu,
c) zkouškami důležitých uzlů, přičemž u konstrukcí křídla je požadována zátěžová zkouška vždy,
d) případně dalšími pevnostními zkouškami podle uvážení inspektora techniky.
5.1.5 Technická prohlídka SLZ
5.1.5.1 Technickou prohlídku a ověření plnění požadavků předpisů provede inspektor techniky a vyhotoví o ní zápisy do příslušných formulářů. V případě kladného výsledku technické prohlídky povolí inspektor techniky zkušební let.
5.1.6 Průkaz letových vlastností
5.1.6.1 Průkaz letových vlastností a výkonů SLZ se provede letovými zkouškami. Letové zkoušky uskuteční zkušební pilot a vyhotoví o nich zápis do protokolu.
5.1.7 Vydání TP
5.1.7.1 Inspektor techniky na základě výsledku technické prohlídky a letových zkoušek vystaví Registrační list SLZ včetně jeho příloh. Na jejich základě rejstřík LAA ČR vydá TP.
5.2 Ověřování letové způsobilosti jednotlivě vyrobeného SLZ – TP „A“
5.2.1 Žadatel oznámí inspektorovi techniky LAA ČR pro příslušný druh SLZ úmysl stavět SLZ a k žádosti předloží:
a) souhlas držitele TyP se stavbou,
b) výkresovou dokumentaci.
5.2.2 Inspektor techniky posoudí odbornou zdatnost a podmínky stavitele, určí staviteli podmínky stavby a systém stavebního dozoru.
Před uvedením SLZ do provozu žadatel předloží žádost o vystavení technického průkazu SLZ, ke které přiloží:
a) informace o použitém materiálu, průkazy pevnosti důležitých dílů,
b) doklady o stavebním dozoru,
c) fotografie SLZ jednoznačně identifikující SLZ a jeho vybavení,
d) letovou příručku a letadlovou knihu.
5.2.3 Průkaz pevnosti konstrukce se provede:
a) zkouškami důležitých uzlů, přičemž u lepených konstrukcí křídla je požadována zátěžová zkouška,
b) případně dalšími pevnostními zkouškami podle uvážení inspektora techniky.
5.2.4 Technická prohlídka SLZ
5.2.4.1 Technickou prohlídku a ověření plnění požadavků předpisů provede inspektor techniky a vyhotoví o ní zápisy do příslušných formulářů. V případě kladného výsledku technické prohlídky povolí inspektor techniky zkušební let.
5.2.5 Průkaz letových vlastností
5.2.5.1 Průkaz letových vlastností a výkonů SLZ se provede letovými zkouškami. Letové zkoušky uskuteční zkušební pilot a vyhotoví o nich zápis do protokolu.
5.2.6 Vydání TP
5.2.6.1 Inspektor techniky na základě výsledku technické prohlídky a letových zkoušek vystaví Registrační list SLZ včetně jeho příloh. Na základě registračního listu a jeho příloh rejstřík LAA ČR vydá TP.
5.3 Udržování technické způsobilosti SLZ
5.3.1 Za technický stav odpovídající stavu, ve kterém bylo SLZ schváleno, zodpovídá majitel nebo provozovatel SLZ.
5.4 Změny a úpravy SLZ
5.4.1 Úpravy a konstrukční změny SLZ oproti stavu, pro který byl vydán TP, musí schválit inspektor techniky, který má SLZ v evidenci.
5.5 Opravy SLZ
5.5.1 Každé poškození SLZ, které má vliv na pevnost konstrukce a letové vlastnosti, musí být ohlášeno příslušnému inspektorovi techniky. Ten doporučí způsob opravy, opravu dozoruje a po opravě provede technickou prohlídku SLZ. O provedení opravy musí být v dokumentaci k SLZ učiněn zápis.
5.6 Podmínky pro schválení ULL k vlekání kluzáků a UL kluzáků
5.6.1 K vlekání UL kluzáků s TP vydaným LAA ČR mohou být použity UL letouny s technickým průkazem „P“, „A“ a „Z“. Zástavbu vlečného zařízení a letové zkoušky vlekání musí dozorovat příslušný inspektor techniky. Ten vyplní „Kontrolní protokol komplexnosti jednotlivého letounu k vlekání kluzáků“. Na jeho základě provede rejstřík LAA ČR zápis do TP.
5.6.2 K vlekání kluzáků s průkazem letové způsobilosti vydaným Leteckým úřadem mohou být použity pouze UL letouny, které získaly Typový průkaz včetně typové certifikace vlečného zařízení (technický průkaz „P“ nebo „A“). Držitel typového průkazu potvrdí správnost zástavby a ověření letových výkonů a vlastností při vlekání v protokolu „Kontrolní protokol komplexnosti jednotlivého letounu k vlekání kluzáků“, na základě kterého rejstřík zapíše vlečné zařízení do TP.
6.1 SLZ nebo jejich části vyrobené v zahraničí a jednotlivě dovezené do ČR musí splňovat všechny požadavky příslušných předpisů a norem. Ověřování jejich letové způsobilosti se provádí shodně s postupem ověřování letové způsobilosti TP „Z“.
6.2 Ověřování letové způsobilosti se neprovádí nebo neprovádí v plném rozsahu v případě dvoustranné dohody o vzájemném uznávání letové způsobilosti jednotlivých druhů SLZ.
7.1 Technická dokumentace je vedena majitelem / provozovatelem ke každému jednotlivému SLZ.
7.2 Technická dokumentace SLZ zahrnuje tyto dokumenty:
a) doklady letové způsobilosti,
b) provozní a technickou dokumentaci.
7.2.1 Dokladem letové způsobilosti je Technický průkaz Z, P nebo A
7.2.2 Provozní a technická dokumentace obsahuje informace a pokyny nutné pro zajištění bezpečného provozu, dále umožňuje vedení záznamů o provozu, údržbě a opravách. Zahrnuje tyto dokumenty:
a) letová a provozní příručka, která obsahuje:
a. údaje o letounu,
b. technický popis,
c. provozní postupy a omezení,
d. pokyny pro obsluhu, údržbu a opravy.
b) dokumentace o provozu a údržbě (letadlová kniha), která umožňuje vedení záznamů o provozu, údržbě, opravách a změnách.
7.2.2.1 Letová a provozní příručka a dokumentace o provozu a údržbě mohou být zvlášť nebo součástí jednoho celku.
7.3 Změny v technické dokumentaci
7.3.1 Změny v dokladech letové způsobilosti může provádět pouze LAA ČR.
7.3.2 Významné změny v provozní a technické dokumentaci, pokyny a informace o povolených nebo nařízených konstrukčních změnách, úpravách nebo prohlídkách, vydává výrobce po schválení příslušným hlavním inspektorem techniky LAA ČR. Ostatní změny vydává výrobce a dává příslušnému hlavnímu inspektorovi techniky LAA ČR na vědomí.
7.3.3 Změny v provozní a technické dokumentaci, pokyny a informace o povolených nebo nařízených konstrukčních změnách, úpravách nebo prohlídkách je povinen bez zbytečného odkladu doručit výrobce všem majitelům a provozovatelům dotčených SLZ.
7.3.4 V odůvodněných případech může změny v provozní a technické dokumentaci, pokyny a informace o povolených nebo nařízených konstrukčních změnách, úpravách nebo prohlídkách vydat příslušný hlavní inspektor techniky LAA ČR.
7.3.5 Pokyny, informace, změny a nařízení dle 7.3.3 je výrobce povinen po projednání s příslušným hlavním inspektorem techniky a dle 7.3.4 příslušný hlavní inspektor techniky zveřejnit v bulletinu LAA ČR.
8.1 Vedení evidence TP inspektory techniky
8.1.1 Inspektor techniky zaeviduje žadatele o vydání TP a přidělí pro jeho SLZ poznávací značku. Po splnění všech podmínek na základě technické prohlídky inspektor techniky vyplní a potvrdí Registrační list s přílohami.
8.1.2 Inspektor techniky je povinen evidovat následující údaje:
a) poznávací značka SLZ,
b) druh TP (Z, A, P),
c) typové označení / název SLZ,
d) jméno stavitele nebo výrobce,
e) jméno, adresa a datum narození nebo název, adresu a IČ majitele,
f) datum konce platnosti TP
8.1.2.1 Součástí evidence jsou všechny podklady, na základě kterých byl TP vydán.
8.1.3 Pokud se tak u daného druhu SLZ vyžaduje, musí mu inspektor techniky přidělit registrační číslo v evidenci. To musí vyjadřovat pořadí registrace v daném roce.
Příklad:
14/08 – pořadové číslo SLZ v evidenci 14 v daném roce / rok zapsání do evidence 2008
8.2 Vedení rejstříku TP
8.2.1 Technický průkaz vydává rejstřík LAA ČR.
8.2.1.1 Do rejstříku je zapsáno SLZ na základě Registračního listu a jeho příloh.
8.3 Změna majitele letadla
8.3.1 Při změně majitele SLZ, kterému byl vydán TP, je původní majitel povinen:
a) oznámit změnu inspektoru techniky, v jehož evidenci je SLZ vedeno a ten v evidenci nového majitele zaregistruje. Při převodu na jiného majitele je vyžadováno, aby se k převodu dostavil původní a nový majitel nebo nový majitel předložil ověřenou smlouvu o převodu či prodeji. V dokladech k SLZ v evidenci inspektora techniky jsou uvedena jména ostatních majitelů. Na základě registračního listu vydá rejstřík nový TP. Nebo
b) oznámit změnu rejstříku LAA ČR. Při převodu na jiného majitele je vyžadováno, aby se k převodu dostavil původní a nový majitel nebo nový majitel předložil ověřenou smlouvu o převodu či prodeji. Rejstřík LAA ČR o provedení změny majitele SLZ informuje inspektora techniky, který má SLZ v evidenci.
8.3.2 Při skupinovém vlastnictví letounu několika osobami je letoun zaregistrován na jednoho z majitelů (na kterého bude adresována veškerá korespondence spojená se SLZ). Bez souhlasu všech spolumajitelů nelze SLZ převést na jinou osobu.
8.3.3 Při změně majitele SLZ se nemění poznávací značka SLZ.
8.4 Změna inspektora techniky
8.4.1 Majitel SLZ se může zaregistrovat u jiného inspektora techniky (např. z důvodu změny bydliště). SLZ je v takovém případě vyjmuto z původní evidence inspektora techniky a zapsáno do evidence inspektora nového pod novým registračním číslem, je-li u příslušného druhu SLZ vyžadováno. Poznávací značka se nemění.
8.4.2 Inspektor techniky, ke kterému je SLZ převedeno, si musí vyžádat od původního inspektora doklady, na základě kterých byl TP vydán a ten je povinen mu je předat. Zápis o změně inspektora techniky včetně nového registračního čísla se provede v rejstříku LAA ČR a v TP.
9.1 Každé SLZ mimo padákových kluzáků, zapsané do rejstříku LAA ČR musí být označeno poznávací značkou.
9.2 Poznávací značka obsahuje:
a) označení státu: OK
b) pomlčku
c) označení roku přidělení poznávací značky:
A – 1995 A – 2021
B – 1996 B – 2022
C – 1997 C – 2023
D – 1998 D – 2024
E – 1999 E – 2025
F – 2000 F – 2026
G – 2001 G – 2027
H – 2002 H – 2028
I – 2003 I – 2029
J – 2004 J – 2030
K – 2005 Atd.
L – 2006
M – 2007
N – 2008
O – 2009
P – 2010
Q – 2011
R – 2012
S – 2013
T – 2014
U – 2015
V – 2016
W – 2017
X – 2018
Y – 2019
Z – 2020
d) označení SLZ:
„Z“ motorový závěsný kluzák,
„M“ motorový padákový kluzák
„U“ ultralehký letoun,
„H“ ultralehký vrtulník,
„R“ závěsný kluzák, závěsný kluzák s pomocnou pohonnou jednotkou
„W“ motorový vírník
„K“ ultralehký kluzák, ultralehký motorový kluzák „B“ ultralehký balón
e) označení inspektora techniky, který přidělil poznávací značku, A až Z
f) pořadové číslo v evidenci inspektora techniky, 01 – 99
Příklad:
OK – NUS 12
OK označení státu: Česká republika
N rok přidělení poznávací značky 2008
U kategorie SLZ ultralehký letoun
S poznávací značku přidělil inspektor techniky Ing. Petr Chvojka
12 pořadové číslo v evidenci inspektora techniky
9.2.1 PK v rejstříku LAA ČR neevidují a nejsou jim přidělovány poznávací značky.
9.3 Rozměry poznávací značky
a) výška písmen a číslic 210 mm
b) šířka se rovná dvěma třetinám výšky znaku,
c) tloušťka čar se rovná jedné šestině výšky evidenčního znaku – 35 mm.
9.3.1 Tvar, barva a provedení poznávací značky:
9.3.1.1 Musí být použito velkých písmen latinské abecedy a arabských číslic bez ozdob. Provedení je plnými čarami černé nebo šedé na světlém pozadí nebo bílé na tmavém pozadí.
9.4 Umístění poznávací značky
9.4.1 Poznávací značka ULL, ULK, ULKM a MZK musí být umístěna na levé polovině křídla zespod. Nápis směřuje od kořene křídla ke konci. Rovněž, pokud je to možné, musí být umístěna z obou stran na trupu (podvozku). Velikost písmen a číslic musí být zvolena tak, aby bylo možné znak umístit.
9.4.2 Boční poznávací značky na ULH a ULV musí být umístěny z obou stran na vhodném místě trupu. Velikost písmen a číslic musí být zvolena tak, aby bylo možné znak umístit.
9.4.3 Na MPK a ZK se poznávací značka neumisťuje.
9.5 Evidenční (výrobní) štítek SLZ
9.5.1 Každé SLZ musí být vybaveno pevně připojeným evidenčním štítkem. Evidenční štítek musí být umístěn viditelně na snadno přístupném místě základní části konstrukce. Štítek musí být dobře čitelný a písmo nesmí být snadno smazatelné.
9.5.2 Na evidenčním štítku SLZ musí být uvedeny tyto údaje:
a) poznávací značka,
b) typové označení nebo název SLZ,
c) výrobce nebo stavitel,
d) výrobní číslo,
e) rok výroby,
f) prázdná hmotnost,
g) maximální vzletová hmotnost (užitečné zatížení v případě MPK).
10.1 Ověřování letové způsobilosti prototypu, TP “Z”
10.1.1 Žadatel oznámí inspektorovi techniky LAA ČR pro příslušný druh SLZ úmysl vyrobit (stavět) PK.
10.1.2 Inspektor techniky ověří odbornou zdatnost a podmínky stavitele, určí staviteli podmínky stavby a systém stavebního dozoru.
10.1.3 Před uvedením PK do provozu žadatel předloží žádost o vystavení technického průkazu PK, ke které přiloží: a) základní technický popis PK,
a) základní výkresovou, případně technologickou dokumentaci v rozsahu určeném inspektorem techniky,
b) informace o použitém materiálu, průkazy pevnosti důležitých dílů,
c) doklady o stavebním dozoru,
d) příručku PK.
10.1.4 Průkaz pevnosti konstrukce se provádí:
a) výpočtem,
b) doklady o zkouškách materiálu,
c) zkouškami důležitých uzlů,
d) případně dalšími pevnostními zkouškami podle uvážení inspektora techniky.
10.1.5 Technická prohlídka PK
10.1.5.1 Technickou prohlídku a ověření plnění požadavků předpisů provede inspektor techniky a vyhotoví o ní zápisy do příslušných formulářů. V případě kladného výsledku technické prohlídky povolí inspektor techniky letový test.
10.1.6 Průkaz letových vlastností
10.1.7 Průkaz letových vlastností a výkonů SLZ se provede letovými testy. Ty uskuteční zkušební pilot a vyhotoví o nich záznam do protokolu.
10.1.8 Vydání TP
10.1.8.1 Inspektor techniky na základě výsledku technické prohlídky a letových testů vydá Technický průkaz PK.
10.2 Ověření letové způsobilosti PK, TP „P“
10.2.1 Shodnost se schváleným typem a dodržení předepsaných parametrů, deklaruje výrobce ve formuláři Výstupní protokol o letové způsobilosti PK TP „P“.
10.2.2 Technická prohlídka PK
10.2.2.1 Technickou prohlídku a ověření plnění požadavků předpisů provede jmenovaný technik nebo inspektor techniky a vyhotoví o ní záznamy do příslušných formulářů. V případě kladného výsledku technické prohlídky povolí zkušební let.
10.2.3 Průkaz letových vlastností
10.2.3.1 Ověření letových vlastností a výkonů SLZ dle schváleného TyP se provede letovými zkouškami. Letové zkoušky uskuteční zkušební pilot a vyhotoví o nich zápis do protokolu.
10.2.4 Vydání TP
10.2.4.1 Inspektor techniky na základě výsledku technické prohlídky a letových zkoušek vydá Technický průkaz.
10.3 Evidence TP PK
10.3.1 Evidenci PK vedou jednotliví inspektoři techniky PK. Ti jsou povinni na požádání hlavního inspektora techniky LAA ČR předložit kopii této evidence. TP pro PK se neevidují v rejstříku LAA ČR.
10.3.2 Inspektor techniky PK musí vést následující evidenci:
a) přidělených TP, ze které je možno zjistit jaký PK (typ, výrobní číslo) a kdy byl uveden do provozu a z jakých materiálů (včetně čísla role technické tkaniny, a typu a značky šňůr a popruhů) byl vyroben.
b) Jméno, příjmení, datum narození (IČ) a adresu nebo název a sídlo majitele PK nebo
c) jméno, příjmení, datum narození (IČ) a adresu nebo název a sídlo prodejce PK v případě, že je PK určen k dalšímu prodeji.
11.1. Typový průkaz – vzor
11.2. Ověření TyP – vzor