21.10.2017
(Aktuality) Články / Oznámení
Ing. Jan Fridrich
LAA ČR na 1. Sichuan International Aviation and Airspace Exhibition


Česká republika byla hlavní partnerskou zemí 1. Sichuan International Aviation and Airspace Exhibition, která se konala od 29. září do 3. října ve městě Guanghan v provincii Sečuán, týden po výstavě v Pekingu o které informujeme v samostatném článku. Akce se uskutečnila v areálu místního letiště, na kterém působí i největší čínská letecká universita CAFUC. Česká republika měla díky výborné práci zástupce Czechtrade v Chengdu Ladislava Granera k dispozici plochu 700 metrů čtverečních, což opět umožnilo nachystat jednu z nejlepších prezentací českého leteckého průmyslu v zahraničí. Prostě velká plocha je velká plocha. Naštěstí na ní bylo co vystavovat - byly zde dva letouny Evektor Sportstar, sportovní letoun Shark a maketa kabiny Sharka, do které byl umožněn přístup veřejnosti, která o to stejně jako v Xianu jevila obrovský zájem. Organizátorem české účasti byla zahraniční kancelář agentury Czech Trade v Chengdu ve spolupráci s Čínsko-českým leteckým spolkem, za podpory Generálního konzulátu ČR v Chengdu a Letecké amatérské asociace ČR. Mediálně akci podporovala airZone.TV na jejímž webu naleznete podrobnější zpravodajství.

Více informací o výstavě naleznete na webu zde. Broužuru o výstavě si můžete pro zajímavost stáhnout zde.

Dobrou představu o rozměrech výstaviště dává následující obrázek:

Předtím, než jakákoliv výstava začne, je nutné ji připravit. Výstava v Číně je komplikovaná tím, že musíte na místo výstavy dostat letadla (buď od čínského partnera jako v případě Sportstárů nebo z ČR), obvykle v kontejneru a na místě vše zařídit, což obvykle nebývá jednoduché.
 
Porada před vybalením z kontejnerů.


Na čínské letecké výstavy přijede zatím bohužel většina letadel po zemi..

Smutný pohled na zchátralé Y-5 u nás známé jako AN-2.

Alespoň někdo létá - nácvik čínské skupiny motorových paraglidistů.

Konečně dorazil jeřáb, ale čínští pracovníci zjistili, že jeden na sundání kontejneru nestačí..

Za necelou hodinku přisvištěl další jeřáb a potom už to šlo.

Protože jsme nechtěli čekat, tak jsme Sharka z druhého kontejneru sundali sami přímo z náklaďáku..
Každá ruka dobrá...

Konečně je na zemi i kontejner se Sportstáry a po kontrole můžeme začít vykládat.

Bohužel se mezitím setmělo a tak má práce trochu tajemný nádech za svitu světel Octávie...


Parta od Sharku jej mezitím složila..

Také dva Sportstary se nám nakonec podařilo z útrob kontejneru dostat.

Na celé akci bylo hezké jak spolu navzájem si zdánlivě "konkurující" firmy při vykládce ale i následné instalaci stánku spolupracovali.

Mirek Oros z airZone.TV se svým "nádobíčkem".

Den před oficiálním zahájením výstavy proběhlo setkání účastníků (Summit) a odborná konference.

Jedním z hlavních řečníků byl Jan Kohout.

Pohled na účastníky.

Vzhledem k tomu, že ČR bylo partnerskou zemí výstavy měl jsem přednášku i já...

...a také Michal Markovič z F-AIR.

Město Guangham výstavou žilo - byl to první ročník a výzdoba v ulicích byla impozantní.

Takových autobusových zastávek bylo několik.

Vstup na výstaviště.

Na ploše byly čtyři výstavní haly - toto jsou haly 3 a 4.

V Hale č.1 byla na půlce expozice ČR a na druhé půlce byla expozice Sechuan Airlines.

Z místa kde se letadla složila to bylo na výstaviště asi 2km a bylo nutné letadla přetlačit. Mělo to drobnou vadu, u vstupu k hangárům byly branka, která byla meší než rozpětí letadel. Naštěstí se organizátaři nechali přesvědčit a jeden sloupek uřezali...

Vlevo je dobře vidět zelený sloupek, na pravé straně byl uřezán.

Naše čínská spolupracovnice Luowen v kabině Sharka, který budil velkou pozornost.

Další hlavolam byl jak dostat letadla do haly, ve které už byl připraven stánek a podstavce pro letadla - na snímku  je shromáždění rádců...

Nakonec jsme to museli vzít do vlastních rukou a systémem "naše vaše" jsme letadla proháčkovali na určená místa - v bílé košili a s kravatou jsem si ale připadal hodně komicky...

Další oříšek bylo dostat letadla na poměrně vysoké podstavce...

.. ale nakonec jsme to zvládli.

Ještě řádně upevnit a bude hotovo.

Sportstáry jsme také dostali na požadovaná místa. Představy umělců, kteří podstavce navrhly nám ale daly pořádně zabrat.

Shark na svém místě, vzadu vlevo je mock-up kabiny Sharka.

Vedoucí zastoupení Czechtrade v Chengdu Ladislav Graner vysvětluje čínským dobrovolníkům, přidělených na náš stánek, co od nich očekává.

Chystali se i čínští pořadatelé.

Noční snímek české expozice den před otevřením.

 
Na ploše mezi halami probíhaly v úvodní den zajímavé ukázky čínského "folklóru".


Sportstar na stánku v plné kráse.

Stejně tak Shark.

Michal Markovič a ředitel Sechuan Airlines v kabině Sharku. F-AIR školí piloty pro Sechuan Airlines a ny výstavě podepsali rozšíření spolupráce, takže měli oba dobrou náladu.

Česká oficiální delegace -zleva - Karel Šrol - generální konzul ČR v Chengdu, Jan Kohout - poradce prezidenta ČR, Petr Hýl - president čínsko českého leteckého spolku, Michal Markovič - ředitel F-AIR, Lukáš Opatrný - vedoucí obchodně ekonomického úseku velvyslanectví ČR v Pekingu, Petr Doležal - konzul, generální konzulát ČR v Chengdu, Ladislav Graner zástupce CzechTrade Chengdu a Denis Gibadulin ředitel Shark Aero CZ.

Jan Fridrich při interview pro čínskou televizi - překládá Lui Kui - první čínský absolvent výcviku PPL v F-AIR.

Celkový pohled na českou expozici.

Dva Sportstary..

Shark..

Mock-up Sharku byl neustále v obležení hlavně díky tomu, že se do něj dalo sednout.

Oficiální zahájení - povšimněte si siluet L39 na panelech výstavy.

Jan Kohout při úvodním projevu, překládá asistentka CzechTrade Richie

Úvod "airshow" byl nevýrazný - největší letecká škola CAFUC, která na letišti sídlí nasadila tři Pipery, které létaly monstr okruhy... nic moc

Následovali Baltic Bees  (Baltické vosy) - kteří byli tradičně velmi dobří, ale bíly kouř v kombinaci se šedivou oblohou nebyly ideální kombinace. Na jednu stranu je hezké, že na výstavě v daleké Číně létala další československá letadla, nicméně zamrzí, že je nepilotují naši piloti.



Efektní rozlet skupiny létaný netradičně shora dolů.

Efektní předvádění schopností L-39 v přistávací konfiguraci.

Tradiční "ZOO ohrady" - vysoké ploty chrání letadla před návštěvníky, ale zároveň se velmi špatně fotografují. Zde Robinson R-44. Letos jsem bohužel neměl možnost si letadla na výstavě lépe prohlédnout, jako člen oficiální delegace jsem musel plnit "oficiální reprezentační" povinnosti a v nich prohlídka letadel jaksi nefigurovala.. Tyto fotografie vznikly při přesunu golfovým vozítkem z oficiálního zahájení.

Čínské LSA Aurora vyrábí firma Sunward.

Německá C.42 v pozadí Y-5 což je v Číne vyráběná AN-2.

Polský AT-3 nyní také patří Číňanům.

variace na téma Piper - nejsem si jistý jestli to není stejný Savage, který jsem již viděl na výstavě v Zhengzhou.

Americká akrobatická skupina na RV-6??

Večerní společenská akce.

V nočních kulisách vše vypadá zajímavě..

Vrchol večera -noční show dronů - muselo jich být několik set, bzučely jak hejno vos a vytvářely na obloze krásné obrazce. V oblasti dronů jsou v Číně na velmi vysoké úrovni.





Panda  vytvořená drony, všiměte si méně svítící sítě dronů, která čeká na svoji příležitost.

Tatáž Panda v hledáčku mobilního telefonu.

Podle dostupných údajů akci včetně letecké show navštívilo více než 300 tisíc diváků, včetně odborné veřejnosti, zahraničních návštěvníků a celé řady médií.

Více obrázků si můžete prohlédnout zde.

O české účasti na výstavě se hodně psalo i v čínských médiích - pro zajímavost se můžete podívat zde.

Článek vyjde v některém z příštích Pilotů.

Jan Fridrich



 

 

 

 

 

 

 


 
 
 
Administrátor: web@laacr.cz
Letecká amatérská asociace ČR, Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10, Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596