23.4.2013
(Aktuality) Články / Oznámení
Ing. Jan Fridrich
LAA ČR na AERO Friedrichshafen 2013 - aktualizace 29.4. včetně vírníků
Díky spolupráci s organizátory AERO 2013 se LAA ČR i letos zúčastní nejvýznamnější evropské výstavy všeobecného letectví která se bude konat od 24. do 27. dubna 2013 v německém Friedrichshafenu.
Smutná zpráva pro české vystavovatele však přišla z Ministerstva průmyslu a obchodu, díky změnám v systému podpory letos poprvé po dlouhé době bude AERO Friedrichshafen bez státní podpory.
Podrobnosti si můžete přečíst zde.

 

Čeští výrobci

Od pořadatelů výstavy se mi podařilo získat seznam předpokládaných českých a slovenských vystavovatelů - je jich dohromady 31, ale ve skutečnosti jich bude více, protože jsem již objevil některé výrobce "schované" pod svými německými dovozci.

Seznam výrobců včetně jejich umístění si můžete stáhnout zde.

Katalog Czech Aviation 2013

LAA ČR se to týká jen částečně, stánek máme zajištěn na základě dlouholeté spolupráce s organizátory výstavy, ale bohužel se změna dotýká i katalogu Czech Aviation 2013, pro který jsme dlouho nemohli nalézt financování. Nakonece jsme tento závažný problém vyřešili ve spolupráci s Asociací leteckých výrobců ČR a katalog se díky téměř heroického úsilí malého týmu pracovníklů podařilo během týdne zkompletovat a vytisknout. Zatím jsem jej ještě vytištěný neviděl, protože jej doveze do Friedrichshafenu  auto s posádkou LAA až dnes večer. Zde nabízím alespoň pohled na letošní obálku, kterou již tradičně vytvořil Jan Brskovský. Katalog se bude distribuovat na všch hlavních leteckých výstavách.Uvažujeme i oelektronické verzi, vše však záleží na financování.


Pro Ty z vás, kteří si chtějí dopředu zopakovat, jak to ve Friedrichshafenu v minulosti vypadalo, přidávám linky na zpravodajství z let 2011 a 2012, kdy jsem měl možnost se výstavy zúčastnit.
 

Zlevněné vstupenky

Stejně jako loni se LAA ČR s pořadateli veletrhu AERO 2013 Friedrichshafen dohodla na možnosti nákupu zlevněných vstupenek pro své členy. 
 
Zatímco denní lístek stojí 18 EURO, v předprodeji 15 EURO, nám se podařilo dohodnout cenu výrazně nižší.
Pro členy LAA ČR  je letošní nabídka následující:
1.Varianta
Denní lístek stojí 270 Kč + 30Kč poštovného = 300 Kč
To je obdoba loňského řešení, zašleme Vám papírový lístek, nebo si ho můžete vyzvednout v sídle LAA ČR – přesný termín dodání lístků bude upřesněn – očekávám, že to bude  mezi 1.-12.dubnem
2.Varianta – podle mého názoru nejpohodlnější pro počítačově zdatné osoby
Online denní lístek stojí 300 Kč - Po zaplacení Vám zašleme kód, který zadáte do internetové on-line aplikace, která Vám vygeneruje Vaši pdf vstupenku s čarovým kódem, tu si vytisknete a použijete ji jako vstupenku na výstavu.

Členové LAA ČR byli o této možnosti informování emailem a v Pilotu, doposud jsme prodali necelých 200 vstupenek. Pokud stále zvažujete tuto možnost, prosím kontaktujte naši ekonomku Broňu Haničákovou.

 O podrobnostech naší účasti Vás budeme průběžně informovat.

Toto je moje první zpravodajství pro nový web LAA ČR, proto mi odpusťte případné nedostatky, eventuelně mne na ně upozorněte.

Jan Fridrich
 

Aktualizace pondělí 22.4.
 
Do Friedrichshafenu jsem přijel již v neděli, protože se před oficiálním zahájení výstavy konají jednání ASTM komise F37 pro LSA a F44 pro FAR23 a CS-23.
Primárně mne zajímá samozřejmě LSA, ale není na škodu sledovat i to co se děje o kategorii výše.
V pondělí 22.4. a úterý 23:4. probíhal  od 8.15 do 17:00 nepřetržitý sled jednání. Musím se přiznat, že jsem místy nevěděl "která bije". O to důležitější je aby se takových jednání účastnilo co nejvíce zástupců výrobců, protože zde je opravdu možnost ovlivnit znění předpisu.
Bohužel jako obvykle se z ČR moc zástupců nesešlo - já, 4 zástupci Evektoru a jeden zástupce Czech Sport Aircraft. Dlužno dodat, že mnoho dalších evropských výrobců zde nebylo. Převaha zámořských účastníků stále trvá.
Je však zajímavé, že ve skupině F44, která se zabývá težšími letadly je úžast značná...

Jednání skupiny F37 v pondělí 22.4.
 
 
Vedoucí skupiny F37 Oliver Reinhardt
 Počasí ve Friedrichshafenu je asi podobně proměnlivé jako u nás doma, v neděli bylo kolem 8°C a poprchávalo, pondělí nebylo o moc lépe, teplota se zvedla na 14°C. Místní znalci říkají, že ode dneška bude tepleji - tak uvidíme.

pohled na zamračenou pondělní oblohu nad výstavištěm

 

V obědové přestávce jsem rychle oběhl výstaviště a pořídil následující obrázky - jsou zají avé v tom, že normální návštěvníci do tohoto zákulisí nevidí.


tento elektrolet bude umístěn ve vstupní hale West.

HALA B1


pohled do haly B1, kde máme stánek - na tomto obrázku není vidět, ale je po levé straně u stěny



zatím nepolepený stánek LAA ČR


jeden ze stánků Pipistrelu


ATEC je tradičně na svém místě v hale B1

HALA B2


v pondělí, byla B2 téměř prázdná


Tento srbský SILA 450C vidím poprvé, ale myslím si, že se na něj dělají žebra v Aeroprofilu ve Strážnici.


čínský elektrolet E-Spyder je původní konstrukcí Toma Peghny, kterou si číňané koupili a začínají
jej vyrábět. Může letět 1 hodinu.



postavit některé stánky dá práci...


další elektrolet EPOS na stánku Evektoru, vzadu stánek TL-elektronic.

HALA B3


tradiční stánek Distar a Airlony


Skyleader 400 se připravuje na stánku Jihlavan Airplanes (Skyleader)

GP-One


jiný pohled na konstrukci letadla....

HALA B4


v pondělí ještě téměř prázdná..

HALA B5


...stejně jako B5...

HALA A7


důvod proč jsem šel do haly A7, která je ze vchodu West nejdále, je, že jsem ze seznamů vystavovatelů vyčetl, že zde sídlí Czech Sport Aircraft - v této hale jsou klasičtí výrobci GA - na obrázku je Cessna Caravan.


stánek Czech Sport Aircraft


PS-28 Cruiser certifikovaný podle EASA CS-LSA


Freccia


Krásná upoutávka.

HALA A5                                                                                                                                                                   


vedle stánku EASA je i společný stánek českých firem...


základ českého stánku

HALA A4


jednu půlku haly zabírá TECNAM...


..a tu druhou Diamond Aircraft.


na stánku Tecnamu mne nejvíce zajímal zatím ještě pečlivě zamaskovaný nový Astore.

HALA A3


Stemme

Dál jsem v pondělí nedošel, uvidíme co nám přinese úterý.


Aktualizace úterý 23.4.



Předpovědi nelhaly - výrazně se oteplilo a začalo svítit sluníčko


vstupní hala bude letos plná elektroletů...



Jak jsem se zmiňoval v úvodu i celé úterý jsem "zchůzoval" až mi z toho šla hlava kolem... zde je plný sál při společném jednání skupin F37 a F44. Vypadá to, že principy ASTM jsou akceptovány jak FAA tak EASA a je jen škoda, že si to naši výrobci moc neuvědomují a ztrácí tak možnost podílet se na tvorbě předpisů již od samého začátku. Bohužel v tomto systému se předpokládá aktivní účast výrobců na tvorbě předpisů, na což nejsme příliš zvyklí.

Po ukončení jednání jsem zjistil, že posádka vozu LAA ve složení Honza Brskovský, Václav Chvála, Jan Rýdl a Vojta Šaman již vpořádku dorazila, přivezla katalogy Czech Aviation 2013, které se myslím docela povedly a polepila stěny našeho stánku.

Dohodli jsme se, že si dáme hodinu na rychlý průzkum hal - bohužel jsem se moc daleko nedostal, protože si se mnou pořád chce někdo povídat, ale přesto jsem pořídil následující obrázky:

Náš stánek naleznete v hale B1-118 - pokd půjdete od vchodu West, tak je to první hala vlevo u stěny přibližně naproti konce stánku Flight Designu. Pro Ty kteří si pamatují náš loňský stánek tak letos jsme u protější stěny.


Hned vedle nás je stánek německého zastoupení českého SD-1 Minisport.

 
Vlevo před naším stánkem se připravuje stánek Blackshape



Přímo před námi je amfibie Colyaer Freedom


Italský Trial od Nando Groppo


...ještě jednou Trial s kamufláží..


stánek Tomarku s jejich Vipery


Pipistrel je již připraven na zítřejší otevření...


AC-4 od švýcarské firmy Lichtwing Aircraft se podobá C42 a tvrdí, že je certifikován podle EASA CS-LSA...

 
ATEC oproti včerejšku přidal jedno letadlo a vypadá to, že má také hotovo...


Flight Design vystavuje osvědčenou řadu UL a LSA letadel CTLS, které jsou z hlediska počtu registrovaných LSA v USA jedničkou na tamním trhu. Svoji vyvíjenou čtyřsedadlovku C4 zde nemá, protože se logisticky nepodařil přesun  makety z výstavy v Austrálii a kontejner uváznul někde ve Vietnamu - inu ne vždy se vše zdaří na jedničku...trh s letadly je dnes opravdu celosvětový a stihnout všechny významné výstavy je někdy nemožné..


v hale B1 jsou k vidění i padákové tříkolky...



Poměrně velký stánek měla DOVA, která vyrábí letadla Skylark



další český stánek - JMB Aircraft a VL-3.

poslední velký stánek v hale B1 patří německému Comco Ikarus a jejich C42
 
Hala B2
 
 
 
Stejný pohled do haly jako včera - tak jej uvidíte po vstupu z haly B1 - stánek FK-Lightplanes. Peter Funk vystavuje na jiném místě repliku  Bücker Jungmann 131 , kterou pro něj vyrobila česká firma "Tomáš Podešva - výroba a opravy UL letadel", zatím jsem však v mém průzkumu tak daleko nedošel a pokusím se ji vyfotografovat co nejdříve. Budí zde značnou pozornost - píše o ní i Dan Johnson na svém webu www.bydanjohnson.com pokud vládnete angličtinou můžete se podívat na AERO očima amerického novináře.


Mne na jejich stánku ale zaujal tento FK-51 - ultralehká celokompozitová replika P-51D Mustang, která se na venek tváří jako celokovová - má dokonce i nýtování - už se těším na zítřek až bude kompletní!

Stánek TL-Ultralight přináší další překvapení - maketu nově vyvíjeného typu Stream - celokompozitový letoun má tandémové uspořádání sedadel a rozhodně budí značnou pozornost a to i přesto, že výstava zatím nebyla otevřena.





Hned vedle TL-Ultralight má zcela nový stánek ve tvaru profilu křídla kunovický Evektor.

Tento Eurostar SL má zajímavý bílý perleťový nátěr.



Shark, se již začíná seriově vyrábět.

 
SC07 Speed Cruiser na stánku B.O.T. Aircraft

pro mne je toto letadlo ES-Futura naprostá novinka, zkusím zjistit více podrobností..

Další český výrobce Stratos 07, v Německu zastupovaný firmou Junkers vystavuje mimo jiné záchranný systém pro vírníky.
 

Francouzský výrobce DynAero se také znovu objevuje ve Fiedrichshafenu.
 

Další novinka - italské Triavio


Když jsem včera psal, že postavit některé stánky je složité, netušil jsem, že dnes na stánku portugalské firmy eurosport Aircraft objevím zatím nejzajímavější elektrolet na výstavě. Posuďte sami z následujících fotografií - jde o elektrolet, který s dvoučlennou posádkou vydrží hodinu motorového letu, má zatahovací podvozek a dva do trupu zatahovací elektromotory. Váží cca 300 kg a firma jej po 3,5 letém vývoji oprvé prezentuje na AERO. Určitě se k tomuto letadlu ještě vrátím..










Hned vedle je stánek další české firmy Eurodisplay


SR-01 Magic je další tandem, tentokrát však celokovový...

Příprava stánku BRM Aero byla v 18:00 stále v plném proudu. Na obrázku je trup Bristell se zatahovacím podvozkem.
 

Ukázka dopravy letadel do výstavní haly.
 
 
Hala B3
 
Vyměřená hodina na průzkum hal mě zastihla těsně před halou B3, kam jsem šel hlavně kvůli novému Advanticu od slovenského Aerospoolu - cvakl jsem jen pár obrázků a k dalším letadlům se vrátím později. Zde jsou: 

Dynamic na stánku Aerospool
 
Nový čtyřmístný WT-10 Advantic
 






WT-10 Advantic
 
Při cestě nazpět jsem ještě stačil vyfotografovat:

Skylane od AirLony


Legend od Aeropilot

Stánek Skyleaderu se od včerejška změnil k nepoznání...


Stánek Zlin Aviation jsempři cestě nazpět vyfotografoval v hale B2. Zlin Aviation má vždy výpravný stánek. O tom, že i letos tomu asi nebude jinak svědčí i následující fotografie:


Tímto obrázkem bych si pro dnešek dovolil skončit.
 
Zítra se výstava oficiálně otevírá - podle tiskové zprávy se můžete těšit na 630 vystavovatelů z 35 zemí.
 

Aktualizace středa 24.4. - zaháhení výstavy

Dnes byla výstava oficiálně zahájena a úderem 9. hodiny začaly do areálu proudit davy návštěvníků. Jako vystavovatelé máme výhodu, že můžeme na stánek již od 8:00, takže můžeme využít tohoto hodinového předstihu k pořízení fotografií letadel bez obvyklých davů.
Proto jsme se ráno rozptýlili po výstavišti a fotografovali o sto šest.
Zde jsou výsledky mého snažení. Z obrovského kvanta fotografií jsem vybral novinky a ty stánky a výrobky které mne nějak zaujaly, zbylý průřez si budete moci stáhnout na konci dnešní aktualizace.

Stánek LAA ČR ve své konečné podobě

Pro srovnání stánek německého DULV - myslím, že se nemáme za co stydět

BRM Aero nakonec vše stihl a zde je Bristel se zatahovacím podvozkem

ostruhová verze Bristell je také novinkou, dává také představu o hlavních dílech možné stavebnice např. pro naši kategorii ELSA

ing. Martin Kotačka před jednomístným Merlinem na stánku své firmy TechProAviation
TechproAviation je dvorním dodavatelem přesných plechových dílů pro Bristell a další česká celokovoá letadla např. ALTO, Skyleader 400, aj.
K této zajímavé firmě a jejím aktivitám se ještě určitě vrátím.

Jednomístný, celokovový UL Merlin
 
O něco zmenšená zatím bezejmená ostruhová verze, která může splnit německou 120 kg kategorii, zde poháněná motorem Polini.

Na stánku známe italské firmy I.C.P. mne zaujala tato ostruhová verze Savannah TG, která siluetou vzdáleně připomíná Pilatus Turbo Porter.
Ve štíhlé přídi je totiž ukryta další novinka - nový letecký motor M09!
Jde o nový čtyřválcový 115 k pístový motor se vstřikováním, který I.C.P. vyvinula.

Nový motor M09 má ambici stát se alternativou Rotax 912

Na letoušním AERU je spousta novinek - značná část v oblasti vírníků - prošel jsem nejméně kolem 4 takto zahalených strojů, které čekaly na svoji premiéru.
Vírníky prožívají v německu obrovský rozvoj - v posledních třech letech bylo v průměru registrováno více než 80 vírníků ročně!!
 
AERO je převážně vnitřní výstava, ale stojánky letadel jsou i venku - letos se mi podařilo zatím ven nahlédnout jen jednou...

Včera jsem sliboval, že naleznu repliku  Bücker Jungmann 131 vyrobenou firmou Tomáš Podešva pro FK Lightplane Petera Funka. Replika je poháněna motorem Mikron, který vyrobila firma ing. Parmy, který zde stojí před svým výrobkem.
.

Replika budí zaslouženou pozornost a uchvátila i mne. Jen ve vhodném okamžiku musím požádat Petera Funka, aby odstranil ty ochranné bariéry a mohl si pořídit "čistý" obrázek. Jen připomínám, že replika 1:1 je ultralehká na německých značkách, přestože nese velkou česko(slovenskou) imatrikulaci OK-RUD.
 
Další novinkou, o které jsem se včera zmiňoval, je TECNAM Astore - ve 13:00 se uskutečnilo slavnostní představení, na kterém jsem samozřejmě byl.

zatím stále zahalený Astore

Obrovský zájem nejen novinářů

začínáme tušit...

nový Tecnam Astore

Ředitel Tecnamu Paolo Pascale (vpravo) s prvním zákazníkem, který obdrží první Astore v září.

Další novinka - Tecnam Snap - jednomístný LSA s možností akrobacie - před dvěma lety ho v Oshkoshi vystavoval Bill Canino, který jej i nadále bude v USA nabízet.

Další evropskou novinkou Tecnamu je P92 Tail Dragger - zástupci českého dovozce Tecnamu F-air se snaží Tecnam přesvědčit, aby z něj udělal stavebnici pro naši kategorii ELSA - uvidíme zda se jim to podaří.
 
Včera jsem také sliboval Mustanga - zde je: 

 


Je opravdu neuvěřitelné co v FK vykouzlili z kompozitu, na první pohled se tento UL/LSA Mustang tváří celokovově, ale nekonečné množství nýtů je jen jako, opravdu jde o celkompozitové letadlo. Výsledný dojem kazí jen vrtule, která je nemaketově malá.

Mimochodem, skutečný "Excaliber" létá v ČR a je docela možné, že se spolu ve skupině proletí.
 

Tento plnokrevník je z Napajedel a sídlí na Savage ranči, který vykouzlila v hale B2 firma Zlin Aviation.

Ve vstupní hale přibyl k elektroletům i D14 Phoenix firmy Phoenix Aircraft.

 

 

Další český elektrolet EPOS je na stánku Evektoru


Celý "elektro tým" (zleva Luboš Chvátal a Boris Guič z Rotex electria a Martin Dvorský a Grigorij Dvorský z MGM Compro) společně s vedoucím týmu EPOS za Evektor Martinem Drštičkou.


Pohled na vyměnitelné baterie



palubní deska EPOSu je také zajímavá...

...a na závěr ještě novinky u TL-Elektronic


rozdíl 9-ti palcové obrazovky s displejem IPS vlevo a 7-palcové staré obrazovky je ve skutečnosti větší než na fotografii.


pokud byste měli někdy možnost se podívat na obrazovky zezadu, uviděli byste něco velmi podobného.

Pokud vás zajímá více fotografií, můžete si jich cca 200 stáhnout ve 24Mb souboru zde.

Pro ty, kdo mají pomalé připojení jsem tento soubor rozkouskoval na menší části:

1.část

2.část

3.část

4.část

5.část

Tímto bych pro dnešek skončil, vzhledem k mému dalšímu pracovnímu vytížení je docela možné, že se mi aktualizace už nebudou dařit přidávat, ale téměř vše podstatné jsem vám ukázal. Budu se snažit získat více info o vírnících.

Na ucelený přehled z AERO 2013 si budete muset počkat do dalšího čísla Pilota.


Aktualizace pondělí 29.4. - výstava skončila - přináším slíbené vírníky očima Mirka Orose

Slíbené informace o vírnících jsem vyřešil tak, že jsem požádal Mirka Orose, který se v nich vyzná lépe než já, aby mi nějaké vyfotografoval a něco mi k nim napsal.
Zde je to, co mi Mirek zaslal:

Apollo Gyro

Maďarský výrobce Apollo Gyro vystavil dva vírníky se sedadly v tandemovém uspořádání. Jeden s uzavíratelnou kabinou, druhý otevřený.




Arrow Copter
Společnost FD Composities z Německa vyrábí podvozky pro závěsné kluzáky a nyní i vírníky Arrow Copter AC 20. Pěkný design, leč prázdná hmotnost ke 360 kg.
AutoGyro GmbH
Celosvětový lídr v oblasti vírníků – německá firma AutoGyro vystavila všechny tři své nabízené typy – otevřené MTO Sport,



dvoumístný Calidus s uzavíratelnou kabinou a sedadly za sebou



 a luxusní side-by-side Cavalon.


AutoGyro také představilo několik novinek. Tou největší je vývoj vírníku s elektrickým pohonem.



 AutoGyro také zahájilo vývoj čtyřmístného vírníku s MTOW 1200 kg. Létat by měl v roce 2015.
AutoGyro také představilo několik praktických možností využití vírníků nejen k pouhému létání. Např. pro vyhledávání osob pomocí infravize, či pro zemědělské účely.




Di Nelly
Další německý společnost Di Nelly Aerosystems představila zajímavý vírník Di Nelly eXo Gyro.


Na tomto vírníku zaujme především velice prostorná kabina a velký úložný prostor.

Ela Gyro
Co říci ke španělskému Ela Gyro. Evergreen, který pomalu ale jistě začíná za konkurencí zaostávat. Maňana…

J-RO DTA
Francouzský vírník J-RO DTA – klasika s dobrým prosklením a sedadly vedle sebe.

Magni Gyro
Italský výrobce Magni Gyro vystavil dva své modely – otevřený M22 Voyager , který byl vystaven s lyžemi, které vyrábí česká firma Nirvana Systems.


uzavřený side-by-side M24 Orion.



German Gyro Safety Aviation
Další německá vírníková společnost vystavila vírník MATTO, na kterém demonstrovala v premiéře řešení záchranného systému.



 Padák se vystřelí trubkou vedenou středem pylonu. Rotorová hlava je tak logicky robustnější.Na vývoji tohoto systému se podílí český výrobce záchranných systémů firma Stratos 07.

Rotortec
Pro změnu německá společnost Rotortec vystavila dva vírníky  otevřený Cloud Dancer II Light.

uzavřený Cloud Dancer II


Celier Aviation
Polský výrobce Celier Aviation vystavoval vírník Xenon IV. Oproti předešlým modelům je už plně elektronický a působí důstojně. Odpovídá tomu i cena.


Administrátor: web@laacr.cz
Letecká amatérská asociace ČR, Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10, Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596