6.5.2011
(Aktuality) Články / Oznámení
Vojtěch Šaman
LAA ČR na AERO Friedrichshafen 2011 - Konečná verze a soutěž
Každodenní aktualizace jdou za sebou, soutěž je na konci článku!
Konečná verze obsahuje mimo soutěže nově navíc pohledy do haly A1 (větroně), B5 (vrtulníky) a na venkovní stojánku.
 
Díky spolupráci s organizátory AERO 2011 se LAA ČR i letos zúčastnila nejvýznamnější evropské výstavě všeobecného letectví která se konala od 13. do 16. dubna 2011 v německém Friedrichshafenu. Stánek LAA ČR byl v hale B1 a měl číslo B1-405 (pro ty z vás, kteří nás navštívili vloni - náš stánek je na stejném místě).
Děkujeme všem, kteří navštívili stánek LAA ČR.
LAA ČR se s pořadateli veletrhu AERO 2011 Friedrichshafen dohodla na možnosti nákupu zlevněných vstupenek pro své členy.
Zatímco denní lístek stál 15 Euro, v předprodeji 14 Euro nám se podařilo dohodnout cenu výrazně nižší.
 
Pro členy LAA ČR stál v rámci tohoto časově omezeného předprodeje jeden denní lístek 200 Kč při vyzvednutí na LAA ČR, cena lístku včetně poštovného byla 220 Kč. Tato nabídka vzbudila váš zájem.Tímto způsobem bylo prodáno vice než 280 denních lístků. V současnosti již žádné slevněné vstupenky nemáme.

Výstava začíná již za několik dní a tak i naše příprava vrcholí.
Opět se nám podařilo díky vstřícnému postoji Hospodářské komory ČR zajistit financování již páté edice katalogu, který LAA ČR vymyslela - Czech Aviation 2011.

Více informací o katalogu naleznete v samostatném článku zde.
Pokud to bude technicky možné, připravíme zpravodajství na web LAA ČR ještě v průběhu výstavy. Samozřejmě, že se můžete těšit i na články v Pilotu č. 5.

Aktualizace pondělí 11. 4. 2011

Konec minulého týdne byl pro mne trochu hektický, protože se mi do něj zkulminovalo několik akcí - ve středu jsem odletěl do Kolína nad Rýnem na zasedání EGAST, které se konalo ve čtvrtek, v pátek jsem se přes Prahu opět letecky přemístil do španělské Seville na zasedání Evropské ultralehké federace EMF, v neděli jsem přiletěl odpoledne do Prahy, přesedl do auta a nízkým "průletem" po německých dálnicích jsem se konečně přesunul do oblasti Friedrichshafenu. Přijel jsem již v neděli večer, přestože výstava začíná až ve středu 13.4.2011. Důvodem je konference ASTM skupiny F37, která v pondělí a úterý projednává změny v předpisech ASTM.
 
 
jednání komise F37
 
Jak můžete vidět z obrázku, počet účastníků jednání není příliš veliký, bohužel jako obvykle chybí více zástupců českých výrobců - Češi jsme zde jen dva... já a zástupce Czech Sport Aircraft.
Přestože je jednání poměrně únavné a místy se znovu vynalézá již vynalezené, pořád je podle mne proces mnohem pružnější než proces tvorby předpisů EASA. Mimochodem dva její zástupci se jednání také účastní.
Jednání bude pokračovat i v úterý.
Po skončení ASTM jsem provedl rychlý průzkum výstaviště - zde jsou mé první dojmy:
Otvírací doba se nezměnila:
Středa až pátek je otevřeno od 9:00 do 18:00
v sobotu pak od 9:00 do 16:00
Plánek výstaviště naleznete zde.
UL a LSA letadla jsou většinou v halách B1, B2 a B3. Společný stánek ČR je v hale A4.
Plánek haly B1 ve které je i stánek LAA ČR naleznete zde.
Takto vypadal stánek LAA ČR v pondělí večer
 

stánek LAA ČR - zbývá nalepit panely
 
Stánek dokončíme v úterý večer, kdy dorazí zbytek výpravy LAA ČR.
Kousek od našeho stánku roste stánek firmy ATEC
 


stánek firmy ATEC
 
 
 
Na svém místě a hotovo má už DOVA...
  
Skylark
 
Přímo naproti našeho stánku jsem objevil v expozici FK Lightplanes první překvapení - nádherný "kabriolet" FK-14 Le Mans
 
 
FK-14 Le Mans
 
Musím se přiznat, že mne letadlo okouzlilo a nadchlo - je to ukázka toho jaký prostor pro nová řešení dávají současné UL předpisy. Upřímně si bohužel nedovedu představit, zda by bylo možné podobnou myšlenku rozvinout v systému, který nám pro LSA vnucuje EASA. Myšlenka je jednoduchá, normální krytá kabina je nahrazena otevřenou kabinou - viz podrobnější obrázky zde(až dojdete k ostruhovému kolečku tak prezentaci zavřete). Výsledný dojem evokuje retro dobu třicátých let. V zimě je možné létat s normální kabinou. K letadlu se určitě ještě vrátím. Orientační prázdná hmotnost 295kg, cena cca 106 000 EURO.
 
V zatím téměř prázdné hale B2 jsem nalezl zatím jen Sharka na stánku Shark Aero
 
Shark č.3
 
U protější stěny začíná růst stánek TL-Ultralight
 
tato plocha bude již brzo plná letadel TL
 
V hale B3 roste stánek Distaru
 
zatím nesestavená Samba XXL
 
Hned vedle je dominantní stánek Jihlavan Airplanes s letadly Skyleader
 

zajímavý stánek Jihlavan/Skyleader
 
V hale B3 je stánek Flying Legend, kde mne zaujala tato replika Hurricane
 



replika Hurricane
 

Pro dnešek poslední překvapení jsem našel v hale B4. Jde o slovinské letadlo ONE vyrobené firmou C2P www.c2p.aero, kterou vede Iztok Šalamon. Jde sice o 4-místné letadlo, ale výrobce tvrdí, že ve dvojmístné verzi chce plnit podmínly LSA. Zajímavé je, že na svých webových stránkách se hlásí k tomu, že používá patřičně zvětšené křídlo a ocasní plochy ze Sharka...
 



ONE
 

V rámci přednáškového programu AERA bude Jan Fridrich každý den přednášet na téma Vývoj lehkého letectví v Evropě.
Přednášky v angličtině budou v sále Lissabon ve středu, čtvrtek a sobotu od 15:00 do 15:45, v pátek bude přednáška od 10:00 do 10:45.
Přednášku v angličtině si můžete stáhnout zde.
 
 
Aktualizace úterý 12. 4. 2011
Dnes jsem opět celý den "schůzoval" na jednání ASTM. Navečer konečně dorazila hlavní výprava LAA ČR - Vašek Chvála, Petr Chvojka, Honza Rýdl a Iva Krumplová, která bude zajišťovat chod našeho stánku. Společně jsme stánek LAA ČR rychle dokončili a nachystali na zítřejší otevření. Večer ještě přijdou uklizeči, strhnou z koberce ochranný igelit, vysají a zítra můžeme začít!
 
 

pohled na náš stánek na začátku práce
 
 
 


A máme hotovo!
 

Pro doložení atmosféry v hale B1 přikládám následující panoramatické obrázky:
 



tento pohled uvidíte po vstupu do haly B1 ze vstupu West - stánek LAA ČR je za těmi vlajkami vzadu
 
 
 

tak to vypadá před naším stánkem
 

Jak to večer vypadalo v hale B1 naleznete zde
Také v hale B2 se pilně pracovalo.
 



stánek nové české firmy BRM Aero s několika novinkami vévodí zadní část haly B2
 
 
 

zatímco v té přední části dominuje TL Ultralight
 

Jak to večer vypadalo v hale B2 naleznete zde.
Poslední halu, kterou jsem dnes stihl zdokumentovat, je hala B3.
 
 

společný stánek AirLony a Distaru je hned u vchodu do haly B3
 
Jak to večer vypadalo v hale B3 naleznete zde.
Zítra nás čeká otevření výstavy a mne opět další zchůzování - tentokrát se zúčastním spolu se zástupci ÚCL konference FAA-EASA o harmonizaci předpisů.
Jak jste si možná již na některých obrázcích všimli, letos to vypadá, že bude hodně novinek, takže se máme na co těšit.
Jednou z avizovaných novinek je představení mock-upu nového čtyřmístného C4.
Přestože jsem jej již viděl celý, slíbil jsem, že fotografii celého letadla do zítřka nezveřejním. C4 vypadá zajímavě - není to Cirrus, není to Cessna - je to prostě Flight Design.
 



Abych Vás navnadil na zítřek tak jsem se rozhodl zveřejnit zatím jen obrázek ocasu.
 

Aktualizace středa 13.4.2011
Dnes byl veletrh oficiálně zahájen. Já jsem většinu dne ztrávil na 3. mezinárodním setkání zástupců leteckých úřadů. Jednání bylo zaměřeno na výměnu zkušeností z certifikací malých letadel. Značná část debaty se točila kolem toho, jak udělat prostředí pro lehké letectví přístupnější. Je velmi potěšující, že zástupci českého a slovenského leteckého úřadu začínají táhnout za jeden provaz a otevřeně říkají, že EASA systém certifikace pro malá letadla je příliš komplikovaný a nepřehledný.
Otázkou však nadále zústává, kdo je v Evropě tím člověkem, který na sebe vezme tu odpovědnost a bude mít pravomoc, bouchne do stolu a řekne: "Chci jednoduchý systém - zkopírujte americké LSA!" Takového člověka musíme urychleně najít - pravděpodobně nejlepší kandidát bude Eurokomisař zodpovědný za letectví.
 
 

Na závěr vznikla tato fotografie všech účastníků
 

Z jednání jsem musel těsně před třetí hodinou uprchnout, protože jsem měl svoji první přednášku na téma Vývoj lehkého letectví v Evropě. Přednáškový sál Lissabon byl docela plný - pravdou je, že není příliš veliký, ale i tak mne účast cca 15 lidí potěšila. Přednášky se budou opakovat každý den a jsou dokonce uvedeny v každodenním tištěném programu.
Vzhledem k výše uvedenému jsem toho nestihl moc nafotit. Uvádím zde jen několik novinek, které mne zaujaly.
 
 
Jak jsem slíbil včera, zde je snímek makety nového C4
 

Úplnou novinkou je i Bobber od Zlin Aviation - jde opět o pokus návratu k čisté radosti z létání - proto otevřený cockpit a nepotažený trup.
 
 

Savage Bobber
 
Další novinky jsou na stánku BRM Aero - NG-5 se přejmenoval na Bristell

NG-5 = BRISTELL
 

Na stejném stánku je i nový český letounek pro německou 120kg kategorii HV100 Merlin
 



HV100 Merlin
 
 
Czech Sport Aircraft vystavuje RTC SportCruisera a Tourera, i když se musím přiznat, že mám v nových názvech zmatek, protože v katalogu se SportCruiser jmenuje PS-28 Cruiser...
 


RTC SportCruiser
 

Poprvé na AERU vystavuje i Nirvana Paragliders - naleznete je v hale B3
 



stánek Nirvana Paragliders
 

A na závěr úplně nové české letadlo Ellipse Spirit, vyrobené firmou A2cz o jehož existenci jsem se poprvé dozvěděl při tvorbě katalogu Czech Aviation. Letoun je nabízen pro kategorie UL a LSA. Podrobnosti můžete nalézt na webu www.ellipse-spirit.com.
 

Ellipse Spirit
 

Víc jsem toho ve středu nestihl.
Více fotografií k výše uvedeným novinkám naleznete zde.
O dalších novinkách zase příště.
 
 
Aktualizace čtvrtek 14.4.2011
Ve čtvrtek jsem se konečně dostal i do hal A, které jsou na druhé straně výstaviště. Protože přestávám stíhat doplňovat vše na web, omlouvám se za stručnost.
V první řadě bych Vám chtěl poděkovat za zájem o naše zpravodajství z AERA, dnes ráno v 5:30 kdy píšu tyto řádky ukazovalo počítadlo 1538 přístupů na tento článek, což je vzhledem k tomu, že máme za sebou teprve polovinu výstavy docela vysoké číslo.
Dnes proběhne velmi důležitá konference LAMA EUROPE, kde se snažím zkoordinovat evropské výrobce lehkých letadel za účelem lobování za lepší podmínky pro sportovní a rekreační létání v Evropě.
Včera jsem se mimo mnoha jednání zúčastnil tiskové konference GAMA, což je silná organizace výrobců všeobecného letectví. Její president Peter J. Bunce měl zajímavou přednášku ve které mluvil mimo jiné i o důležitosti LSA. Je to výrazná změna oproti minulosti a dává to naději, že bychom mohli v lobování uspět. Jde totiž o to, že i velcí výrobci všeobecného letectví nejsou spokojeni s náročností procesu certifikace a chtějí podmínky zjednodušit. A pokud neuspěje snaha o zavedení jednoduché kategorie LSA v Evropě, nepůjdou zjednodušit i procesy pro FAR 23, kterými se řídí svět GA.
Zajímavá byla diskuse se skupinou ruských podnikatelů, kteří se vážně zajímali o sytém správy SLZ na který dohlíží LAA ČR. Vzhledem k tomu, že ve středu jsem měl podobnou diskusi se zástupci z Turecka, je možné že by se nám mohlo podařit zavést rozumná pravidla v těchto zemích a vytvořit tak protiváhu pro lepší vyjednávání s EASA.
A nyní se pojďmě podívat do hal A.
Jak to vypadá v hale A3 ukazují tyto dva panoramatické obrázky:
 



hned u vchodu do haly je stánek vydavatelství Aerokurieru
 
 
střední části dominuje stánek AERO Shell
 

V hale A3 můžete naléz i tři české vystavovatele.
 



Patrik Sainer a jeho Databáze letišť
 
 
Stánek Avia Propellers je součástí stánku MT-Propeller
 
 

v zadní části haly je stánek nástupce Moravanu firmy Zlin Aircraft
 
Více fotografií z haly A3 naleznete zde
 
Jak to vypadá v hale A4 ukazuje tento panoramatický obrázek:
 



jedna polovina haly A4 patří Tecnamu, o druhou půlku se dělí Pilatus a Diamond Aircraft
 

nejnovější přírůstek to rodiny Tecnamu - čtyřmístný P2010
 
Více fotografií z haly A4 naleznete zde. Z fotografií je vidět obrovský rozsah činnosti Tecnamu.
 
V hale A5 je většina českých firem, které nevyrábějí letadla:
 



Hned u vchodu je stánek kunovické firmy 5M
 
 


Naproti má stánek "kunovický" výrobce kabin Josef Weis Plastic CZ
 

Zbytek českých firem sídlí v zadní části haly ve společném stánku viz. následující obrázky:
 
 


společný český stánek
 
 

 
společný český stánek
 
 

 
společný český stánek
 
 
 

společný český stánek
 
 

 
PBS Velká Bíteš vystavuje své turbínové motory
 
 
Srdce každého strojaře a modeláře se musí zaradovat, když uvidí malou modelářskou turbinku, kterou PBS představilo na veletrhu.
 

modelářská turbínka TJ-20
 
Více fotografií z haly A5 naleznete zde
 
Hala B4 je z převážné většiny věnována vírníkům:
 



pohled na střední část haly s expozicí vírníků
Více fotografií vírníků naleznete zde
 
 
Další českou novinkou je UL letadlo LEGEND - 540, které vystavuje firma Aeropilot z Čáslavi.
 
 

Legend - 540
Více fotografií Legendu naleznete zde
 
Ve zbytku haly B4 se nacházejí i jiné pozoruhodnosti.
 

Tento Cri-Cri je poháněn dvěma elektromotory a drží světový rychlostní rekord elektroletů - 262km/h
 
Více fotografií zajímavostí z haly B4 naleznete zde
 
A to je pro dnešek vše - zbývá nám ještě navštívit Hala B5 ve které jsou vrtulníky, A1 kde jsou větroně a dále venkovní expozice.
Nevím zda to vše stihnu, ale budu se snažit!
 
 
Aktualizace pátek 15. 4. 2011
Pátek byl opět "schůzovací". Hned ráno jsme měli na stánku jednání se zástupci bulharské asociace, kteří mají zájem o zkušenosti LAA ČR se správou SLZ. Pocvičili jsme se v ruštině a domluvili jsme se na zchůzce v Praze, tak abychom mohli přesně dojednat podmínky spolupráce.
Poté jsem měl opět přednášku na kterou díky chybě pořadatelů dorazili pouze tři zájemci. Chyba spočívala v tom, že v oficiálním programu byla přednáška uvedena v 15:00, zatímco ve skutečnosti byla v 10:00, protože odpoledne jsme měli generální konferenci LAMA-EUROPE.
Nicméně jedním se zájemců byl president DULV Jo Konrad a tak jsme čas využili k diskusi o současné situaci.
Jak jsem se již zmínil odpoledne proběhla první valná hromada organizace evropských výrobců lehkých letadel LAMA-EUROPE, kterou jsme založili loni za účelem lobování s cílem dosažení co nejjednodušších podmínek pro výrobu letadel pro sportovní a rekreační létání.
Jednání proběhlo úspěšně - více informací bude po skončení výstavy na www.lamaeurope.com.
Vzhledem k tomu, že jsem jednání řídil, byl jsem na konci tak unaven, že jsem již nevyfotil žádné další obrázky.
 
Dnes je sobota a AERO 2011 se blíží svému konci. Čeká nás poslední den výstavy. Snad se mi podaří navštívit zbývající dvě haly, které jsem doposud nezdokumentoval a přinést Vám nějaké obrázky.
 
 
Poslední aktualizace pátek 17. 5. 2011
Hala B5 je věnována vrtulníkům:
 



pohled do haly B5 s expozicemi vrtulníků
 
Více fotografií vrtulníků naleznete zde
Hala A1 je věnována větroňům:
 



pohled do haly A1 s expozicemi větroňů
Více fotografií z haly A1 naleznete zde
 
Venkovní exhibice:

pohled na venkovní stánky vystavovatelů
Více fotografií venkovních stánků naleznete zde
 
Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří si mé zpravodajství četli - k 17.5., kdy připravuji konečnou verzi tohoto zpravodajství, bylo na stránku s článkem celkem 3375 přístupů, což je na poměry webu LAA ČR velmi slušné číslo.
Zvláště bych pak chtěl poděkovat Ivě Krumplové, která mi "kryla záda" tím, že zajišťovala bezproblémový chod stánku LAA ČR.
 

SOUTĚŽ!! SOUTĚŽ!! SOUTĚŽ!!

Na výstavišti probíhal tvrdý konkurenční boj nejen mezi jednotlivými letadly, ale také mezi modelkami propagujícími jednotlivé firmy. Protože mi tento souboj připadal zajímavý, rozhodl jsem se vyhlásit soutěž o nejhezčí modelky jednotlivých firem. Fotografie do soutěže mi poskytli zástupci TL-Ultralight, Fascination a Martin Mareček.
Pravidla soutěže jsou jednoduchá - prohlédněte si sady obrázků a na adresu AERO2011@seznam.cz zašlete kód TL, FASCI nebo CSA podle toho, které modelky se Vám víc líbí. Kód zadejte do předmětu zprávy. Do emailu zašlete kontakt, abychom Vás mohli kontaktovat v případě, že vyhrajete. Z jedné emailové adresy může být zaslán pouze jeden hlas. Podle počtu zaslaných hlasů určíme pořadí firem a z došlých hlasů vylosujeme tři výherce, kteří obdrží katalog World Directory of Leisure Aviation. Uzávěrka soutěže je 7.6.2011
 



obálka katalogu World Directory of Leisure Aviation, který si mimochodem můžete zakoupit i na LAA ČR
 
 Modelky Czech Sport Aircraft - kód CSA
 
 
Martin Šonka a modelky Czech Sport Aircraft - kód CSA
 
 
 
Modelky Czech Sport Aircraft - kód CSA
 
 

 
Modelky Czech Sport Aircraft - kód CSA
 

Modelky Fascination- kód FASCI
 
 
Modelky Fascination- kód FASCI
 
 
 
Modelky Fascination- kód FASCI
 
 
 
Modelky Fascination- kód FASCI
 

Modelky TL-Ultralight - kód TL
 
 
Modelky TL-Ultralight - kód TL
 
 
 
Modelky TL-Ultralight - kód TL
 
 
 
Modelky TL-Ultralight - kód TL
 

Děkuji Vám za účast.
Jan Fridrich
 
Administrátor: web@laacr.cz
Letecká amatérská asociace ČR, Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10, Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596