V návaznosti na informace o důsledcích nového připravovaného Základního nařízení, které byly publikovány v Pilotu č.1/2018 a diskusích na semináři o certifikačních postupech LAA a OPT-OUT jsem požádal Mgr. Tomáše Pustinu z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy (MD OCL) o jeho stanovisko k celé problematice. Jsem rád, že mi vyhověl a zde si jej v nezměněné podobě můžete přečíst.
Změny v právu EU - důsledky pro regulaci „ultralehkých letadel“ v
ČR
Mgr. Tomáš Pustina
Odbor civilního letectví, Ministerstvo dopravy
Po více než dvouletém projednávání v orgánech EU se schyluje
ke konečnému schválení a nabytí účinnosti nařízení EU, které nahradí dosavadní
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení
Evropské agentury pro bezpečnost letectví (...)(aktuální předpoklad cca srpen
roku 2018). Jedná se o tzv. "základní nařízení" pro oblast civilního
letectví, které obsahuje mj. základní principy pro osvědčování letecké techniky
a personálu a stanoví kompetence agentury EASA. Vedle řady koncepčních změn
nové základní nařízení EU obsahuje i poněkud odlišné vymezení letadel, na které
se jeho působnost nevztahuje.
V nařízení (ES) č. 216/2008 šlo o letadla uvedená v příloze II, v novém
základním nařízení v Příloze I.
Čl. 2 odst. 3 písm. d) nového základního nařízení obsahuje
skrze odkaz na Přílohu I vymezení hranice působnosti, které se oproti tomu
stávajícímu liší v některých dílčích věcech (opuštění pojmu"nesložitých" historických letadel, vztažení nařízení na
všechna bezpilotní letadla, navýšení hmotnostní hranice u kluzáků, výslovná
zmínka draků a balonů apod.). Hranice pro takto "automaticky" vyjmutá
"ultralehká letadla" (v ČR "SLZ") zůstává v tomto
ustanovení obdobná jako dosud (viz ale níže).Nařízení též obsahuje výslovné
ustanovení o možnosti příslušné organizace (výrobce letadla) v rámci
osvědčování dobrovolně vstoupit se svým letadlem pod působnost nařízení a EASA.
Velkou novinkou je pak čl. 2 odst. 7a nového základního
nařízení, který zavádí možnost, aby členský stát provedl tzv. opt-out mj. pro letouny v kategorii do
maximální vzletové hmotnosti do 600 kg (650 kg při provozu na vodě) a pádové
rychlosti 45 uzlů. Jinými slovy stát může rozhodnout o tom, že na jeho území se
hmotnostní hranice pro"ultralehká" letadla vyjmutá z působnosti
nařízení zvyšuje ze standardní hranice (450/475 kg) až na 600 kg a ty se budou
osvědčovat a provozovat dle jeho vnitrostátních předpisů. Tento krok nelze
učinit u letadel, která byla již v minulosti osvědčena dle nařízení (ES) č.
216/2008.
České Ministerstvo dopravy, jako jeden z aktivních iniciátorů
zavedení této možnosti v nařízení EU,hodlá za ČR této možnosti
"opt-outu" využít. Současně předpokládá, že dojde k novelizaci
vyhlášky č. 108/1997 Sb. a rozšíření pověření pro LAA ČR (na její žádost) tak,
aby se (i) hmotnostní hranice daných kategorií sportovních létajících zařízení
odpovídajícím způsobem zvedla až na 600/650 kg(případně při zavedení
dodatečných vnitrostátních limitů), a (ii) působnost LAA ČR vykonávat v
přenesené působnosti státní správu se též rozšířila na tuto hranici. Opět bude přitom
existovat možnost dobrovolného vstupu výrobce letadla pod působnost základního
nařízení a EASA.
Paralelně bude konečně existovat dle zákona i možnost postupu,
kdy výrobce letadla dobrovolně zvolí možnost získat osvědčení letové
způsobilosti letounů do zmíněné hmotnostní hranice 600 (650) kg podle českého
zákona o civilním letectví a leteckých předpisů "L", a to pod ÚCL
(namísto pod LAA ČR a jejích předpisů UL). Zda může být i takové řešení pro
české výrobce atraktivní, či nikoli, je jinou otázkou.
Myslím, že toto vysvětlení značně omezuje možnost různých spekulací a fám, které se kolem OPT-OUT šíří.
Poslední odstavec obsahuje trochu překvapivou informaci o možnosti certifikovat 600kg letoun pod ÚCL - čas ukáže co nám to přinese.
Situace se poměrně dynamicky vyvíjí a není jednoduché předvídat jak celá záležitost skončí.
Pro tento okamžik je ale jasné, že SLZ do 600kg bude spravovat LAA ČR pokud splní podmínky, což uděláme. Stavební předpis bude UL-2 adaptovaný na podmínky OPT-OUT.
Letouny do 600kg pokud o to budou výrobci stát mohou být certifikovány pod ÚCL.
Pokud bude Základní nařízení schváleno Evropským parlamentem do června 2018 tak by v ČR mohla nová pravidla platit od 1.1.2019.
O vývoji v této oblasti Vás budeme samozřejmě nadále informovat, očekávám, že na AERO Friedrichshafenu k tomu proběhne patřičná diskuse.
Jan Fridrich