Vlastní létání s ultralehkým vrtulníkem se liší od létání na „dospělých“ vrtulnících hlavně výrazně nižší cenou. Ve srovnání s aerodynamicky řízenými ultralighty se od nich liší stejně jako normální letadla od normálních vrtulníků . Jde o zatím málo rozšířenou kategorii SLZ.
Pořizovací náklady jsou relativně vysoké. U UL vrtulníků není povolena amatérská stavba. Cena továrně vyráběných letadel se pohybuje od 2 milionů Kč výše.
Létání s ultralightem je ze všech sportovních létajících zařízení jednoznačně nejdražší. Cena provozu vlastního letadla je závislá na několika faktorech. Jedním faktorem je spotřeba provozních hmot, která se pohybuje od cca 14 l do 20 l/hod. Další položkou jsou náklady na uskladnění letounu. Roční nájem místa v hangáru se pohybuje od 15 do 30 tisíc Kč. Desítky tisíc činí náklady na povinné firemní servisní prohlídky.
Existují střediska pilotního výcviku, které zajišťuje letecký výcvik na profesionální bázi.
UL vrtulník je nejméně ze všech letadel závislý na plochách pro vzlety a přistání a je nejvhodnější k pozorování zemského povrchu ze vzduchu. Ve vzduchu se umí na rozdíl od všech ostatních kategorií zastavit. Nevýhodou jsou však velmi vysoké pořizovací i provozní náklady.