1.8.2013
(Aktuality) Články / Oznámení
Ing. Jan Fridrich
61. ročník AirVenture Oshkosh 2013 skončil! Aktualizace 15.8. včetně videa

​Již tradičně koncem července probíhá v Oshkoshi akce AirVenture, na které je i letos LAA ČR zastoupena v rámci českého stánku v hale C - stánek má číslo 3072, pokud budete mít možnost, rád Vás na stánku uvidím.




Vizualizaci českého stánku si můžete prohlédnout již dnes na následujících obrázcích, jak to bude vypadat ve skutečnosti uvidíme v pondělí.


pohled zprava - zastoupení místo LAA je úplně vpravo, obrázky na stěně budou ve skutečnosti jiné


pohled na český stánek zleva

Pohledem do katalogu vystavovatelů, který si můžete stáhnout zde, jsem zjistil, že se výstavy účastní nejméně 9 subjeků z ČR a 1 ze Slovenska.

Společnost                                                                      Číslo stánku
AVIA PROPELLER Ltd.                                                         2015
Czech Sport Aircraft a.s.                                                         258
Evektor-Aerotechnik, a.s.                                                        421
JIHLAVAN airplanes, s.r.o.                                                      653
Light Aircraft Association of the Czech Republic – LAA ČR   3072A
PBS Velká Bíteš, a.s.                                                             3072A
SPACEK- PRODUCT                                                            3072A
TL elektronic Inc.                                                                   3072A
Zlín Aviation s.r.o.                                                               296 - 298
 
Více informací o těchto firmách naleznete v průvodci české expozice, který bude rozdáván na stánku, elektronickou verzi si můžete stáhnout zde. Na stánku bude k dispozici i katalog Czech Aviation 2013.


Mimo tyto české firmy vystavuje i zástupce slovenského Aeropro Nitra Aerotrek na stánku 99.

Pokud objevím v pondělí další české zástupce, tak o tom budu informovat, dá se předpokládat, že firma SportAir USA, která zastupuje Zlín Aviation bude vystavovat i letadla TL-Ultralight a vrtule Woodcomp, které v USA také zastupuje.


Důležitou součástí letošní české účasti bude  tisková konference českých výrobců, která začíná ve čtvrtek 1. srpna ve 12:00 v tiskovém středisku EAA. Letos budeme mít výraznou podporu státu, protože nás navštíví český velvyslanec v USA (ale i pilot LAA ČR) ing. Petr Gandalovič, který tiskovou konferenci zahájí.


Elektronickou verzi pozvánky si můžete stáhnout zde.


V rámci tiskové konference budou vylosovány drobné upomínkové předměty, hlavní cenu - letecké hodinky věnovala LAA ČR a firma Adriatica, která je partnerem LAA ČR a také sponzorem české reprezentace na nadcházejícím ME ULL.



Na rozdíl od minulých let nebudou LSA vystavena na v minulosti tradiční oblasti LSA Mall, místo toho bude mít organizace výrobců lehkých letadel LAMA stánek v hale D, kde bude možné získat informaci o dalších LSA.

Mapa areálu - český stánek je v hale C označené červeným C, stánek LAMA je označen červeným D - jde o stánek 4100 a 4101.

Mapu ve větším rozlišení si můžete stáhnout zde.

Stejně jako v minulých letech se pokusím podle možností přístupu k internetu průběžně aktualizovat tyto stránky a přinášet zpravodajství z Oshkoshe. Každopádně bych v rámci časových možností chtěl stihnout napsat článek do Pilota č.8. Jako návnadu si můžete stáhnout loňský článek zde.
Pokud si budete chtít zavzpomínat na minulé ročníky, tak ve zpravodajství z minulého roku naleznete odkazy i na ročníky 2007-2011 zde:

Oficiální web výstavy se spoustou informací v angličtině naleznete na  www.airventure.org

 

Pokud půjde vše dobře, tak od pondělí 29.7. do neděle 4.8. byste zde mohli nalézat další zprávy z Oshkoshe. Nejčerstvější aktualizace je vždy na konci.

AKTUALIZACE  pondělí 29.7. - cesta a zahájení

Cesta po trase Praha - Frankfurt - Chicago proběhla s Lufthansou v zásadě bez problémů, překvapilo mne, že po pražské celní kontrole už ve Frankfurtu žádné další vyzouvání a přehrabování se ve věcech nebylo! Další velké překvapení nastalo při vstupu do USA, kdy imigrační úředníci se změnili v pasovou kontrolu a odpadl jeden formulář k vyplňování, nyní se vyplňuje jen celní prohlášení.
Pár momentek z cesty:

O tom, že je Frankfurt "hnízdem" Lufthansy, nelze při některých pohledech pochybovat

"Náš" Boeing 747-400

Piloti musí dobře vidět, proto se před letem musí umývat okna.

V tomto okamžiku jsem se poprvé po dlouhé době v letadle bál - po startu jsme nastoupali do 2000 m, udělali mírnou levou zatáčku, najednou pilot ubral plyn, sklesali jsem na 1600 m začali točit pravou zatáčku, v okýnku se objěvilo lětiště Frankfurt (šedý obdélník napravo od středu obrázku nahoře) a poměrně dost dlouho jsme v této výšce letěli, navíc místy v nepříjemné turbulenci. Již jsem čekal na hlášení "Your captain speaking - máme problém, musíme se vrátit", naštěstí ale po pár minutách pilot opět přidal plyn a začali jsme stoupat do cca 11 km, kde jsme zústali po zbytek letu. Tak nepříjemně jsem se již dlouho necítil, ale pravděpodobě jsme dodržovali nějaké hlukové limity či co.

Před přistáním si s námi hrál měsíc, jednou seděl na wingletu, podruhé byl pod ním nebo se schovával...

Klesání a brždění před přistáním.

Hra stínů mraků na hladině jezera Michigan.

Když víte kam se dívat, můžete uvidět i stín vlastního letadla.

Chicago


Při pojíždění je možné zahlédnout i mrakodrapy - ten černý vlevo je John Hancock, ze kterého je nádherný výhled, ten vysoký vpravo se dříve jmenoval Sears Tower a byl nejvyšší na světě, ale to už je dávno...

 

Z Chicaga jsme se autem přesunuli do Oshkoshe, podle GPS 293 km a cca 3 hodiny jízdy vzdáleného.

Překvapilo nás neobvyklé chladno - bylo jen 18 stupňů Celsia, nedělní vydání AirVenture Today začínalo titulkem Frost-kosh! což je něco jako "zmrzlíkov"...

Pondělí 29.7. Zahájení

Teploty se trochu umoudřily a je příjemných 22 stupňů.

Na první pohled je v Oshkoshi vše při starém, většina výrobců je na svých obvyklých místech, proto se zaměřím pouze na věci, které mne zaujaly. Pokud jste se podívali na mé zpravodajství z minulých ročníků, tak zjistíte, že spousta fotografií je stejných nebo podobných.

Samozřejmě, že je zde několik změn - krize je cítit a tak zde nejsou žádná současná letadla amerického letectva, centrální náměstí je oproti minulosti zatím poměrně prázdné.

Není zde LSA Mall, což mi poměrně vadí, protože hledat jednotlivé LSA výrobce po rozlehlém areálu trvá dlouho a člověk se při tom dost nachodí.



 Hustota provozu při vstupu do areálu je značná, ale nikdo na nikoho netroubí, zip funguje...


Ráno bylo pošmourno, ale motoroví padáčkáři v ultralehké oblasti létají, v popředí kempová oblast.


Parkujeme na B-lotu, odkud je to na výstaviště kousek, řídící věž je dominantou celé oblasti.



ICON Aircarft pořádal půl hodiny před oficiální otvírací dobou speciální tiskovou konferenci pro pozvané novináře, na níž oznámil, že FAA vydala vyjímku číslo 10829, která umožňuje zvýšit vzletovou hmotnost Icon A-5 o dalších 250 liber (113,4 kg) na konečných 1680 liber (762 kg).

A hned je o čem diskutovat! O tom, že ICON o vyjímku v květnu 2012 zažádal, se vědělo, nicméně málokdo předpokládal, že ji FAA schválí.

Každá mice má ale dvě strany. V pondělí večer jsme měli zasedání představenstva LAMA na které přišel Earl Lawrence, vedoucí Small Aircraft Directorate FAA a požádal nás, zda bychom ho vyslechli, což jsme samozřejmě učinili.

 
Earl Lawrence vysvětluje, co vyjímka znamená.
Své vystoupení zahájil slovy "To není vyjímka na hmotnost! Udělili jsme vyjímku, žádosti, která slibuje, že řeší příčinu 70 procent smrtelných leteckých nehod - ztráta řiditelnosti při pádu."

Pokud kterýkoliv další žadatel bude řešit problém bezpečnosti letu, může získat podobnou vyjímku.

Požádal nás, abychom si pečlivě přečetli text vyjímky - zatím jej máme jen na papíře, ale během tohoto týdne bude volně dostupná v elektronické formě.

Zatím jsem neměl čas text podrobně studovat, ale v podstatě jde o to, že Icon musí splnit všechny požadavky ASTM pro LSA s vyjímkou maximální hmotnosti, navíc ale musí splnit nejnovější požadavky 14 CFR FAR 23 pro odolnost proti vývrtkám, musí mít ukazatel úhlu náběhu AOL, výkon motoru je omezen na 100 kW (135 k), atd.

Jinými slovy jde o poměrně tvrdá omezení a výrobce musí prokázat plnění všech požadavků pro každé letadlo.

Uvidíme, co to v praxi přinese, po prostudování připravím do Pilota podrobnější stanovisko.

Pokud byste chtěli hledat dokument na internetu, tak hledejte "Regulatory Docket No. FAA-2012-0514" , ale včera večer US času ještě nebyl k nalezení.



Kirk Hawkins, CEO a zakladatel Icon Aircraft je veliký marketingový "mág" - zde předvádí přístroje na palubní desce A5.


Palubní deska - filozofie je, aby co nejvíce přístrojů připomínalo přístroje známe z palubní desky auta - spodní dvě řady s vyjímkou výškoměru naleznete v téměř každém autě.


Palubní desce vévodí AOA - Angle Of Attack indikátor - ukazatel úhlu náběhu, což je zde nyní velmi populární slovo, nerad bych se ale dočkal situace, že pro náš způsob létání bude povinný. Chutě na to bohužel úřady včetně EASA mají...

Další hlavní událostí dne byl pro mne nečekaný let Terrafugie Transition - první veřejný let byl ohlášen na středu navečer, dnes mělo být jen pojíždění, ale kde se vzala tu se vzala Terrafugia byla ve vzduchu a já jsem měl na foťáku "krátké" sklo. Naštěstí jsem jej stačil vyměnit...


s objektivem 15-85 mm nic moc


Na tyto obrázky se dá snad dívat - objektiv 100-400 mm


Co mne překvapilo, byl fakt, že Terrafugia opravdu létala. Nešlo o nějaké opatrné poskoky - za letu působila jako skutečné letadlo.






těsně před přistáním


Po přeměně na auto





Pro představu o počtu letadel na výstavě:



V podvečer krásně létaly L-39


samozřejmě jsem měl opět špatný objektiv, takže kvalita výřezu nic moc, ale zase jsou to československá letadla.

Pondělí tradičně zakončil koncert skupiny Chicago. Musím se přiznat, že když dříve vystupovali Beach Boys tak se mi to líbilo více, ale Američané se spokojeně pohupovali do rytmu...





A to je pro dnešek zatím vše!

AKTUALIZACE  úterý 30.7.

Oshkosh se dostává do plných obrátek, teploty se drží spíše kolem 20-23 stupňů, což je pro účastníky rozhodně příjemnější než teploty kolem 40, které tu byly loni.
Konečně se mi podařilo trochu slušně nafotit náš stánek a obejít snad všechny české výrobce - dokonce jsem objevil i některé, o nichž jsem vůbec nevěděl, že tu budou.

Na následujících obrázcích můžete porovnat vizualizaci a skutečnost - zde stánek TL-Elektronic a LAA ČR

Pult LAA ČR, ze kterého si návštěvníci berou katalogy Czech Aviation 2013.

... stánek z druhé strany - PBS Velká Bíteš a Špaček-product - výrobce brzdových destiček a kol pro UL a LSA.

Někdy je zvláštní, že poznáte českou firmu až v zahraničí - firma Špaček-product výrobce produktů Gold-Fren je zrovna pro mne tento případ. Jde o největšího výrobce brzdových obložení v Evropě na kovo-keramické bázi pro UL, LSA a GA letadla. Na americký trh přivezl mimo brzdových komponentů kompletni letecká kola a systémy a nabízí řešeni pro problémy spojené s brzdami. S majitelem panem Stanislavem Špačkem jsem měl velmi zajímavou diskusi o fámách a realitě v leteckém průmyslu a určitě se k tomuto tématu ještě vrátím.

PBS Velká Bíteš vystavuje své produkty také na stánku v oblasti homebuiltů. Má zde pravděpodobně i největší mediální prezentaci, protože jejich proudový motor TJ 100 je zastavěn v Sub Sonexu, se kterým Bob Carlton létá během hlavní letecké airshow.



I tito čeští výrobci zde mají svoje stánky:
Avia Propeller - možná to nevíte, ale jak mi sdělil ředitel Igor Brunclík, v Oshkoshi vystavují nepřetržitě již neuvěřitelných 21!!! let. Zajímavostí je, že Avia Propeller v současnosti vyrábí v licenci Hamilton Standard vrtule pro většinu historických Warbirdů jako je P-51 Mustang, T-6 Texan a T-28 Trojan. Na obrázku je Igor Brunclík v rozhovoru s Alexem Aylingem, promotérem výstavy Aero Expo, která se i příští rok bude konat v Hradci Králové.

Czech Sport Aircraft

Evektor-Aerotechnik

Jihlavan Airplanes / Skyleader
 
Stánek Sportair USA, který zastupuje Zlin Aviation a TL-Ultralight, je letos opravdu obrovský.


Uvnitř a ze zadní části jsou letadla Zlin Aviation Savage,

Bobber a Cup S (s motorem o výkonu 180 k!!!)

Sirius a Sting od TL-Ultralight jsou vystaveny v přední části expozice.

 

Výše uvedené firmy jsou součástí oficiální české účasti. Mimo to jsem ale objevil další české firmy a výrobky.


Největším překvapením pro mne byl stánek firmy Skycraft, která nabízí české SD-1 Minisport jako LSA. Jsem moc zvědavý jaký zájem o tento zajímavý letounek bude.


Hned naproti stánku Avia Propeller je společný stánek firmy PAMCO a Zlin Aircraft.

Na stánku GE Aviation byl vystaven motor H 80, ve kterém je zcela určitě vysoký podíl české tvořivosti a umu, bohužel to již nikdo nezmiňuje (pro méně znalé jde o nástupce motoru Walter M601 který pohání např.L410).

I z těchto důvodů jej zde prezentuji. Na stánku byl motor zastavěn do zemědělského letadla Trush 510G, které bylo v říjnu 2012 certifikováno a během leteckého dne zde i létá a "práší" vodu.




Další české stopy jsem objevil v ultralehké oblasti


Skyboy byl zkonstruován Jaroslavem Dostálem a vyráběl se v Interplanu ve Zbraslavicích.


Toto je mimo L-39 poslední česká stopa kterou jsem našel - na jednom stánku PPG výrobce jsem našel záchranný systém AGAMA dodaný firmou Nirvana.


Přestože je teprve úterý, odpolední program sliboval neobvyklou podívanou - zlatým hřebem měl být Yves "Jetman" Rossy, který létá poháněn čtyřmi proudovými motory.


Všichni jsme netrpělivě očekávali jeho vystoupení, nicméně musím dopředu říci, že mne zklamalo. Výkony Yvese jsou jistě obdivuhodné - když se na ně díváte v televizi, tak vše krásně vidíte, nicméně relita je trochu jiná: z bezpečnostních důvodů začíná Yves své vystoupení v 2000 meterech a končí jej v 750 metrech když otevírá padák. Navíc nutnost držet težký objektiv kolmo vzhůru a snažit se proti šedé obloze zaostřit taky nepřispívá k mému dojmu z vystoupení. Mě to připadalo jako kdybych honil objektivem muchu po stropě. Fotografie podle toho vypadají, radši jsem udělal i výřezy, aby bylo vidět, že ta tečka na obloze není vada objektivu...


Ku cti pořadatelů musím říci, že letos jsou na ploše dvě obrovské obrazovky a na ně byl přenášen obraz z doprovodného vrtulníku. Bohužel jsem měl novinářské privilegium a obrazovka byla ke mne zády...


Další zajímavostí Yvesova vystoupení bylo to, že křídlo s motory na zemi velmi pečlivě chránil před možností fotografování..




Vrtulník, ze kterého Yves vyskočil a poté z něj byl snímán kamerou


Yves zaujal polohu pro vysazení...


...těsně před vzletem


A jde se na věc!


všiměte si kamery


V tomto okamžiku nám Yves prostřednictvím vysílačky propojené do reproduktorů na zemi oznámil, že za 30 minut opustí vrtulník... mělo to jen jednu vadu a to, že skočil dříve, takže opuštění vrtulníku nemá většina fotografů zachyceno, protože jsme sklonili objektivy abychom si odpočinuli....


Takto jsem Yvese viděl přes 400 mm objektiv... Dívat se jen pouhým okem nemělo skoro cenu.


Výřez dává představu, jak Yves letí - létal vodorovně, nahoru i dolů přibližně 10 minut.



Počátek otvírání padáku je v cca 750 m



Teprve kousek nad zemí jsou vidět nějaké detaily křídla a motorů.


Celý let je obtížný, ale jako v celém letectví, přistání je nejdůležitější. Jak říkal komentátor, Yves přistává postupně na 6 bodů - nohy, kolena a ruce. Když se prý něco nezdaří, jde o přistání na 7 bodů - tím sedmým bodem je nos....


Vzhledem k tomu, že v Oshkoshi jsou přistávací dráhy vyvýšené, použil Yves trik - přistál za pojížděčku, a tak nikdo neviděl na kolik bodů přistál. Jisté je, že 7 jich asi nebylo, protože nos poškrábaný něměl...



...neustále tajemný...


Závěrečná "děkovačka".

V rámci letových ukázek na mne v úterý nejvíce zapůsobilo vystoupení Melissy Pembrton (Edge) a Skipa Stensteta (Pits).

Nevím, co si udělali, ale celou dobu se usilovně snažili o srážku, což se jim vzhledem k tomu, že během dvou průletů přešli s VFR na IFR, naštěstí nepodařilo. Samozřejmě žertuji, jejich výkon mne úplně ohromil, celkový výborný dojem na závěr při děkovací jízdě završila Melissa - posuďte sami.















Letecká show samozřejmě pokračovala, létalo spoustu zajímavých letadel, ale o tom zase příště...

AKTUALIZACE  středa 31.7. - jednání ASTM

Celou středu jsem strávil v "Heritage Gallery" na jednání pracovní skupiny F37 - to je ta skupina, která tvří předpisy pro LSA.

"Heritage Gallery" je v podstatě síň slávy zakladatele EAA Paula Pobereznyho - ze stěn dýchá historie ve formě obrázků, kousků letadel, atd.

Mimo toho, že tato jednáni nejsou příliš záživná, protože se při nich projednávají negativní komentáře ze schvalovacího procesu nových předpisů, nevím, která chytrá hlava vymyslela, že současně s jednáním F37 probíhalo v místnosti i jednání skupiny F44 (ta se zabývá přípravou standardů pro těžší letadla kategorie FAR 23). Takže v konečném důsledku v jednom rohu byla F44 a ve druhém F37 a zvukové vjemy se potkávaly někde uprostřed... Aby toho nebylo málo, někteří pžítomní jsou členy obou skupin... Na první pohled velmi efektivní řešení, nicméně prakticky jsem téměř nic neslyšel.


vlevo F44, vpravo F37

Pro změnu pohled z druhé strany - všiměte si směrovek na pravé strany stěny - pochází z legendární akrobatické skupiny, v níž Paul Poberezny létal.


členové skupiny F37.

Více jsem toho ve středu nestihl. Večer přijel velvyslanec Gandalovič a dnes, ve čtvrtek, máme tiskovou konferenci českých výrobců.

Tak nám držte palce, ať to vše zvládneme!

AKTUALIZACE  čtvrtek -  pátek 2.8.

Jak jsem napsal již dříve, hlavní událostí čtvrtka byla návštěva Petra Gandaloviče, velvyslance České republiky v USA. Na rozdíl od minulých návštěv vysokých diplomatů jsme tentokrát měli obrovskou výhodu, neboť pan velvyslanec je pilot motorových kluzáků a UL letadel, takže letecká problematika mu není cizí a o smysluplná témata k diskusi nebyla nouze.
Pořadatel AirVenture Oshkosh nám přidělil hostitele (s autem a majáčkem, takže jsme mohli i do míst, kam normální návštěvník nevkročí). Hostitelem nebyl nikdo jiný než bývalý administrátor FAA (tedy ekvivalent ředitele EASA) Barry Valentine, s nímž jsem se seznámil již vloni. Byla to pro nás od EAA obrovská pocta, protože takoví hostitelé se přidělují opravdu jen významným hostům. Mimochodem tento systém péče o významné klienty funguje tak, že významní představitelé FAA , EAA a jiných organizací, kteří již nejsou ve funkci a jsou třeba i v důchodu, dobrovolně tráví celý týden v Oshkoshi a provází hosty. Samozřejmě zadarmo... Dovedete si představit, že by Patrik Goudou (ředitel EASA, který jde na podzim do důchodu) prováděl v Blois návštěvníky? Ja tedy ne...
Barry je velmi zajímavý pán, který nejenže byl šéfem FAA v době, kdy vznikala LSA, ale dodnes i létá se vším, co mu přijde pod ruku. K jeho osobě se ještě určite vrátím.
 
Velvyslanec P. Gandalovič v rozhovoru s Barry Valentinem
Dopoledne jsme s panem velvyslancem navštívili všechny české podniky - nebudu vás nudit všemi fotografiemi u všech našich výrobců, mě osobně připadá zajímavá tato:

Do SD-1 Minisport by se pan velvyslanec asi nevešel...

 

Přesně ve 12 hodin nastal čas tiskové konference. Usilovně jsem pracoval na tom, abychom přilákali co největší počet lidí, což se nám podařilo. Na poměry v Oshkoshi jsme měli nadprůměrnou účast. Konferenci jsem moderoval a díky tomu, že pan velvyslanec je pilot a člen LAA ČR, mohl jsem si dovolit ji vést v neformálním duchu, což doufám přítomní ocenili.


Petr Gandalovič při úvodním slovu.

Pohled do tiskové stanu - právě mluví Igor Brunclík, ředitel Avia Propeller.

Vystoupit mohl kdokoli ze zástupců českých podniků, který o to projevil zájem. Vystupovalo se podle abecedního pořadí.

Myslím, že tiskovka měla úspěch, v pátečních novinách jsme nalezli půlstránkovou zprávu, což určitě není špatné.

Jen mi chyběli zpravodaj české televize a rozhlasu - je škoda, že z USA občas komentují každou "ptákovinu", ale když by mohli podat zprávu o úspěšné účasti českých výrobců na největší světové letecké akci (kde mimochodem pořád držíme čtvrtinový podíl na trhu SLSA, kde létá obrovské množství L39), kterou podpoří i velvyslanec, tak je to vůbec nezajímá... Nemyslíte, že něco je špatně?

Barry se o nás staral i dále, a tak jsme zničeho nic jeli podél flightline (dráhy) před řadami diváků.

Ze srandy jsem jim zkusil zamávat a světe div se, diváci mávali také!


Pohled ze zadního sedadla hostitelského vozidla


Natěšené davy čekají na airshow, občas nám i zamávají



Takový obrázek z tohoto místa hned tak nevyfotím, ledaže by velvyslanec přijel i příště...


Třešničkou na dortu byl závěrečný let ve Fordu Trimotor - já jsem samozřejmě zůstal na zemi, protože jsem již před časem v Trimotoru letěl.

Výstava se dostává do finále a já jsem čím dál víc unavený a nestíhám doplňovat fotky na web.

Můžete se těšit ještě na nejméně jedno pokračování, dnes je sobota a večer je noční show. Předpokládám, že ještě budu schopen publikovat několik fotografií, než se v pondělí vydám na cestu domů. Vojta Šaman mi přidělil délku článku, který ještě stihneme vměstnat do Pilota č. 8, takže se můžete těšit.

Nezapomeňte, že 21. září pořádáme v Jihlavě slet LAA sobě, rádi vás tam uvidíme. Více informací začnu publikovat hned jak se vrátím domů.

Z Oshkoshe vás zdraví

Honza Fridrich



PS. Pokud jste dočetli až sem, můžete mi poslat do 6. 8. 2013 e-mail se svými kontakty a heslem OSHKOSH v předmětu zprávy. Prvních 5 e-mailů bude odměněno reklamními předměty LAA ČR, které si můžete vyzvednout 21. září na sletu v Jihlavě.

AKTUALIZACE  pátek 2.8. - pondělí 5.8.

Tuto aktualizaci píši v pondělí již po skončení 61.ročníku EAA Airventure Oshkosh.

Letošní Oshkosh měla podle mnohých nejlepší počasí za posledních 30 let - nepršelo, svítilo sluníčko ale nebylo vlhko ani horko.

Následující obrázky budou směsí toho co mne ještě v sobotu a neděli zaujalo.

Oshkosh je nejenom výstava a letecký den, souběžně zde probíhá mnoho zajímavých školení, zde nazývaných Forum. Je jim vyhrazena celá oblast. Jde o otevřené přístřešky ve kterých probíhají přednášky a praktické ukázky na různá témata.


Zde například probíhal kurz práce s plechem


Nejprve teorie...


Později příjde na řadu i praxe - na obrázku jsou připravené pomůcky včetně nezbytných brýlí.

Podobným způsobem probíhají kurzi laminování, svařování atd. Více obrázků z těchto činností si můžete stáhnout zde.

Další co mne v této oblasti zaujao byl velký stan nazvaný Aeroplane Factory - tedy letecká továrna.

Uvnitř probíhala stavba letadla Pober Junior Ace - smíšená konstrukce s dřevěným křídlem potaženým plátnem.




Páteční večer byl zakončen koncertem herce Garyho Sinise a jeho skupiny Lt. Dan Band. Pro ty z Vás kdo si nevybavíte kdo je tento herec tak je to poruyčík z Forrest Gumpa, který přišel o nohy. Momentálně hrahe Gary v nějakém detektivním seriálu, ale nevybavím si ve kterém. Gary hraje na basovou kytaru, ale vzhledem k tomu,že moc amerických písní neznám a že zpěvák hrál podle mne lépe na housle než zpíval jsem asi po 5 písních odešel.


Nicméně atmosféra a kulisy koncertu byly vyjímečné.



Těsně před svým odletem se na náš stánek přišel rozoučit šéf FAA Small Aircraft Directorate FAA Earl Lawrence a tak jsem neodolal a nechal jsem se s ním u našeho stánku vyfotografovat. Earl stál u zrodu LSA a nyní působí v důležité funkci u FAA.

Sobota 3.8. Hlavní letecký den a noční airshow

V sobotu proběhl hlavní letecký den, který byl zakončen noční airshow.

Při parkování auta si musíte dobře zapamatovat na jakém místě jste zaparkovali, hledat auto v noci může být oříšek.


Masa diváků čeká na zahájení leteckého dne.


Jeden z vrcholů sobotního leteckého dne - skupina Tora! Tora! Tora!


Pyrotechnické efekty nesmí chybět, simulace Pearl Harboru byla doplněna i vysokým proudem vody.



Do bitvy se připletla i B-17



Kulisy byly velmi věrohodné - pořád něco vybuchovalo a létalo  se všemi směry.


Do bitvy se zapojil i P-40


a hned sestřelil Zero




Závěrečné finále


Zatím asi nejlepší obrázek, který se mi povedl vyfotografovat.

Po Tora! Tora! Tora! nastoupily naše L-39 - letos jedniné "Jety" protože americká armáda z důvodů šetření nemohla vystupovat a tak situaci zachraňovali soukromníci.




Poté nastoupilo 5 mustangů, B-25, Corsair a Zero Texaských Warbirds.





škoda že nemůžete slyšet ten nádherný zvuk Merlinů...





Zejména Zero to "žehlilo" hodně po zemi.



Noční show

Letos poprvé se konaly dvě - ve středu a v sobotu, já jsem stihl jen tu sobotní.


Ani v podvečer diváků neubylo.


Fotografování v noci je velká výzva, dokud bylo trochu světlo tak se mi občas nějaký záběr podařil, s přibývající tmou to bylo podstatně horší...


Úvod vystoupení skupiny 11 RV-6 skupina AeroDynamix - jsou vynikající jak ve dne tak v noci.







Některé situace vypadaly jako ze sci-fi o E-T.


To co na obrázku vypadá jako jedno velké letadlo jsou ve skutečnosti 4 Texany skupiny Aeroshell.


Skupina je neuvěřitelně hlučná.


S přibývající tmou je focení čím dál obtížnější. Osvětlení motoru zevnitř je docela dobrý nápad.


Toto je nejlepší fotografie Salta poháněného proudovým motorem z PBS Velká Bíteš. Bob Carlton létal moc pěkně a hlasatel na konci vystoupení uvedl, že motor je z České republiky, což mne potěšilo.


Proudový náklaďák Shoskwave.


První ohnivá stěna se schválně moc nepovedla...

a mě dochází baterky v notebooku, takže toto je poslední zpráva z USA, zbytek dopíšu po návratu domů a článek si samozřejmě budete moci přečíst v Pilotu č.8.

Více obrázků z celého sobotního programu si můžete stáhnout zde.

Aktualizace 15.8.

Jak jsem se dnes dozvěděl, tak vzhledem k rozsahu Pilota č.8 se tam již článek o Oshkoshi nevejde, takže bude až v čísle 9.!

Po letech filmování 10 vteřinových záběrů můj syn letos sestříhal krátký film z letošní Oshkoshe, doufám, že Vám přiblíží atmosféru této největší letecké akce. Na video se můžete podívat zde.

 

 

 




 




 

Administrátor: web@laacr.cz
Letecká amatérská asociace ČR, Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10, Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596